Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMessage krånglar, skickas som sms.


JohnnyTotal

Rekommendera Poster

JohnnyTotal

Jag kan skicka iMessage meddelanden. Men i dialogrutan blir pratbubblorna gröna, som sms meddelanden.

Jag har ringt till Tele2 supporten, som bad mig nollställa nätverk. Utan skillnad eller önskat resultat.

Har fått rådet att nollställa telefonen, bilder och annan data fanns kvar. Men utan önskad effekt. Har chattat med apple support, som inte kunde hjälpa mig. Men som sa att för 249kr. skulle jag få obegränsad hjälp under 1 månad. Jag har kollat hos min internet leverantör om aktiverings meddelandet har hamnat i en annan brevlåda eller dylikt. Men hittade inget meddelande från apple. Tele2 har höjt antalen sms som jag kan skicka från 3000st till 6000. Det här är mest ett irritations moment än snålhet. Varje gång jag ska gå in på DN.se eller en annan sida på min iPhone 4S så kommer det upp ett fönster som ber mig att ansluta till iTunes om jag vill använda mig av push notiser.

Vad ska jag bocka för i iTunes för att ta bort det här meddelandet, som verkligen stör när jag använder luren?

Det står att iMessage avvaktar aktivering, men jag har inte sett eller slängt nåt mail från apple. Meddelande fungerar utan problem på dator, likaså mail.

All hjälp är tacksam!

Mvh. J.G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMessage blir också gröna!

 

 

 

Nej, iMessagemeddelanden är blå.

För att använda iMessage så förutsätter det att även mottagaren har det och har funktionen aktiverad på sin apple-enhet.

 

Så om iMessagemeddelanden är grönt så har alltså mottagaren fått meddelandet som ett vanligt SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skicka iMessage meddelanden. Men i dialogrutan blir pratbubblorna gröna, som sms meddelanden.

Jag har ringt till Tele2 supporten, som bad mig nollställa nätverk. Utan skillnad eller önskat resultat.

Har fått rådet att nollställa telefonen, bilder och annan data fanns kvar. Men utan önskad effekt. Har chattat med apple support, som inte kunde hjälpa mig. Men som sa att för 249kr. skulle jag få obegränsad hjälp under 1 månad. Jag har kollat hos min internet leverantör om aktiverings meddelandet har hamnat i en annan brevlåda eller dylikt. Men hittade inget meddelande från apple. Tele2 har höjt antalen sms som jag kan skicka från 3000st till 6000. Det här är mest ett irritations moment än snålhet. Varje gång jag ska gå in på DN.se eller en annan sida på min iPhone 4S så kommer det upp ett fönster som ber mig att ansluta till iTunes om jag vill använda mig av push notiser.

Vad ska jag bocka för i iTunes för att ta bort det här meddelandet, som verkligen stör när jag använder luren?

Det står att iMessage avvaktar aktivering, men jag har inte sett eller slängt nåt mail från apple. Meddelande fungerar utan problem på dator, likaså mail.

All hjälp är tacksam!

Mvh. J.G.

 

Det där hade en vän och det enda raka var att återställa telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in och ut ur iMessage brukar lösa det mesta... Dvs stäng av iMessage, återställ telefonen, koppla på iMessage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Hur lägger jag upp bilder här i forumet, så ni kan se vad som står på luren? Jag kan inte logga in, kontrollera nätverks inställningar får jag som svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Jag är så jävla trött på datorer och telefoner som krånglar och ingen som vet hur man fixar skiten. Ska aldrig skaffa en ny telefon eller dator, hur det än går med det här problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lägger jag upp bilder här i forumet, så ni kan se vad som står på luren? Jag kan inte logga in, kontrollera nätverks inställningar får jag som svar.

Håll inne Hemknappen och avstängningsknappen samtidigt, så får du en skärmdump som läggs i kamerarullen.

post-67957-0-04013300-1428947295_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Håll inne Hemknappen och avstängningsknappen samtidigt, så får du en skärmdump som läggs i kamerarullen.

attachicon.gifSkärmavbild 2015-04-13 kl. 19.47.18.png

Tack, men jag vet inte hur jag får dom bilderna från mitt skrivbord till den här diskutionen. Att dra och släppa fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ansluta din telefon till iTunes på en dator? Om du kan det så kan du också föra över bilderna till datorn, om du nu inte har Bildström eller överföring via iCloud aktiverat förstås.

 

I iTunes så kan du säkerhetskopiera kontakter m.m. så du kan säkra upp sådant innan återställning av telefonen görs.

 

I telefon:

Gå in på Inställningar -> Meddelanden. Där kan du avaktivera iMessage. Aktivera igen, funkar det? Annars avaktivera igen och gör återställning av telefonen.

 

Jag har en iPhone 4S och med den ansluten till iTunes så ser det ut så här:

 

post-67957-0-30676900-1428948276_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd fullständig redigerare så har du bifoga-bilder-funktionen längst ner. Det står Bifoga filer på funktionen

 

post-67957-0-61589400-1428948396_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Tack för hjälpen med att visa bilder i ämnet.

 

post-18459-0-04985700-1428950660_thumb.jpg

post-18459-0-51300000-1428950727_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med att visa bilder i ämnet.

