Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tillbaka till 10.5.8 när 10.6.3 inte funkar?


Kina

Rekommendera Poster

Har iMac(2010) och MacBook (2009) och skulle uppgradera till 10.6.3. Enda skälet är egentligen att Skype lägger ner tjänsten för Mac med 10.5.8. När iMac hade tagit emot uppgraderingen blev den riktigt seg, orkar inte visa tv-program och kan bara dra fram gmail i html.

 

Finns det något att göra för att få datorerna att funka med Snow Leopard 10.6.3?

 

Om inte, kan jag nedgradera och gå tillbaka till 10.5.8? Är det i så fall något viktigt jag bör tänka på?

 

Jättetacksam om någon har svar idag - reser bort på några månader i morgon och behöver verkligen fungerande mail, skype och (helst) tv.

 

Obs att jag är extremt obevandrad i hela grejen...

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iMac(2010) och MacBook (2009) och skulle uppgradera till 10.6.3. Enda skälet är egentligen att Skype lägger ner tjänsten för Mac med 10.5.8. När iMac hade tagit emot uppgraderingen blev den riktigt seg, orkar inte visa tv-program och kan bara dra fram gmail i html.

 

Finns det något att göra för att få datorerna att funka med Snow Leopard 10.6.3?

 

Om inte, kan jag nedgradera och gå tillbaka till 10.5.8? Är det i så fall något viktigt jag bör tänka på?

 

Jättetacksam om någon har svar idag - reser bort på några månader i morgon och behöver verkligen fungerande mail, skype och (helst) tv.

 

Obs att jag är extremt obevandrad i hela grejen...

 

Tack på förhand!

Dina datorer går finfint på OS X 10.6 Det är nåt annat som spökar. Du kan ha för lite RAM-minne och/eller för dåligt med plats på hårddisken.

...

Info om detta hittas i Findermenyn under äpplet Om den här datorn. Där står det hur mycket RAM-minne du har.

...

Klickar du på hårddisksymbolen eller Findergubben i Dockan så hoppar det fram ett fönster och längst ner står hur mycket ledigt utrymme du har på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en uppgradering bör du/ska du göra en Säker start och köra Reparera skivbehörigheter.

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!




Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör programuppdatering så får du 10.6.8. Många buggar är rättade sedan 10.6.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj så många bra och upplyftande svar! Min iMac har 41 GB tillgängligt (efter installation av 10.6.3) och MacBook har 49 (fortfarande på 10.5.8). Extra tack för att ni har svarat så att t o m jag begriper :-)

 

Backup hade jag gjort och RAM verkar jag ju ha gott om.

 

Ska genast testa säker start. Hoppas att jag slipper återkomma - i så fall har ju era råd hjälpt :-)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj, dessvärre tycks det inte hjälpa. Gjorde säker start men problemen kvarstår. Testade svt play, får ljud men inte bild. Gmail orkar bara visas i html.

 

Tänkte reparera skivverktyg men fegade. De två skivorna (en som börjar med siffror och så underskivan Mac HD) har båda nedtonade reparera-knappar. Det står att om skivan behöver repareras ska jag starta från installationsskivan (OS X). Hm? Är väl lätt som en plätt men jag vill vara säker på att göra rätt.

 

Om inte heller det fungerar - är det någon som har en annan lösning? Vill verkligen slippa köra gmail i det uråldriga formatet och eftersom jag ska vara borta i flera månader är det fint att kunna se lite tv ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat webbläsaren eller kör du samma version av den som på 10.5.x? När man uppdaterar att operativsystem kan det också vara bra att uppdatera ens program... Nu kan många av de senaste programmen inte köras på 10.6.x för det är för gammalt, många program kräver minst 10.7.x på grund av att Apple införde ny säkerhetsteknik då, men när 10.6.x kom så kom även många uppdateringar av program.

Och det är 10.6.8 du ska köra, inte 10.6.3.

Du har inte nämnt hur mycket du har i RAM-minnet, de siffror du angett är för hårddisken. Hårddiskens minne är inte samma som RAM. RAM är arbetsminnet och snabbare än hårddisken, en hårddisk är egentligen till för att spara filer och dokument inte för programmen att göra beräkningar och bearbetning av data mot, men hårddisken ändå användes som ett "virtuellt minne" när arbetsminnet (RAM) tar slut - ju större arbetsminne (RAM) desto mindre behöver hårddisken användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minnet dvs arbetsminnet redovisas som Minne se bild.

...

