Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera processorn? Hjälp!


thenewmanifest

Rekommendera Poster

thenewmanifest

Hej,

 

Jag har bestämt mig för att köpa en MacBook Pro 13 tum med retina-skärm.

 

Jag kommer först och främst använda datorn till skolarbeten, surfa, lyssna på musik och se film. Tanken är att datorn ska hålla några år och med tanke på att det egentligen är mitt första riktiga köp av en klok dator så vill jag se till att få något bra som håller länge.

 

Funderade länge på en Air men valde Pro pga skärmen och kraften.

 

Det jag undrar nu är: borde jag uppgradera processorn? Jag kommer satsa på 256 GB och 8 i ram. Jag tror att det räcker för mig. Men jag vet inte om det är värt för mig och mitt användande att uppgradera processorn.

 

Jag kommer köpa datorn som student så kommer få 10% på köpet. Så här ser prisbilden ut. Där det första exemplet är standarden. Tanken är först och främst om det är värt att uppgradera till alternativ nr 2 för 1000kr extra. Datorn skulle alltså antingen kosta 16500kr minus 10% eller 17600kr minus 10%. Vad tycker ni? HJÄLP!

 

2,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,1 GHz

 

2,9 GHz dubbelkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,3 GHz [+ 1 100,00 kr]

 

3,1 GHz dubbelkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,4 GHz [+ 2 900,00 kr]

 

Det viktigaste för mig är att datorn håller en bra standard länge. Pengarna i sig är inget problem för mig men vill inte slänga i väg dom på något som är onödigt. Om datorns standard för mitt användande eller livslängden påverkas så tycker jag att det är värt lite extra pengar.

 

Väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du är Framtidsäkrare om du tar 16Gb Ram istället för kraftigare Processor !

 

2.7 till 2.9 i5 försumbar skillnad !!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pga Apples dumma köpkonfigurator så blir du ju tvungen att köpa en lite kraftigare processor om du vill ha mer hårddiskutrymme. Dessvärre är det knappt någon skillnad mellan alla alternativen och som DIF skriver är det mest framtidssäkra att välja 16 GB RAM. Vi ser redan nu hur RAM-kraven bara drar iväg för att RAM är billigt och programmen sväller.

...

256 GB SSD är en skaplig kompromiss. Du kan ju alltid ansluta externa enheter. Svårare med externt RAM.... ;)

...

Apple är lite opålitliga när det gäller processorskillnader. Det verkar ju vara bra med i7, men ibland väljer de modeller som inte tillför nästan något och ibland kan det skilja 30-40% att gå från i5 till i7.

...

Så för att förvirra lite till så är 15" en helt annan maskin än 13". Apple tänker 13" konsument och hyfsade prestanda. 15" proffs och raketmotor under huven. Den är ca 50% kraftfullare än respektive 13". Så det handlar inte bara om skärmstorlek. Så om pengar inte är ett problem utan framtidssäkring, kolla en 15" i stället. Observera att testvärden för nya MBP 13" inte finns men inget tyder på att den är mer än marginellt snabbare. Betydligt bättre batteritid har den i alla fall.

post-363-0-79365100-1427727490.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på det du skriver om surfning, studier, lyssna på musik och film så tycker jag att du har gjort ett bra val där och jag skulle köra standardmodellen med 8Gb RAM, jag skulle inte satsa på modeller med mer processorkraft - inte om du inte sysslar professionellt med tunga videofilmer, tunga ekvationer i kärnfysik eller professionell ljudproduktion. :)

16Gb minne är alltid trevligt och gör att datorn går snabbare genom att den inte behöver jobba mot hårddisken lika mycket - kommer framförallt märkas om du jobbar i Photoshop eller liknande med stora bildfiler, alternativt har många grejjer igång samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på det du skriver om surfning, studier, lyssna på musik och film så tycker jag att du har gjort ett bra val där och jag skulle köra standardmodellen med 8Gb RAM, jag skulle inte satsa på modeller med mer processorkraft - inte om du inte sysslar professionellt med tunga videofilmer, tunga ekvationer i kärnfysik eller professionell ljudproduktion. :)

 

16Gb minne är alltid trevligt och gör att datorn går snabbare genom att den inte behöver jobba mot hårddisken lika mycket - kommer framförallt märkas om du jobbar i Photoshop eller liknande med stora bildfiler, alternativt har många grejjer igång samtidigt...

