Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Med fingret på köp-knappen ...


frdrk

Rekommendera Poster

Sitter med fingret på köp-knappen för min första Mac och har några frågor ...

 

Tänkte köpa nya MacBook Pro 13" (early 2015). Ska främst göra "lättare" saker som ordbehandling, webben, e-post, kalkyler men även lite fotoredigering i Lightroom (på hobbynivå). Om vi bortser från allt utom Lightroom så är det säker lite overkill med en Pro men jag tänkte att jag skulle klara mig något år med denna maskin.

 

Är det sannolikt att jag kommer att klara mig med 8 GB RAM?

 

Går det att i efterhand uppgradera minnet på denna modell av MacBook Pro?

 

Tänkte köpa en Time Capsule samtidigt. Det står väldigt mycket om den som backuplösning men fungerar den även som en "vanlig" extern hårddisk? Kan jag avsätta en del av den till backup och en annan del som "vanlig" extern hårddisk?

 

Jag tycker mig ha läst att det inte finns någon automatisk funktion för att köra en backup till någon molnlösning från Time Capsule. Men om jag kör ett backupprogram (med koppling till molnlösning) på datorn torde jag väl kunna köra backup på det som ligger på Time Caspule (om den nu kan synas som en hårddisk på Macen)?

 

Time Capsule har en USB-port där man kan ansluta en extern hårddisk. Jag byter från Windows PC till Mac och undrar vad som händer om jag kopplar in en windowsformaterad hårddisk? Kommer jag att kunna läsa från den? Jag har nämligen en hel del data jag vill kopiera över.

 

Tacksam för tips och svar!

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sannolikt att jag kommer att klara mig med 8 GB RAM?

 

// ... //

 

Jag byter från Windows PC till Mac och undrar vad som händer om jag kopplar in en windowsformaterad hårddisk? Kommer jag att kunna läsa från den? Jag har nämligen en hel del data jag vill kopiera över.

8GB klarar man sig bra på. :yeahbaby: Men känner du dig osäker - köp så mkt du har råd med. RAM är någt man aldrig kan ha för mkt av s a s. ^_^

 

Ja, läsa går bra. Skriva är svårare. Och sen kan det vara lite rättighetsgrejjer som krånglar på det flyttade filerna. Det finns olika program att skaffa/köpa så kan du läsa/skriva med NTFS-diskar. Men annars, om du håller dig till ExFAT på de diskar som skall fungera med både OS X och Windows så blir det bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänkte köpa nya MacBook Pro 13" (early 2015). Ska främst göra "lättare" saker som ordbehandling, webben, e-post, kalkyler men även lite fotoredigering i Lightroom (på hobbynivå). Om vi bortser från allt utom Lightroom så är det säker lite overkill med en Pro men jag tänkte att jag skulle klara mig något år med denna maskin.

 

 

Den är på intet sätt overkill. Låt dig inte luras av Apples röriga produkttitlar. 13" är bra och lagom standardburk just för diverse. 15" däremot har helt andra grejjor under huven. Så läs 13" konsument, 15" proffs.

...

Det bästa tipset till MBP 13" är just mer RAM. Sen är 128 GB SSD billigt men du kommer att ångra dig 7 dagar i veckan. Ta 256. Den är snabbare dessutom. Vill du ha mer hårddisk går det jättebra att ha externa snabba hårddiskar.

...

Air är en lättversion av Pro med några begränsningar men bärbarhet som den stora fördelen. Air är mer en andradator. Nya MacBook vet jag inte vad Apple tänkt. Som en ProAir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

timecapsule är en vanlig hårddisk...du behöver inte använda timemachinebackup alls på den om du inte vill.

 

jag gör som du verkar vilja göra, använder den till både manuell backup och timemachinebackup. funkar bra. timemachinebackuppen sparas som en "fil" på själva hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på hur just TC hanterar diskar som inte är "mac-formaterade", men du kommer att kunna läsa dina diskar om du kopplar dom lokalt till datorn i alla fall.

