Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto tillsammans med extern hårddisk


huggorm

Rekommendera Poster

Jag lyckas verkligen inte få till hur jag ska hantera iphoto med en extern hårddisk och hur jag ska framtidssäkra min användning, hoppas ni kan förstå och lösa mitt problem!

 

Har nyligen gått över till mac och det tänkte i samband med detta ta tag i alla års foton som bara ligger å dräller på en extern hårddisk. Köpte i samband med datorn en ny extern som jag har delat upp till dels en time machine partition och en som jag bara har som "förlängd" hårddisk.

 

Jag är med på vad som är tanken med iphoto, att det är ett sätt att samla och redigera kort och att det inte fungerar som finder eller utforskaren i windows.

 

Problem 1 är att jag har massvis med kort som måste bort permanent. Dåliga kort helt enkelt. Samtidigt som jag gör detta så vill jag passa på att tagga och betygsätta så jag vill helst göra allt detta samtidigt i iphoto. Går det att lösa på något sätt, alltså att det jag raderar i iphoto även tar bort originalet? Försökte med att bocka bort att den skulle duplicera och sedan tömma papperskorg men får ändå inte till det.

 

Problem 2 är att hur jag ska kombinera mina gamla kort med de nya? På den externa ligger alla kort fram till 2014 och dessa vill jag slå ihop med de som först hamnar på datorn vid import. Hur kombinerar jag de gamla med de som först hamnar på datorn ett tag? Att lägga de på den externa direkt är inte aktuellt.

 

Det som ställer till allt det här är att jag vill ha kvar korten i den gamla strukturen som finns i t.ex. finder också, inte enbart som en stor iphotobibliotek. Är inte helt hundra på att jag kommer köra Mac för evigt och har helst en traditionell struktur också. Detta även för att kunna ta med HD:n och visa på en PC t.ex. Är det enklast att kanske bara lösa allt i iphoto och sen exportera ut det?

 

Hoppas någon kan komma med en smart lösning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja nu är ju inte iPhoto gjort riktigt för att ha bilder utanför iPhoto. Iphoto fungerar bäst och smidigast med att ha alla bilder i iPhoto, men visst kan iPhoto ha bilder utanför iPhoto. Om du har val att bilder ska kopieras in i iPhoto så innebär det just det, du får en kopia i iPhoto av en bild som ligger utanför iPhoto. De är inte ihoplänkade, så om du raderar den bilden från iPhoto så raderas inte bilden som ligger utanför i Finder - bilderna är separata. Om du har kopiering urkopplat så får du en länk, detta gör att det som finns inuti iPhoto blir enbart en förvisningskopia för att snabba upp visning och så, plus om du gör ändringar av bilden så hamnar ändringarna i en ny bild inuti iPhoto - originalet ligger utanför.

Det går att ha iPhoto-biblioteket på en extern hårddisk, du kan ha ett bibliotek i datorn och ett på en extern hårddisk. När du startar iPhoto kan du välja vilket bibliotek du vill köra, men iPhoto kan nu enbart köra ett åt gången - du kan inte ha två bibliotek öppna i iPhoto samtidigt så det blir knöligt att skyffla bilder emellan. Iphoto är inte så bra på att hantera flera bibliotek. Aperture är bättre på flera bibliotek, det kan dela upp ett bibliotek och lägga det på flera platser. Aperture kan läsa iPhoto-bibliotek och göra om den till Aperture.

Men kom ihåg nu att både iPhoto och Aperture är på väg bort. Apple har ett nytt program - Bilder - som kommer att ersätta både iPhoto och Aperture, och vara ett slags mellanting mellan dem båda. Det släpps om några veckor i samband med lanseringen av OS X 10.10.3. Bilder kommet att kunna läsa iPhoto och Aperture bibliotek, så du förlorar inga bilder vid en övergång.

Det du kan göra nu, det som verkar enklast, det är att lägg alla dina bilder i iPhoto och gör sorteringen där. Tagga upp dem som du vill ha taggade och radera dem som du vill ha bort. Lägg både gamla och nya bilder inuti iPhoto i datorn. I iPhoto så kan du sortera upp dem på flera olika sätt.