 

 

Standardmodellen dvs den billigaste har bara 128 GB SSD. För att få 256 GB SSD måste man ta mellanmodellen som har yttepyttemer processorkraft.

...

Sen går inte datorn snabbare. Det tar längre tid innan den knäar med mer RAM. Det är segt liv i denna IT-myt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, upplevelsen är att datorn går snabbare med mer RAM genom att den inte behöver jobba lika mycket mot hårddisken. Jag uttrycker mig från ett användarperspektiv här. Att sedan processorns hastighet och att processorn inte går snabbare med mer RAM, ja det är sant men det var inte det jag påstod heller. En dator är nu inte enbart en processor utan består av en kombination av många delar och hastighet, hur snabbt en dator går, anser jag handlar om precis allt detta tillsammans. Jag har förstått att processorkraft är viktigt för dig och det är något som du ofta diskuterar, men för mig är det inte särskilt viktigt alls och inget jag skulle välja en dator efter - för jag jobbar inte med sådana applikationer som behöver mängder med processorkraft. :) Däremot kan jag jobba med stora dokument och då är mer RAM viktigt.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, upplevelsen är att datorn går snabbare med mer RAM genom att den inte behöver jobba lika mycket mot hårddisken. Jag uttrycker mig från ett användarperspektiv här. Att sedan processorns hastighet och att processorn inte går snabbare med mer RAM, ja det är sant men det var inte det jag påstod heller. En dator är nu inte enbart en processor utan består av en kombination av många delar och hastighet, hur snabbt en dator går, anser jag handlar om precis allt detta tillsammans. Jag har förstått att processorkraft är viktigt för dig och det är något som du ofta diskuterar, men för mig är det inte särskilt viktigt alls och inget jag skulle välja en dator efter - för jag jobbar inte med sådana applikationer som behöver mängder med processorkraft. :)

 

Men om vi nu skulle ta och uttrycka oss på ett sätt som inte förvirrar och sår ut ideer som skapar förväntningar som inte stämmer. Varför skulle vi vrida det så det inte stämmer? Du som är noga och korrekt med fakta och instruktioner för övrigt, varför är du det inte här också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thenewmanifest

Först vill jag bara säga att jag är väldigt tacksam för alla svar!

 

 

Tror du är Framtidsäkrare om du tar 16Gb Ram istället för kraftigare Processor !

 

2.7 till 2.9 i5 försumbar skillnad !!!!

 

Men utifrån mitt användande tror du verkligen att jag ens skulle känna av en uppgradering från 8 gb ram till 16 gb ram? Jag kommer inte använda datorn som en arbetsdator, inga tunga bild-eller filmredigeringsprogram eller så. Kanske lättare program för att redigera bilder men jag tror verkligen inte mer än så. Spelar heller aldrig några spel eller så.

 

Pga Apples dumma köpkonfigurator så blir du ju tvungen att köpa en lite kraftigare processor om du vill ha mer hårddiskutrymme. Dessvärre är det knappt någon skillnad mellan alla alternativen och som DIF skriver är det mest framtidssäkra att välja 16 GB RAM. Vi ser redan nu hur RAM-kraven bara drar iväg för att RAM är billigt och programmen sväller.

...

256 GB SSD är en skaplig kompromiss. Du kan ju alltid ansluta externa enheter. Svårare med externt RAM.... ;)

...

Apple är lite opålitliga när det gäller processorskillnader. Det verkar ju vara bra med i7, men ibland väljer de modeller som inte tillför nästan något och ibland kan det skilja 30-40% att gå från i5 till i7.

...

Så för att förvirra lite till så är 15" en helt annan maskin än 13". Apple tänker 13" konsument och hyfsade prestanda. 15" proffs och raketmotor under huven. Den är ca 50% kraftfullare än respektive 13". Så det handlar inte bara om skärmstorlek. Så om pengar inte är ett problem utan framtidssäkring, kolla en 15" i stället. Observera att testvärden för nya MBP 13" inte finns men inget tyder på att den är mer än marginellt snabbare. Betydligt bättre batteritid har den i alla fall.

 

Vilka program är det du tänker på? Tveksam till att jag kommer använda tyngre program. Och det kanske är billigt utifrån vad man får men att uppgradera från 8 gb ram till 16 gb ram kostar 2200 kr extra och det känns lite som att det är onödiga pengar utifrån mitt användande. Vad tror du?