 

Finns fungerar det att använda TC som en NAS, men det är inte dess huvudsyfte som den är byggd för och är i ärlighetens namn långsam som en sådan, var sig om du använder den interna disken eller en externt kopplad disk till TC för lagring. Låt TC vara en backupenhet för Time Machine är mitt råd.

 

Vet inte vad för molnlösning du tänker på, kommer du på det får du hjärna dela med sig så kanske det går att svara på om det kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de behov du räknar upp så tycker jag att en Pro är overkill, du klarar dig med en Air... Pro skaffar du om du framförallt behöver de extra portar som Pro har. Prestandamässigt så duger en Air till gott och väl, även för enklare Lightroom arbeten. Om du inte sysslar med tung och professionell video- och musikproduktion, eller sitter med kalkyler med formler för avancerad partikelfysik, så fungerar processorkraften i en Air bra. :) Men satsa på 8Gb, mindre än det ska du inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du resonerar med overkill. 13" Air har nästan likvärdiga processorprestanda som MacBook Pro 13", MacMini och minsta iMac. Den stora skillnaden är att Pro har rejält mycket bättre skärm. Eller omvänt, Airs skärm duger inte till bildbearbetning annat än i nödfall då den brister i färgrymd och den är inte helt färgkorrekt. Å tredje sidan kostar minsta Pro13" 14,495:- och Air13" med 8GB RAM 12,095:- Så för 2,400:- får man en lite bättre dator där prisskillnaden motiveras enbart med den bättre skärmen. Overkill? Knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och insikter även om in inte verkar helt överens! ;-) Bra med olika synvinklar på saker och ting så det uppskattas.

 

Det jag funderar på är varför jag skulle ånga mig angående 128 GB som du skriver Axelman? Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska fylla hårddisken med. Datorn ska i stort sett uteslutande användas hemmavid och det jag har som tar upp plats (~1 TB) är bilder. Dessa får jag i vilket fall inte med mig i en bärbar dator så jag kommer troligen bara att ha lite dokument och några program på själva datorn.

På tal om program, är det någon som kan berätta hur mycket utrymme som tas upp av operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om program, är det någon som kan berätta hur mycket utrymme som tas upp av operativsystemet?

Jag har en 120GB SSD som systemdisk med lite halvmånga/halvstora program på den. Ungf 36-40GB ligger på den. Annars lagrar jag allt annat (bilder, dokument, iTunes-bibblan, filmer osv) på en annan intern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du resonerar med overkill. 13" Air har nästan likvärdiga processorprestanda som MacBook Pro 13", MacMini och minsta iMac. Den stora skillnaden är att Pro har rejält mycket bättre skärm. Eller omvänt, Airs skärm duger inte till bildbearbetning annat än i nödfall då den brister i färgrymd och den är inte helt färgkorrekt. Å tredje sidan kostar minsta Pro13" 14,495:- och Air13" med 8GB RAM 12,095:- Så för 2,400:- får man en lite bättre dator där prisskillnaden motiveras enbart med den bättre skärmen. Overkill? Knappast.

Håller inte med dig alls. Pro 13" har Retina, men Air har ingen dålig skärm och den är inte alls värdelös och bara för "nödfall". Visst kan man argumentera för att Retina är bättre, och gällande färgkorrekthet så är alla skärmar lite olika.. det är en fråga om kalibrering och det finns inbyggt i Mac.

 

Du må anse att en Pro inte är "overkill", men jag tycker att en Pro är det om man inte har behov av de extra portarna. En Pro väger ju dessutom lite mer... Så det är ju en faktor som man bör ta in också i beräkningen och avvägningen. Och med bärbart så är varje hekto viktigt tycker jag. :) Skulle jag köpa en ny bärbar dator idag så lockar mig Air mer än Pro, och allra mest lockar mig nya Macbook 12" för den är helt enkelt tunnast och lättast.

 

Men vi vet redan att du och jag har olika krav och därmed också olika åsikter om hårdvara, det har vi konstaterat i många andra trådar redan. Här finns ingen absolut sanning, utan bara olika åsikter och olika bedömningar och detta är ju personligt och individuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig alls. Pro 13" har Retina, men Air har ingen dålig skärm och den är inte alls värdelös och bara för "nödfall". Visst kan man argumentera för att Retina är bättre, och gällande färgkorrekthet så är alla skärmar lite olika.. det är en fråga om kalibrering och det finns inbyggt i Mac.