Ja du kan exportera bilder ur iPhoto, det kan du absolut göra.

Du har en extern hårddisk där en del är för TimeMachine och en del är för bilder. Det är inte en särskilt bra lösning. Låt mig förklara varför:

1. För det första så behöver TimeMachine göra en hårddisk som åtminstone är 1,5 gånger den interna hårddisken i datorn. Detta därför att TimeMachine har versionshantering och därmed sparar flera versioner av dokument, både nya och de äldre, för att man ska kunna gå bakåt i tiden. Så för att utnyttja TimeMachine fullt ut så behöver du en stor hårddisk.

2. För det andra så hur gör du med bilderna när den externa hårddisken kraschar? Då försvinner ju bilderna på den externa hårddisken.. En extern hårddisk är förbrukningsvara precis som interna hårddiskar.

Den bästa lösningen, anser jag, det är att ha en hårddisk för TimeMachine och bara för TimeMachine, sedan har du två externa hårddiskar till som är ihopkopplade med varandra. Den ena är för bilderna och den andra är för säkerhetskopiering av bilderna.

Då har du en hög säkerhetsnivå.




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har nyligen gått över till mac och det tänkte i samband med detta ta tag i alla års foton som bara ligger å dräller på en extern hårddisk. Köpte i samband med datorn en ny extern som jag har delat upp till dels en time machine partition och en som jag bara har som "förlängd" hårddisk.

 

Då har du inte förstått problematiken med hårddiskar. Backup ska vara skild från det som sparas. Det är ju ingen onödig hobbygrej med backup, det är livsviktig info som inte får gå förlorad. Dels ger man den externa mer belastning om man använder den på fler sätt, vilket i sig förkortar livslängden. Dels blir det ju väldigt märkligt att spara från en partion till en annan. Hjäper nada....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte förstått problematiken med hårddiskar. Backup ska vara skild från det som sparas. Det är ju ingen onödig hobbygrej med backup, det är livsviktig info som inte får gå förlorad. Dels ger man den externa mer belastning om man använder den på fler sätt, vilket i sig förkortar livslängden. Dels blir det ju väldigt märkligt att spara

 

Du har en extern hårddisk där en del är för TimeMachine och en del är för bilder. Det är inte en särskilt bra lösning. Låt mig förklara varför:

 

1. För det första så behöver TimeMachine göra en hårddisk som åtminstone är 1,5 gånger den interna hårddisken i datorn. Detta därför att TimeMachine har versionshantering och därmed sparar flera versioner av dokument, både nya och de äldre, för att man ska kunna gå bakåt i tiden. Så för att utnyttja TimeMachine fullt ut så behöver du en stor hårddisk.

 

2. För det andra så hur gör du med bilderna när den externa hårddisken kraschar? Då försvinner ju bilderna på den externa hårddisken.. En extern hårddisk är förbrukningsvara precis som interna hårddiskar.

 

 

 

 

 

 

 

Jag ska kanske göra ett förtydligande med hur jag backupar.

 

Sedan flera år tillbaka har jag en extern som har fungerat som backup åt min pc. Där ligger dock alla kort relativt osorterat med mycket "skit" med. Nu när jag bytte så tänkte jag ta tag i det. Köpte då en ny extern som kommer att vi mina "primära" backup och även en förlängning på datorn då 120gb på datorn inte räcker på långa vägar.

 

Den nya är uppdelad i tre delar, en ExFat då jag vill kunna komma åt vissa filer både från PC och Mac, en med Apples formatering för att lägga in iphotos bibliotek och sedan en partition med time machine på 250gb.

 

Utöver det så kommer jag spara alla bilder och vissa dokument på den gamla externa som ska förvaras utanför hemmet. Samt att korten i form av jpg-filer och även mina dokument läggs på onedrive. Tänkte att det borde räcka, eller har jag tänkt fel? Det glappet som kan tänkas bli mellan nya kort och tills dess att den ligger på flera ställen får jag helt enkelt ta.