 

Hoppas du har överseende med dumma frågor? :) Men funkar apple-id;et i övrigt? Är du hundra på att du har rätt lösenord?

 

Är du säker på att du har rätt lösenord och att det enbart är iMessage som är problemet så är det nog faktiskt bara total återställning som kan lösa problemet.

 

Glöm inte att säkerhetskopiera först? När telefonen är återställd och om du har iCloud aktiverat så rasslar alla dina grejer in automatiskt efter ett tag, med appar och kontakter och alla dina inställningar. Om nu telefonen finns i ett trådlöst nätverk, förstås. I annat fall så ansluter du till iTunes (se tidigare skärmdump) och återskapar från din säkerhetskopia.

 

När allt är klart så aktiverar du iMessage igen.

 

Jag har behövt återställa min jobb-iPhone flera gånger, och första gången var det lite pirrigt. Men har man väl gjort det en gång så inser man att det är lätt, det enda som behövs är lite tålamod för det tar en stund. Jag använder uteslutande iCloud, och hur det är att återskapa med iTunes har jag ingen erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, iMessagemeddelanden är blå.

För att använda iMessage så förutsätter det att även mottagaren har det och har funktionen aktiverad på sin apple-enhet.

 

Så om iMessagemeddelanden är grönt så har alltså mottagaren fått meddelandet som ett vanligt SMS.

intressant. jag får ju inga sms på macen bara message meddelanden

och har just frågat Mattem om det är någon annan färg när man tar emot sms (han har ju iphone det har inte jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant. jag får ju inga sms på macen bara message meddelanden

och har just frågat Mattem om det är någon annan färg när man tar emot sms (han har ju iphone det har inte jag)

Har du Yosemite? Iså fall kan du ta emot och skicka även vanliga meddelanden via datorn, dvs också SMS.

 

Den möjligheten finns inte som standard i de tidigare OS: en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant. jag får ju inga sms på macen bara message meddelanden

och har just frågat Mattem om det är någon annan färg när man tar emot sms (han har ju iphone det har inte jag)

Eftersom du inte har iPhone så kan du inte heller ta emot iMessage i din telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med att visa bilder i ämnet.

 

 

 

Det kan vara så att ditt Apple-ID är "blockerat" för aktivering av iMessage.

Hände mig och enda lösningen var att ringa Apple Support så dom släppte på blockeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

 

 

Det kan vara så att ditt Apple-ID är "blockerat" för aktivering av iMessage.

Hände mig och enda lösningen var att ringa Apple Support så dom släppte på blockeringen.

Tack, det kan ju vara en lösning. Men varför skulle mitt apple -ID vara blockerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ telefonen, alltså nolla den helt, så att allt försvinner inklusive bilder etc. (du skrev tidigare att du hade nollställt men bilder etc. var kvar, jag menar en grundligare återställning), och ladda sedan in operativsystemet på nytt. Prova nu med iMessage.

Och efter detta kan du ladda in din säkerhetskopia så att du får tillbaks ditt material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Hoppas du har överseende med dumma frågor? :) Men funkar apple-id;et i övrigt? Är du hundra på att du har rätt lösenord?

 

Är du säker på att du har rätt lösenord och att det enbart är iMessage som är problemet så är det nog faktiskt bara total återställning som kan lösa problemet.

 

Glöm inte att säkerhetskopiera först? När telefonen är återställd och om du har iCloud aktiverat så rasslar alla dina grejer in automatiskt efter ett tag, med appar och kontakter och alla dina inställningar. Om nu telefonen finns i ett trådlöst nätverk, förstås. I annat fall så ansluter du till iTunes (se tidigare skärmdump) och återskapar från din säkerhetskopia.

 

När allt är klart så aktiverar du iMessage igen.

 

Jag har behövt återställa min jobb-iPhone flera gånger, och första gången var det lite pirrigt. Men har man väl gjort det en gång så inser man att det är lätt, det enda som behövs är lite tålamod för det tar en stund. Jag använder uteslutande iCloud, och hur det är att återskapa med iTunes har jag ingen erfarenhet av.

Ja mitt apple ID fungerar iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det kan ju vara en lösning. Men varför skulle mitt apple -ID vara blockerat?

 

Varför blev mitt Apple-ID spärrat? Ingen aning men det blev det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Eftersom du inte har iPhone så kan du inte heller ta emot iMessage i din telefon.

Jag har en iPhone 4S, men vill ha en ny lur med större skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Var hos apple store i Täby idag lördag, men Rasmus kunde inte hjälpa mig. Grymt besviken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Fick ett svar från apple suport att ingenjörerna kände till problemet, men kunde för närvarande inte säga om någon lösning skulle komma. VARFÖR HÄNDER SÅNT HÄR MIG!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Blev tvungen att radera Runkeeper från luren, då det inte gick att gå vidare utan att "anslut till iTunes om du vill ta emot push notiser" visade sig ögonblickligen varje gång jag försökte göra nåt med appen. Vilket gjorde det omöjligt att ens göra det, men efter att hållit på i 10-20min. så kunde jag radera den. Vilket jävla skämt!

Är det nån som ens bryr sig? Jag kan inte köpa en ny lur om det inte går att få ordning på mitt iMessage problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...