 

Du må anse att en Pro inte är "overkill", men jag tycker att en Pro är det om man inte har behov av de extra portarna. En Pro väger ju dessutom lite mer... Så det är ju en faktor som man bör ta in också i beräkningen och avvägningen. Och med bärbart så är varje hekto viktigt tycker jag. :) Skulle jag köpa en ny bärbar dator idag så lockar mig Air mer än Pro, och allra mest lockar mig nya Macbook 12" för den är helt enkelt tunnast och lättast.

 

Men vi vet redan att du och jag har olika krav och därmed också olika åsikter om hårdvara, det har vi konstaterat i många andra trådar redan. Här finns ingen absolut sanning, utan bara olika åsikter och olika bedömningar och detta är ju personligt och individuellt.

Ursäkta en petimeter. Air duger. Men jag vill påpeka skillnaden så att köparen är observant. Sen kan du inte kalibrera bort dålig färrymd eller bristande betraktningsvinkel. Saknas det färger så gör det. Retinan är perfekt direkt. Detta är inte bara smådetaljer som bara proffs kan se, utan man kan bli rejält besviken och ångra surt att man inte slängde på den lilla mellanskillnaden.

...

Jag har en 11" Air i7 och den är grym på allt, utom skärmen. Bärbarheten är rent löjligt häftig så vill man ha en BÄRBAR dator kolla 11". Annars skulle jag rekommendera 13" Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det jag funderar på är varför jag skulle ånga mig angående 128 GB som du skriver Axelman?

För det första SKA du uppsöka en Apple-affär och verkligen kolla skärmarna så du inte ångrar dig. Jämför gärna skillnaden mellan 11" och 13" Elvatummaren låter lite men med den upplösningen saknar man inte 13".

...

128 är lite. Men om du inte tycker det är ett problem så kör på det. Men lite bilder, lite musik och lite diverse så är det fullt. Grundinstallationen tar väl en 20 GB. Sen måste du ha minst 20 GB ledigt för att säkerställa datorns funktion. Det betyder grovt räknat 80 GB att använda i praktiken. Jag vet ingen som inte fyller upp 80 GB på nolltid.......

...

Alla 128 SSD har färre kanaler att jobba med. 256 och 512 har oftast dubbelt så många vilket gör att de kan arbeta dubbelt så snabbt i vissa lägen. Men SSD är snabbt och de nya 13" pro har galet snabba hårddiskar vilket inte Air har än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, som sagt det uppskattas!

 

Att det blir en 13" Pro är redan klart. Just nu tvekar jag över hårddiskstorleken. Kan mycket väl bli så att jag hoppar upp på 256 GB men jag misstänker att jag klarar mig fint med 128. Det skulle vara för en liten "framtidssäkring" då. Alla bilder kommer ligga på extern disk och musik kör jag uteslutande via Spotify. Filmer ser jag bara på min Ipad eller Apple TV.

 

Skälet till att jag byter från Windows PC till Mac är alla vittnesmål om att det "bara fungerar". Ungefär som Ipad, Iphone och Apple TV "bara fungerar". Är sjukt less på allt strul med Windows. Inbillar mig inte att Mac är perfekt men jag tror det blir bra mycket bättre. Med det jag ska göra med datorn är nog Pro lite "overkill" trots allt men som sagt jag skulle vilja att datorn står sig iaf något år utan att kännas seg och trög.

 

En fråga saknar dock svar. Är det så att jag inte kan uppgradera RAM i efterhand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra, RAM-minnet går inte att uppgradera i efterhand.

 

Det går att byta ut PCI-e-hårddisken i efterhand, men det är varken billigt eller enkelt och framförallt inget man kan få gjort via Apple.