 

Anledningen till att jag först och främst är inne på en 13 tum är för att jag nästan hela tiden kommer att bära med på min dator, till skolan och till vänner osv. Och jag tycker att 15 tum blir lite för osmidigt för att bära runt på. Vill känna att jag utan problem kan ta med mig den överallt så att det inte blir så att man drar sig för det om du förstår hur jag menar.

 

Mer RAM och lagring skulle jag ha satsat på.

 

Varför mer ram utifrån mitt användande? När det kommer till lagring känner jag att jag får kompromissa lite, var först inne på 128 men det kändes för snålt, samtidigt som 512 känns lite för onödigt då datorn helt plötsligt skulle kosta 20 000kr. Jag är inte en sån person som har jättemånga program eller sparar filmer jag sett. Datorn skall kunna rymma alla mina skolarbeten, några filmer och en del bilder. Blir det för mycket så känner jag att jag får köpa extern lagring.

 

Med tanke på det du skriver om surfning, studier, lyssna på musik och film så tycker jag att du har gjort ett bra val där och jag skulle köra standardmodellen med 8Gb RAM, jag skulle inte satsa på modeller med mer processorkraft - inte om du inte sysslar professionellt med tunga videofilmer, tunga ekvationer i kärnfysik eller professionell ljudproduktion. :)

16Gb minne är alltid trevligt och gör att datorn går snabbare genom att den inte behöver jobba mot hårddisken lika mycket - kommer framförallt märkas om du jobbar i Photoshop eller liknande med stora bildfiler, alternativt har många grejjer igång samtidigt...

Det är det många jag rådfrågat har sagt till mig också. Tror att jag är en rätt enkel och tråkig användare, gör det vanligaste och enklaste. Därför känner jag kanske att det är dumt att uppgradera ram och processorn, när det ändå blir 1100 kr extra samt 2200 kr extra. Jag gillar att ha många internetflikar uppe, kanske något word-dokument samt lyssna på musik samtidigt men det borde väl 8 gb i ram klara utan problem? Sitter inte i flera tunga program samtidigt.

 

Standardmodellen dvs den billigaste har bara 128 GB SSD. För att få 256 GB SSD måste man ta mellanmodellen som har yttepyttemer processorkraft.

...

Sen går inte datorn snabbare. Det tar längre tid innan den knäar med mer RAM. Det är segt liv i denna IT-myt.

 

Har mellanmodellen verkar lite mer mer processorkraft? Kollar man på apples hemsida verkar 128 och 256 ha samma? Så förstår i alla fall jag det.

 

Om man tror sig klara sig på en upphottad Mid-2014 istället för en enkel modell av Early-2015 så tror jag man får mer "Bang for the bucks"

Exempelvis denna:

https://www.dustinhome.se/product/5010797308/macbook-pro-with-retina-display?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146194

 

Det kanske stämmer men på något sätt så skulle det på något sätt inte kännas rätt för mig. Jag vet inte om det är för att jag är lite fåfäng kanske. Känner lite att jag vill ha det nyaste om du förstår hur jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade både rätt och fel. Fram till nu innebar det alltid lite mer processorkraft att välja mellanmodellen. Men nu är det samma.

...

256 GB SSD är en bra kompromiss mellan pris och prestanda.

...

Räcker 8 GB RAM? Ja. Om det fungerar till allt som du vill göra nu kommer det säkert att fungera om ett par år. Men du skrev så här: "jag se till att få något bra som håller länge" I min värld är det mer än tre veckor... :hihihi: ... och eftersom det du kan komma att sakna och som inte går att uppgradera är RAM-minnet. Mer RAM gör också datorn mer eftertraktad som begagnad.

...

Eftersom önskan var att få något bra, drog jag upp 15" eftersom väldigt många inte vet hur mycket bättre den är utan tror att det är samma med större skärm.

...

Du ville ha ett gott råd, du fick ett. Lycka till med valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thenewmanifest

Jag hade både rätt och fel. Fram till nu innebar det alltid lite mer processorkraft att välja mellanmodellen. Men nu är det samma.

...

256 GB SSD är en bra kompromiss mellan pris och prestanda.

...

Räcker 8 GB RAM? Ja. Om det fungerar till allt som du vill göra nu kommer det säkert att fungera om ett par år. Men du skrev så här: "jag se till att få något bra som håller länge" I min värld är det mer än tre veckor... :hihihi: ... och eftersom det du kan komma att sakna och som inte går att uppgradera är RAM-minnet. Mer RAM gör också datorn mer eftertraktad som begagnad.