 

Angående grundproblemet med mina kort får jag kolla på senare idag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lösning för säkerhetskopiering verkar omständlig. Ha en hårddisk för TimeMachine, sedan en extern för dina bilder och andra dokument en arkiv-hårddisk om du så vill, och sedan en hårddisk som innehåller en säkerhetskopia av den. Istället för att kopiera bilder och dokument mellan hårddiskar som du nu verkar göra manuellt, så kan du med mitt förslag göra det automatiskt. Det finns många program för säkerhetskopiering av en hårddisk till en annan, jag har själv en sådan lösning hemma med tre hårddiskar - 1 TimeMachine, 1 Arkiv och 1 säkerhetskopiering av arkiv. De två arkivhårddiskarna är inkopplade i varandra och ett program tar hand om säkerhetskopieringen av sig självt utan att jag behöver ägna tid åt det.

Sedan är det bra att ha backup i molnet också och molnet kan du använda för flyttning av filer mellan olika datorer. Mac har redan en sådan lösning genom iCloud, och med Bilder på iCloud så synkar du med applikationen Bilder mellan olika enheter. Även om applikationen Bilder inte kommer till Windows, så är biblioteket tillgängligt via webben så du kan se och hantera bilderna där och föra över till PC-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lösning för säkerhetskopiering verkar omständlig. Ha en hårddisk för TimeMachine, sedan en extern för dina bilder och andra dokument en arkiv-hårddisk om du så vill, och sedan en hårddisk som innehåller en säkerhetskopia av den. Istället för att kopiera bilder och dokument mellan hårddiskar som du nu verkar göra manuellt, så kan du med mitt förslag göra det automatiskt. Det finns många program för säkerhetskopiering av en hårddisk till en annan, jag har själv en sådan lösning hemma med tre hårddiskar - 1 TimeMachine, 1 Arkiv och 1 säkerhetskopiering av arkiv. De två arkivhårddiskarna är inkopplade i varandra och ett program tar hand om säkerhetskopieringen av sig självt utan att jag behöver ägna tid åt det.

 

Sedan är det bra att ha backup i molnet också och molnet kan du använda för flyttning av filer mellan olika datorer. Mac har redan en sådan lösning genom iCloud, och med Bilder på iCloud så synkar du med applikationen Bilder mellan olika enheter. Även om applikationen Bilder inte kommer till Windows, så är biblioteket tillgängligt via webben så du kan se och hantera bilderna där och föra över till PC-dator.

 

 

Eftersom de externa i princip aldrig kommer vara på samma ställe känner jag i nuläget inget behov att ha de sammankopplade på något sätt. Men någon form av synkverktyg lär jag väl använda. Egentligen är väl det här en tillfällig lösning tills jag skaffar en time capsule eller NAS.

 

Men tillbaka till iPhoto-problemet. Har insett att det kommer bli lite för omständigt att göra på det sättet jag hade tänkt. Så om jag tänker rätt här:

 

Importera alla kort till iPhoto med kopiering förvalt.

Sålla och sortera i iPhoto, töm papperskorg så de verkligen försvinner från iPhoto-biblioteket? För då försvinner väl de importerade som raderas i iPhoto helt å hållet?

Släng "originalen" och vill jag ha ut kort som jpg får jag exportera?

 

Inte trodde jag att enbart ett datorbyte skulle bli så här svårt, men jag är glad att det finns hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Importera alla kort till iPhoto med kopiering förvalt.

Sålla och sortera i iPhoto, töm papperskorg så de verkligen försvinner från iPhoto-biblioteket? För då försvinner väl de importerade som raderas i iPhoto helt å hållet?

Släng "originalen" och vill jag ha ut kort som jpg får jag exportera?

 

 

Ja, ja och ja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de externa i princip aldrig kommer vara på samma ställe känner jag i nuläget inget behov att ha de sammankopplade på något sätt.