Det konstiga Reparera skivbehörigheter kräver att du markerar som jag gjort vid 1. då "tänds" knapparna. Sen klickar du på 2. Reparera, väntar tills det är klart och stänger programmet. All text som kommer i rutan är inget du behöver tänka på. Åtgärden ser till att alla filer i datorn har "rätt postadress" så allt landar där det ska och att OS X hittar filer som ska hittas.

...

Reparera skiva är inget du gör nu och den knappen kommer att vara släckt tills du jobbar från installations DVD-n. Reparera skiva handlar om att undersöka och fixa problem i "filträdet". Den lagar inte själva hårddisken. Filträdet som alla filer hänger i kan bli korrupt av olika anledningar och kan då återställas med denna åtgärd.

post-363-0-33880200-1427894682.png

post-363-0-03989100-1427894687_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat webbläsaren eller kör du samma version av den som på 10.5.x?

 

Undrar om inte du har prickat problemet. Tänkte inte på det för det var för enkelt..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej båda, tack för hjälp + tålamod. RAM-minnet på båda datorerna är bara 2 GB! Har jag fattat er rätt ska ingenting alls fungera då - stämmer det?

 

Gjorde om programuppdateringen och plötsligt funkar gmail som den ska. Pust! Dessutom går det att kolla på svt play, även om bilden inte är helt optimal. Antar att jag ska installera en senare utgåva av Flash?

 

Ska ge mig på att reparera skivbehörigheten. Snart är jag vass på det här :-)

 

Vet inte om Safari är uppdaterad - hur gör jag det?

 

Nu tror jag att jag vågar uppgradera MacBook också. Är det något ni tycker att jag måste tänka på innan är jag förstås urglad för tips. Backup har jag gjort.

 

Bautastort tack för er ovärdeliga hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte om Safari är uppdaterad - hur gör jag det?

 

 

Du kör Programuppdatering (i Äpplemenyn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej båda, tack för hjälp + tålamod. RAM-minnet på båda datorerna är bara 2 GB! Har jag fattat er rätt ska ingenting alls fungera då - stämmer det?

 

Gjorde om programuppdateringen och plötsligt funkar gmail som den ska. Pust! Dessutom går det att kolla på svt play, även om bilden inte är helt optimal. Antar att jag ska installera en senare utgåva av Flash?

 

Ska ge mig på att reparera skivbehörigheten. Snart är jag vass på det här :-)

 

Vet inte om Safari är uppdaterad - hur gör jag det?

 

Nu tror jag att jag vågar uppgradera MacBook också. Är det något ni tycker att jag måste tänka på innan är jag förstås urglad för tips. Backup har jag gjort.

 

Bautastort tack för er ovärdeliga hjälp!

2 GB är i underkant för att få det att fungera. Det kan gå men det är dags för mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör Programuppdatering (i Äpplemenyn)

Eftersom jag har kört Programuppdatering två gånger bordet det väl ha fastnat ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb koll visar att det finns flera modeller av MacBook 2009 och för att vara säker på vilken iMac det är så gå in på respektive datorer

Finder/Äpplet/OM den här datorn/Mer info

och skriv av eller gör en lika dan skärmdump som jag bifogar. En för varje dator. Du kan ha mer RAM-minne och du borde ha mer.

post-363-0-55185300-1427901737.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook 5.2 och iMac 9.1.

 

 

Modellnamn: MacBook

Modellidentifierare: MacBook5,2

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 3 MB

Minne: 2 GB

Busshastighet: 1.07 GHz

Boot ROM-version: MB52.0088.B02

SMC-version (system): 1.38f5

Serienummer (system): 45913CYD4R1

Maskinvaru-UUID: 7B2FBFE3-F7AA-5716-B38B-B4C8D94E1DFF

Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):

Status: Aktiverad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac lämnar följande spännande uppgifter:

 

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac9,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2,66 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 6 MB

Minne: 2 GB

Busshastighet: 1,07 GHz

Boot ROM-version: IM91.008D.B08

SMC-version (system): 1.44f0

Serienummer (system): W89152K60TF

Maskinvaru-UUID: B9FB3D3B-03C4-54BD-B630-B79337B47D64

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook 5.2

 

 

Modellnamn: MacBook

Modellidentifierare: MacBook5,2

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2 GHz

Det är en Early 2009 och den klarar 6 GB RAM-minne. Den har fabriksinstallerad 2x1 GB minnessticka. Man kan ta ur båda och sätta i 2x2 GB RAM vilket torde ge en klar förbättring.