...

Eftersom önskan var att få något bra, drog jag upp 15" eftersom väldigt många inte vet hur mycket bättre den är utan tror att det är samma med större skärm.

...

Du ville ha ett gott råd, du fick ett. Lycka till med valet.

 

Ja, 256 GB SSD känns bra för mig. Inte så lite som 128 men vill jag lagra mer får jag köpa extern lagring. Mest bilder och dokument som jag skulle spara tror jag. I och för sig ett gäng filmer också men dom tar jag bort efter att jag sett dom.

 

Men tror du att en uppgradering i ram kommer gynna sig i framtiden trots mitt relativt enkla användande? Och i så fall hur? Påverkar det livslängden på datorn också? Snabbheten?`Jag tänker att jag i alla fall vill att den ska fungera bra i minst 3 år, helst uppåt 5 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, 256 GB SSD känns bra för mig. Inte så lite som 128 men vill jag lagra mer får jag köpa extern lagring. Mest bilder och dokument som jag skulle spara tror jag. I och för sig ett gäng filmer också men dom tar jag bort efter att jag sett dom.

 

Men tror du att en uppgradering i ram kommer gynna sig i framtiden trots mitt relativt enkla användande? Och i så fall hur? Påverkar det livslängden på datorn också? Snabbheten?`Jag tänker att jag i alla fall vill att den ska fungera bra i minst 3 år, helst uppåt 5 år.

Det är omöjligt att svara på om du verkligen behöver mer RAM än 8 GB om 3-5 år. Men som jag sa tidigare kan du inte uppgradera den biten och utvecklingen har varit och är att mer RAM behövs. Livlängden på dator påverkas inte angående slitage eller belastning vare sig du har 8 eller 16. Datorn går inte snabbare med mer RAM. RAM är en arbetsbänk. När den blir full är det svårt att göra saker snabbt. Mer arbetsbänk dvs RAM gör att du kan göra mer innan datorn knäar. Så därför föreslår jag att köpa mer RAM om du nu vill köpa något mer än själva datorn framför mer processorkraft som är ytterst marginell förbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thenewmanifest

Det är omöjligt att svara på om du verkligen behöver mer RAM än 8 GB om 3-5 år. Men som jag sa tidigare kan du inte uppgradera den biten och utvecklingen har varit och är att mer RAM behövs. Livlängden på dator påverkas inte angående slitage eller belastning vare sig du har 8 eller 16. Datorn går inte snabbare med mer RAM. RAM är en arbetsbänk. När den blir full är det svårt att göra saker snabbt. Mer arbetsbänk dvs RAM gör att du kan göra mer innan datorn knäar. Så därför föreslår jag att köpa mer RAM om du nu vill köpa något mer än själva datorn framför mer processorkraft som är ytterst marginell förbättring.

Tack för ditt svar! Är inte superbra på detta så uppskattar det verkligen. Har sökt en del på nätet och man ser rätt tydliga tendeser, som du säger, att utvecklingen har varit att folk vill ha och behöver mer RAM.

 

Just nu är jag faktiskt inne på att skita i att uppgradera processorn och istället uppgradera RAM. Tror kanske egentligen inte att jag just nu behöver mer än 8 i RAM men kan vara bra i framtiden som sagt.

 

Skulle jag uppgradera RAM så skulle vi landa på 16 825,00 kr vilket känns OK för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Är inte superbra på detta så uppskattar det verkligen. Har sökt en del på nätet och man ser rätt tydliga tendeser, som du säger, att utvecklingen har varit att folk vill ha och behöver mer RAM.

 

Just nu är jag faktiskt inne på att skita i att uppgradera processorn och istället uppgradera RAM. Tror kanske egentligen inte att jag just nu behöver mer än 8 i RAM men kan vara bra i framtiden som sagt.

 

Skulle jag uppgradera RAM så skulle vi landa på 16 825,00 kr vilket känns OK för mig.

Att gå från 2,7 till 2,9 GHz är betydelselöst. Det ger en prestandaökning på kanske 5%. Helt omöjligt att märka skillnad så pengarna är bortkastade. Däremot om datorn börjar lagga och sega för att man har för lite RAM är inte kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer RAM och lagring skulle jag ha satsat på.