Det jag tänker på är vad du gör när din externa med iPhoto-databasen på har kraschat, för det är aldrig en fråga om en hårddisk kraschar utan bara en fråga om när. Det finns två typer av hårddiskar: 1. De som har kraschat och 2. De som snart gör det. :) Men jag talar av egen erfarenhet... Visst kan du kopiera bilder manuellt till en extern hårddisk och ha på ett annat ställe, men om du har ett iPhoto-bibliotek på en extern hårddisk så har du även dina taggningar, din betygssättning, dina händelser, dina album och så vidare... Och de får du inte med när du exporterar bilder eftersom dessa ligger inuti iPhoto-databasen. Därför är det bra med en kopia av iPhoto-databasen, för annars går jobbet du har gjort i iPhoto förlorat när hårddisken med iPhoto-databasen på kraschar.

 

Men visst, ett alternativ är att flytta över det till molnet genom Bilder i iCloud, vilket dock kostar pengar för att få större lagringsutrymme (5Gb är vad som är kostnadsfritt).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig lita på molnet som backup.

Du kan bli utslängd på blotta misstanken om något de inte gillar, tjänsten kan läggas ner eller firman gå i konkurs.

 

Molnet kan (i mitt tycke) endast användas som temporär lagring under synkning mellan enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan bli utslängd på blotta misstanken om något de inte gillar,

 

Du påstår alltså att Apple går igenom alla bilder för att se ifall någon inte är lämplig?

 

tjänsten kan läggas ner eller firman gå i konkurs.

 

 

Apple gå i konkurs??? Haha ok.

Skulle dom lägga ner iCloud är jag övertygad att man för en förvarning om att ladda ner sina bilder innan den tas offline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du påstår alltså att Apple går igenom alla bilder för att se ifall någon inte är lämplig?

 

 

Apple gå i konkurs??? Haha ok.

Skulle dom lägga ner iCloud är jag övertygad att man för en förvarning om att ladda ner sina bilder innan den tas offline.

Nu uttalade jag mig generellt och inte specifikt Apple/iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu uttalade jag mig generellt och inte specifikt Apple/iCloud.

 

Ett väldigt onödigt uttalande eftersom Raphael pratar om iPhoto och iCloud.

Ditt uttalande kan folk att tro att Apple skapar en tjänst för att sen lägga ner den. Det är inte Google vi pratar om här som skapar tjänster och köper upp för att sen lägga ner dom för ingen vill använda dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett väldigt onödigt uttalande eftersom Raphael pratar om iPhoto och iCloud.

Ditt uttalande kan folk att tro att Apple skapar en tjänst för att sen lägga ner den. Det är inte Google vi pratar om här som skapar tjänster och köper upp för att sen lägga ner dom för ingen vill använda dom.

Det är inte första gången Apple lägger ner tjänster i så fall. Och visst, i Apples fall så har användarna fått tid på sig att migrera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobileme

http://en.wikipedia.org/wiki/AppleLink

http://en.wikipedia.org/wiki/EWorld

 

Här i Helsingborg fanns en firma som sålde backuper i molnet. Min arbetsgivare utvärderade tjänsten. Innan utvärderingen var klar gick molnfirman i konkurs.

De hade även serverhotell till andra kunder.

Där blev det minsann ingen förvarning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte första gången Apple lägger ner tjänster i så fall. Och visst, i Apples fall så har användarna fått tid på sig att migrera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobileme

http://en.wikipedia.org/wiki/AppleLink

http://en.wikipedia.org/wiki/EWorld

 

Här i Helsingborg fanns en firma som sålde backuper i molnet. Min arbetsgivare utvärderade tjänsten. Innan utvärderingen var klar gick molnfirman i konkurs.

De hade även serverhotell till andra kunder.

Där blev det minsann ingen förvarning.

 

Så du jämför en liten skitfirma i Helsingborg mot Apple....ursäkta men det var den lamaste jämförelse jag varit med om :)

 

MobileMe las ner för att den helt inte fungerar så som Apple hade planerat så den återuppstod som iCloud.

