Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg iMac 2010


lindor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en iMac från 2010 27" 3,2GHz Intern Core i3
4 GB RAM

Yosemit

 

Den börjar kännas allt segare att öppna filer tar tid.
Javasidor på nätet verkar tungt för datorn.

Vad kan jag göra för att speeda upp den?
Mer RAM förstås, men kommer det göra stor skillnad på en 5 år gammal dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledigt utrymme på hårddisken?

Hur mycket RAM finns nu?

 

Gjort Säker Start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledigt utrymme på hårddisken?

Hur mycket RAM finns nu?

 

Gjort Säker Start?

350 GB ledigt av 1000, 4 GB ram

 

Säker start är gjord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter du i 8-12 GB RAM till, så jobbar den lite lättare, helt klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag har 2x2GB RAM ligger och skräpar som du kan få om du tror dig klara dig med totalt 8GB. RAM är ju inte så fasligt dyrt iochförsig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kan ju vara på väg att ge upp.

Du tar väl regelbunden backup?

En SSD-disk snabbar ju upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en iMac från 2010 27" 3,2GHz Intern Core i3

4 GB RAM

Yosemit

 

Den börjar kännas allt segare att öppna filer tar tid.

Javasidor på nätet verkar tungt för datorn.

 

Vad kan jag göra för att speeda upp den?

Mer RAM förstås, men kommer det göra stor skillnad på en 5 år gammal dator?

Efter en uppgradering till Yosemite ska man köra en reparation av skivbehörigheter. Denna "obskyra" grej kan lösa irriterande fel efter uppgraderingar.

...

Det kan vara så enkelt att Yo är buggigt fortfarande och du drabbas.

...

Men när ALLT segar oavsett är ett hårddiskhaveri troligt. Är inte hårddisken bytt sen datorn är ny och du inte har backup så är det absolut prioritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hårddisken kan ju vara på väg att ge upp.

Du tar väl regelbunden backup?

En SSD-disk snabbar ju upp

Hej ...

 

Jag har en iMac som är ungefär lika gammal ... (gav upp strax efter att garantitiden gått ut).

Den betedde sig på samma sätt ... gick långsammare och långsammare tills den till slut inte gick att starta längre.

Jag dröjde för länge med att säkerhetskopiera innehållet och ångesten över detta har gjort att maskinen bara stått och samlat damm ...

 

Nu tänkte jag ta tag i bytet av hård-disk (såg att det finns bra "tuttar" för detta på nätet.)

 

Min fråga är ... hur säker kan jag vara på att det är hård-disken som är trasig / finns det andra komponenter som kan ge upp på liknande sätt?

 

Några tips/råd inför bytet (val av hårddisk t.ex) ?

Tror jag har 4 GB ram i den ... kanske ska uppdatera även detta när jag ändå håller på?

 

Och när jag ändå ställer frågor ...

 

Klarar en sån här "gammal" maskin av att redigera "4K video" ... ?

Har skaffat mig en Inspire 1 ... och det är därför jag nu ser en anledning att få igång "burken" igen ... :)

 

FYI ...

Senast jag hade problem med en dator fick jag lära mig att installera win 95 från startdiskett ...

Fram tills detta (även efter) har mitt Mac-ägande varit tämligen problemfritt ... så all hjälp emottages tacksamt!

 

Tack på förhand !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ...

 

Jag har en iMac som är ungefär lika gammal ... (gav upp strax efter att garantitiden gått ut).

Den betedde sig på samma sätt ... gick långsammare och långsammare tills den till slut inte gick att starta längre.

Jag dröjde för länge med att säkerhetskopiera innehållet och ångesten över detta har gjort att maskinen bara stått och samlat damm ...

 

Nu tänkte jag ta tag i bytet av hård-disk (såg att det finns bra "tuttar" för detta på nätet.)

 

Min fråga är ... hur säker kan jag vara på att det är hård-disken som är trasig / finns det andra komponenter som kan ge upp på liknande sätt?

 

Några tips/råd inför bytet (val av hårddisk t.ex) ?

Tror jag har 4 GB ram i den ... kanske ska uppdatera även detta när jag ändå håller på?

 

Och när jag ändå ställer frågor ...

 

Klarar en sån här "gammal" maskin av att redigera "4K video" ... ?

Har skaffat mig en Inspire 1 ... och det är därför jag nu ser en anledning att få igång "burken" igen ... :)

 

FYI ...

Senast jag hade problem med en dator fick jag lära mig att installera win 95 från startdiskett ...

Fram tills detta (även efter) har mitt Mac-ägande varit tämligen problemfritt ... så all hjälp emottages tacksamt!

 

Tack på förhand !

 

 

Det behöver inte vara en trasig hårddisk. En knökfull beter sig lika. Det går segare och segare och.....

....

 

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara en trasig hårddisk. En knökfull beter sig lika. Det går segare och segare och.....

....

 

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Tror det sitter en halvfull 500Gb i den just nu ... Så den är iaf inte i närheten av full.

 

Vet att det finns en funktion som gör att man kan starta iMacen som en "extern hd" ... Jag testade detta men kom inte åt innehållet på den då heller (från min gamla powerbook G4) ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Target mode. Dvs hålla "T" nedtryckt under uppstart. Då blir Macen en FireWire-hårddisk och det fungerar bara om man har en FW-sladd till en Mac med FW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det sitter en halvfull 500Gb i den just nu

När vi felsöker är det inte tillräckligt. Vi vill ha fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi felsöker är det inte tillräckligt. Vi vill ha fakta.

Vet att disken inte är full i alla fall.

Detta är vad som står på modellb. (Se nedan)

Jag vill minnas att det är en 500gb hd i den men det är många år sen jag köpte den nu och det är nästan lika längesen (-1år) som den fungerade ... :(

 

IMac24/3.06/2x2G/NVIDIA/500/WM/SWE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att disken inte är full i alla fall.

Detta är vad som står på modellb. (Se nedan)

Jag vill minnas att det är en 500gb hd i den men det är många år sen jag köpte den nu och det är nästan lika längesen (-1år) som den fungerade ... :(

 

IMac24/3.06/2x2G/NVIDIA/500/WM/SWE

Ja det är ju svårt att kolla om man inte kan starta. Men det händer att folk tror att det finns plats och så är det knökfullt och det är det enda problemet. Därför tjatar jag lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...