 

... Just nu är jag faktiskt inne på att skita i att uppgradera processorn och istället uppgradera RAM. ...

Bra! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuriosa..... efter lite koll ser jag att det är samma ultrablixtsnabba SSD i MBPr 2015 som i nya MB. Den klockas för ca 1300 Mbs som snabbast. Det är till och med en bit fortare än värstingen Mac Pro! Så 2015 har i runda slängar dubbla hastigheten på hårddisken mot 2014! Och 2014 var inte alls slö om man säger så..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thenewmanifest

Att gå från 2,7 till 2,9 GHz är betydelselöst. Det ger en prestandaökning på kanske 5%. Helt omöjligt att märka skillnad så pengarna är bortkastade. Däremot om datorn börjar lagga och sega för att man har för lite RAM är inte kul.

 

Det är så jag förstått det också. Att det är lite "onödiga" pengar. Och det är därför jag varit så osäker, för samtidigt är det inte så mycket pengar som skiljer och jag behöver inte heller snåla stenhårt. Men vill ju inte köpa något bara för att. Gällande processorn alltså.

 

 

Bra! :yeahbaby:

 

 

Kuriosa..... efter lite koll ser jag att det är samma ultrablixtsnabba SSD i MBPr 2015 som i nya MB. Den klockas för ca 1300 Mbs som snabbast. Det är till och med en bit fortare än värstingen Mac Pro! Så 2015 har i runda slängar dubbla hastigheten på hårddisken mot 2014! Och 2014 var inte alls slö om man säger så..............

 

Kul!

 

Vill bara säga tack till er och alla andra! Datorn är nu beställd! Sket i att uppgradera processorn, men 16 GB RAM blev det! Stort tack som sagt! Nu måste jag bara vänta på den, vill ha den nu:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi nu skulle ta och uttrycka oss på ett sätt som inte förvirrar och sår ut ideer som skapar förväntningar som inte stämmer. Varför skulle vi vrida det så det inte stämmer? Du som är noga och korrekt med fakta och instruktioner för övrigt, varför är du det inte här också?

 

Men det är väl inte helt fel att säga att datorn blir snabbare med mer RAM än vad programmen kräver?

 

Det jag har förstått av Unix minneshantering är att operativsystemet försöker använda så mycket av minnet som möjligt. Istället för att tömma minnet när informationen inte längre behövs, så lagras det som anses användbart i framtiden i mån av plats. Denna information kan dock direkt skrivas över av andra program vid behov. Aktivitetshanteraren kallar denna information fil-cache. Med mer RAM så kan fil-cachen tillåtas bli större och återkommande uppgifter därmed snabbare att utföra.

Jag kan ha fel, men är inte detta anledningen till att om startar t.ex. Word två gånger (start-stop-start) så går det snabbare att starta det den andra gången, - och i så fall är det väl inte fel att uttrycka sig som Raphael gör?

 

Min dator med 8GB RAM har varit igång en dag och har för närvarande 1.8GB fil-cache. Med risk att gå off topic, hur mycket visar er andra datorer i Aktivitetshanteraren - minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det är väl inte helt fel att säga att datorn blir snabbare med mer RAM än vad programmen kräver?

 

Om du tycker att en bil blir snabbare när man släpper på handbromsen så är det ungefär lika logiskt och faktaunderbyggt. :hihihi: Vilket du inte gör så klart.

...

Gamla PowerPC G5 som fanns innan Apple bytte till Intel ökade sin faktiska prestanda ganska mycket om man maxade RAM vilket också bevisades i tester. Barefeats tror jag registrerade runt 20% mer sprutt. Men än så länge har ingen bevisat en faktisk prestandaökning med mer RAM i dagens Macar. Naturligtvis måste jag reservera mig för jag vet inte om den nyaste generationen kan fungera så. Men inget tyder än på det.

...

Det står dig naturligtvis fritt att uttrycka din upplevelse. Vi säger ju att solen går upp eller ned, när det i själva verket är jordens rotation som orsakar detta. Men hur kul är det att påpeka jordens rotation?

...

Pga av denna nätskröna att mer RAM gör datorn snabbare tror folk att mer RAM gör datorn snabbare. Det är faktamässigt fel och gör folk besvikna och kanske arga och lurade. Du får ju avgöra själv om du tycker att det hjälper andra att fortsätta att skicka skrönan vidare.

...