Minnet heter 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM och kostar ca 300:- styck för 2 GB.

 

Datorn kan ta max 6 GB RAM totalt dvs en 2 GB och en 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac lämnar följande spännande uppgifter:

 

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac9,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2,66 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 6 MB

Minne: 2 GB

Busshastighet: 1,07 GHz

 

Det är en Early 2009 och den klarar 8 GB RAM-minne. Den har fabriksinstallerad 2x1 GB minnessticka. Man kan ta ur båda och sätta i 2x2 GB RAM vilket torde ge en klar förbättring. Ännu bättre med 2x4 GB RAM om man vill betala lite mer.

Minnet heter 204-pin PC3-8500 (1066MHz) DDR3 SO-DIMM och kostar ca 370:- styck för 2 GB och 570:- för 4 GB.

Datorn kan ta max 8 GB RAM totalt dvs en 4 GB och en 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att du fick göra om programuppdateringen det var nog för att nyare webbläsare krävde ett nyare OS X, så det var först när du hade ett nyare OS X som du uppfyllde kraven för att hämta hem en nyare version av webbläsaren. :) Och jag håller med föregående talare om att det är dags att uppgradera arbetsminnet / RAM. 2Gb är lågt. Snow Leopard och programmen för Snow Leopard kräver helt enkelt mer av datorn än tidigare Leopard gjorde. Tror att med mer minne i burken så fixar sig bilden på SVT Play också. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Early 2009 och den klarar 6 GB RAM-minne. Den har fabriksinstallerad 2x1 GB minnessticka. Man kan ta ur båda och sätta i 2x2 GB RAM vilket torde ge en klar förbättring.

Minnet heter 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM och kostar ca 300:- styck för 2 GB.

 

Datorn kan ta max 6 GB RAM totalt dvs en 2 GB och en 4 GB.

Megatack för allt ditt jobb! Jag ska absolut skaffa mer RAM - hinner inte få hem det innan jag reser men jag har noga sparat allt du har skrivit så att jag inte hamnar fel när jag är tillbaka i sommar. Återigen: Varmt tack för all ovärderlig hjälp :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att du fick göra om programuppdateringen det var nog för att nyare webbläsare krävde ett nyare OS X, så det var först när du hade ett nyare OS X som du uppfyllde kraven för att hämta hem en nyare version av webbläsaren. :) Och jag håller med föregående talare om att det är dags att uppgradera arbetsminnet / RAM. 2Gb är lågt. Snow Leopard och programmen för Snow Leopard kräver helt enkelt mer av datorn än tidigare Leopard gjorde. Tror att med mer minne i burken så fixar sig bilden på SVT Play också. :)

 

Jättestort tack för all hjälp! Som du ser i svar till Axelman kommer jag absolut att skaffa mer RAM. Synd att man inte kan traska till affären och ta med det hem - i så fall skulle jag kunna ordna det innan jag reser bort om några dagar. Åter i sommar. Då blir det RAM. Men tills dess ska det nog funka hjälpligt - tack vare all er hjälp. Stort tack! :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att allt är upppgraderat och ha så lite program som möjligt igång för att spara på RAM.

...

RAM kan du beställa från många internetaffärer som Inet, Komplett, Dustin mfl. Det finns instruktioner via länkarna. Det är relativt lätt att göra detta. Viktigt att ta bort alla anslutningar till iMacen och att ta ur beatteriet ur MacBooken samt se till att du själv inte är statisk genom att vidröra ett element eller diskbänken innan du tar i minnena. eller så ber du någon om hjälp. Eller så går du till en datorbutik som säljer Mac. Men då kostar det ett par kronor.

 

https://support.apple.com/sv-se/ht1651

 

https://support.apple.com/sv-se/HT1423

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på var du bor så kan en affär ha det... Kjell & Co eller annan butik för elektronik, datorer, hemelektronik.. Jag köpte RAM hos min lokala Kjell.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tyvärr funkade det inte, så min ursprungliga fråga kvarstår: Kan man göra en neddatering av program och gå tillbaka till 10.5.8 eftersom mina gamla burkar inte orkar med tillräckligt med RAM för att kunna funka med 10.6.3?

 

Borde ha tänkt på att kolla med detta forum innan jag gjorde uppdateringen... Dum som jag var trodde jag att det räckte med att åka till Apple-killarna och fråga om det skulle gå. Berättade hur gamla mina datorer var och fick besked att det skulle gå finfint att uppdatera till 10.6.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...