 

EDIT: Vill bara påpeka att många tillverkare inom "PC-världen" följer i Apples fotspår och börjar tillverka och sälja bärbara datorer som inte heller går att uppdatera i efterhand, framförallt inom "ultrabooks", dvs små, nätta bärbara datorer a'la MacBook Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köra med Backblaze.com har fungerat fint för Windows och de verkar ha Mac-lösning också.

 

EDIT: Detta var tänkt som svar på ditt tidigare inlägg om backuplösning ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra, RAM-minnet går inte att uppgradera i efterhand.

 

Det går att byta ut PCI-e-hårddisken i efterhand, men det är varken billigt eller enkelt och framförallt inget man kan få gjort via Apple.

 

EDIT: Vill bara påpeka att många tillverkare inom "PC-världen" följer i Apples fotspår och börjar tillverka och sälja bärbara datorer som inte heller går att uppdatera i efterhand, framförallt inom "ultrabooks", dvs små, nätta bärbara datorer a'la MacBook Air.

Jag är inte säker att den nyaste går att byta hårddisk på. Har ingen säker indikation. Det finns heller knappt någon utbytes till 2014.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för alla tips och tankar! Något säger mig att jag lär återkomma till detta forum när jag väl fått min Mac. Ska bli intressant att se hur stort steget från Windows kommer att upplevas. Har bara kört Mac vid enstaka tillfällen tidigare och det börjar blir tre år sedan.

 

Nu undrar alla såklart vad det blev! Eller hur? :-)

 

Det blev som jag sagt tidigare en Pro 13,3" (den nya "early 2015") men jag valde att gå upp en storlek i HD så det fick bli 256 GB-varianten. Sedan blev det 3 TB-varianten av Time Capsule där jag även kommer att komplettera med molnlagring via Backblaze (går dock inte direkt från TC utan måste gå via datorn). Sannolikt kommer jag längre fram att ordna en extern HD för att ha en egen backup hemma utöver TC och molnet. Köpte även till DVI-adapter för koppling till befintlig extern skärm, en Magic mouse och ett tangentbord med sifferdel.

 

Beställde i dag så nu är det bara att vänta! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för alla tips och tankar! Något säger mig att jag lär återkomma till detta forum när jag väl fått min Mac. Ska bli intressant att se hur stort steget från Windows kommer att upplevas. Har bara kört Mac vid enstaka tillfällen tidigare och det börjar blir tre år sedan.

 

Nu undrar alla såklart vad det blev! Eller hur? :-)

 

Det blev som jag sagt tidigare en Pro 13,3" (den nya "early 2015") men jag valde att gå upp en storlek i HD så det fick bli 256 GB-varianten. Sedan blev det 3 TB-varianten av Time Capsule där jag även kommer att komplettera med molnlagring via Backblaze (går dock inte direkt från TC utan måste gå via datorn). Sannolikt kommer jag längre fram att ordna en extern HD för att ha en egen backup hemma utöver TC och molnet. Köpte även till DVI-adapter för koppling till befintlig extern skärm, en Magic mouse och ett tangentbord med sifferdel.

 

Beställde i dag så nu är det bara att vänta! :-)

Om du inte är van med Mac så tänk på att OS X inte är Windows i glada färger. Det är annorlunda. Sett ur min synvinkel enklare och smartare men absolut minst lika kompetent.

...

Se till att OS X inbyggda brandvägg är aktiverad. Hittas i Systeminställningar/Säkerhet

...

OM du har tänkt att köra Windows i Bootcamp så gör den partitionen så snart du kan medan hårddisken är outnyttjad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är van med Mac så tänk på att OS X inte är Windows i glada färger. Det är annorlunda. Sett ur min synvinkel enklare och smartare men absolut minst lika kompetent.

...

Se till att OS X inbyggda brandvägg är aktiverad. Hittas i Systeminställningar/Säkerhet

...

OM du har tänkt att köra Windows i Bootcamp så gör den partitionen så snart du kan medan hårddisken är outnyttjad.

Tack för tips!

 

Tänkte lämna Windows bakom mig och har inget speciellt Windowsprogram jag vill kunna köra så tror inte jag kommer köra Windows i Bootcamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...