Själv upplevde jag att iMacen laggade när dottern redigerade film i iMovie och kollade minneshanteringen som visade underskott på RAM. Så jag gick från 4 GB till 10 GB och vips så var laggningen borta och den gick som förr igen. Precis som man mäter i test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är så jag förstått det också. Att det är lite "onödiga" pengar. Och det är därför jag varit så osäker, för samtidigt är det inte så mycket pengar som skiljer och jag behöver inte heller snåla stenhårt. Men vill ju inte köpa något bara för att. Gällande processorn alltså.

 

 

 

 

Kul!

 

Vill bara säga tack till er och alla andra! Datorn är nu beställd! Sket i att uppgradera processorn, men 16 GB RAM blev det! Stort tack som sagt! Nu måste jag bara vänta på den, vill ha den nu:D

Det som händer med att gå från 2,7 Ghz till 2,9 är att i stället för att vänta i 30 sekunder när något tungt ska processas så behöver du bara vänta i 28 sekunder. Det är inte värt att betala 1100:- för det. För kroknar processorn laggar det i båda fallen.

...

Apple har en ganska löjlig policy där man har tre processorer att välja på där nästa val över basnivån är i stort sett identisk med basnivån. Sen kan tredje steget vara betydligt bättre. Men inte alltid. Geekbench avslöjar att det kan vara lite hur som helst med den saken. Det händer att vissa är 30-50% kraftfullare och helt klart värt att lägga pengar på. Medan andra puttrar med 10% kanske 20% ökning till dyra pengar.

...

Nu har man ändrat på policyn så att man kan köpa vilken processor man vill till alla modellerna. Men jag fattar inte varför man låtsas ha tre modeller när det bara är en. Så krångligt i onödan. Ha en modell och låt folk välja RAM, processor, hårddisk. Det blir ju så i alla fall. Fast mer invecklat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi nu skulle ta och uttrycka oss på ett sätt som inte förvirrar och sår ut ideer som skapar förväntningar som inte stämmer. Varför skulle vi vrida det så det inte stämmer? Du som är noga och korrekt med fakta och instruktioner för övrigt, varför är du det inte här också?

Som sagt, jag skrev utifrån ett användarperspektiv. En dator med mer RAM upplevs gå snabbare än en dator med mindre RAM, därför att datorn inte behöver lägga ut lika mycket virtuellt minne på hårddisken. Jag tycker inte att detta är något fel att säga. Detta handlar ju inte om att datorns processor skulle gå snabbare eller att datorn skulle räkna snabbare, men det innebär att datorn upplevs snabbare när den används. När jag uppgraderade från 4Gb till 16Gb RAM så blev det betydligt mer fart och sprutt i burken. För den upplevda hastigheten så anser jag att en uppgradering av minnet ger mer för pengarna än den marginella skillnaden mellan olika processorer, iaf för den som inte sitter med väldigt processorintensiva program eller beräkningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag skrev utifrån ett användarperspektiv. En dator med mer RAM upplevs gå snabbare än en dator med mindre RAM, därför att datorn inte behöver lägga ut lika mycket virtuellt minne på hårddisken. Jag tycker inte att detta är något fel att säga. Detta handlar ju inte om att datorns processor skulle gå snabbare eller att datorn skulle räkna snabbare, men det innebär att datorn upplevs snabbare när den används. När jag uppgraderade från 4Gb till 16Gb RAM så blev det betydligt mer fart och sprutt i burken. För den upplevda hastigheten så anser jag att en uppgradering av minnet ger mer för pengarna än den marginella skillnaden mellan olika processorer, iaf för den som inte sitter med väldigt processorintensiva program eller beräkningar.

 

Ger mig inte. :whistling: Det är ett faktafel som sprider vidare en felaktig uppfattning som ger en felaktig förväntning som inte infrias. Du tycker det, ja. Varför då inte fortsätta att sprida vad du TYCKER om olika saker? :elaktflin:

...

Ibland har vi ju rätt och ibland fel. :blush: Det är naturligt att justera sig när man upptäcker det och just minimera tyckandet som internet bågnar av. I vissa fall kommer vi inte längre i saker än just tyckande. Jag tycker att SAAB är bättre en Volvo vilket inte är mätbart och inte spelar någon roll. Men här är solklara fakta som påverkar folks inställning och dyra inköp. Vi ska ju inte förvirra dem och göra det svårare än vad det är.

...

Sen håller jag helt med att i detta fallet och oftast så har mer RAM större betydelse än marginellt bättre processorkraft och har inte skrivit annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att en bil blir snabbare när man släpper på handbromsen så är det ungefär lika logiskt och faktaunderbyggt. :hihihi: Vilket du inte gör så klart.

 

Det står dig naturligtvis fritt att uttrycka din upplevelse. Vi säger ju att solen går upp eller ned, när det i själva verket är jordens rotation som orsakar detta. Men hur kul är det att påpeka jordens rotation?

...

Pga av denna nätskröna att mer RAM gör datorn snabbare tror folk att mer RAM gör datorn snabbare. Det är faktamässigt fel och gör folk besvikna och kanske arga och lurade. Du får ju avgöra själv om du tycker att det hjälper andra att fortsätta att skicka skrönan vidare.

...

Själv upplevde jag att iMacen laggade när dottern redigerade film i iMovie och kollade minneshanteringen som visade underskott på RAM. Så jag gick från 4 GB till 10 GB och vips så var laggningen borta och den gick som förr igen. Precis som man mäter i test.

 

Att det går snabbare att ladda information från en RAM-cache jämfört med en hårddisk är ingen personlig åsikt.

 

DDR3 1600MHz överföringshastighet: 12800MB/s

Apples senaste PCIe SSD: 1285MB/s

 

Dvs faktor 10.

 

Att UNIX-system inte tömmer information från RAM som kan vara användbar i framtiden i mån av plats är heller ingen åsikt:

http://www.tldp.org/LDP/sag/html/buffer-cache.html

 

Apple själva skriver:

 

  • File Cache: Memory that was recently used by applications and is available for use by other applications. For example, if you've been using Mail and then quit Mail, the RAM that Mail was using becomes part of the file cache, which then becomes available to other apps. If you open Mail again before its file cache memory is used (overwritten) by another app, Mail opens more quickly because its file cache is converted back to app memory instead of loading all of its contents from your startup drive.

https://support.apple.com/en-ca/HT201464

 

 

Men om du har mer information om att detta är ett system som inte funkar, utan bara en IT-skröna, så får du gärna förklara lite mer ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att det går snabbare att ladda information från en RAM-cache jämfört med en hårddisk är ingen personlig åsikt.

 

DDR3 1600MHz överföringshastighet: 12800MB/s

Apples senaste PCIe SSD: 1285MB/s

 

Dvs faktor 10.

 

Att UNIX-system inte tömmer information från RAM som kan vara användbar i framtiden i mån av plats är heller ingen åsikt:

http://www.tldp.org/LDP/sag/html/buffer-cache.html

 

Apple själva skriver:

 

  • File Cache: Memory that was recently used by applications and is available for use by other applications. For example, if you've been using Mail and then quit Mail, the RAM that Mail was using becomes part of the file cache, which then becomes available to other apps. If you open Mail again before its file cache memory is used (overwritten) by another app, Mail opens more quickly because its file cache is converted back to app memory instead of loading all of its contents from your startup drive.

https://support.apple.com/en-ca/HT201464

 

 

Men om du har mer information om att detta är ett system som inte funkar, utan bara en IT-skröna, så får du gärna förklara lite mer ;-)

Men så länge jag har lagom med RAM ( vilket är oftast är fallet ) är det inget problem och det går inte fortare med ännu mer RAM som kommer att ligga inaktivt. Om jag nu inte har RAM-brist. Att OS X jobbar med chache är helt naturligt och är ju en integrerad del i systemet.

...

Men processorn gör fortfarande samma klockcykler och uträttar lika mycket arbete oavsett mängden RAM, utom när den hindras av för liten mängd RAM. Visa mig ett test som klart visar hur prestandan ÖKAR på en hyfsat ny Mac med mer RAM så lovar jag att ändra mig. Och då inser jag att jag måste beskriva detta att datorn ska vara fullt normalt fungerande. Inte en nerkörd underbestyckad Mac. Vilket är den enda situation man kan uppleva en förbättring. Men det är inte det som är frågan. :)

...

Photoshop kan man säga är ett undantag eftersom den alltid vill ha mer än din dator kan ge. Så där går det alltid fortare med mer RAM. Men det beror på att det alltid är för lite. I stort sett alla vanliga program vill bara ha lite RAM och om de får det är de nöjda oavsett hur mycket extra RAM som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...