 

Dessutom ingen av tjänsterna du länkade till var en renodlad molntjänst med lagring.

 

Men jag lovar du ska få påminna mig och håna mig den dagen Apple lägger ner sin molnlagring...inte för att det kommer hända under våran livstid :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så du jämför en liten skitfirma i Helsingborg mot Apple....ursäkta men det var den lamaste jämförelse jag varit med om :)

 

MobileMe las ner för att den helt inte fungerar så som Apple hade planerat så den återuppstod som iCloud.

 

Dessutom ingen av tjänsterna du länkade till var en renodlad molntjänst med lagring.

 

Men jag lovar du ska få påminna mig och håna mig den dagen Apple lägger ner sin molnlagring...inte för att det kommer hända under våran livstid :)

Åjo, det kommer nog något som är mycket bättre än molnlagring om, säg, 20 år. Vi kan nog föreställa oss den lika litet som vi kunde föreställa oss molnet för 20 år sedan. Och jag har faktiskt tänkt leva mer än 20 år till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åjo, det kommer nog något som är mycket bättre än molnlagring om, säg, 20 år. Vi kan nog föreställa oss den lika litet som vi kunde föreställa oss molnet för 20 år sedan. Och jag har faktiskt tänkt leva mer än 20 år till. :)

Det kommer säkert en bättre tjänst från Apple men att min data skulle försvinna är genom en konkurs är osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker på är vad du gör när din externa med iPhoto-databasen på har kraschat, för det är aldrig en fråga om en hårddisk kraschar utan bara en fråga om när. Det finns två typer av hårddiskar: 1. De som har kraschat och 2. De som snart gör det. :) Men jag talar av egen erfarenhet... Visst kan du kopiera bilder manuellt till en extern hårddisk och ha på ett annat ställe, men om du har ett iPhoto-bibliotek på en extern hårddisk så har du även dina taggningar, din betygssättning, dina händelser, dina album och så vidare... Och de får du inte med när du exporterar bilder eftersom dessa ligger inuti iPhoto-databasen. Därför är det bra med en kopia av iPhoto-databasen, för annars går jobbet du har gjort i iPhoto förlorat när hårddisken med iPhoto-databasen på kraschar.

 

Men visst, ett alternativ är att flytta över det till molnet genom Bilder i iCloud, vilket dock kostar pengar för att få större lagringsutrymme (5Gb är vad som är kostnadsfritt).

 

 

 

 

Jo att hårddiskar kraschar har man ju tyvärr upplevt. Vet inte om jag var otydlig men iPhoto-biblioteket kommer ju ligga på bägge hårddiskarna och i molnet medan mina "gamla" kort bara ligger på en disk. Är ingen fara om de försvinner eftersom de ändå finns i ett bibliotek, men jag vill ändå ha kvar dem av någon anledning.

 

Kruxet är ju som sagt all backup och hur den ska skötas smidigt. Men jag skjuter lite på det problemet tills jag kan köpa det jag vill ha. Under tiden får det vara lite bökigt, huvudsaken är att mina "viktiga" kort finns på minst 3 ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstod det som att du skulle ha ett externt iphoto-bibliotek på en Mac-formaterad hårddisk som du även delade med TimeMachine och sedan skulle du exportera bilder manuellt till ytterligare en hårddisk som var FAT-formaterad för att användas på både PC och Mac och inte bara Mac. Iphoto biblioteket fungerar bäst med Mac-formaterad hårddisk, så jag avråder starkt från att ha iPhoto-biblioteket på en hårddisk med FAT, exFAT eller annat format än OS X Extended HFS+ (journalförd).

Backup sköter sig självt genom program som synkar hårddiskar mellan sig, jag gör inget manuellt jag bara kopplar in och sedan sköter det sig av sig självt, programmen känner av om det finns en hårddisk inkopplad eller inte och är det en inkopplad så körs en säkerhetskopiering igång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller debatten om att ha bilder på iCloud, så föreslår jag inte att enbart ha bilderna på iCloud, utan det är bra att ha de bilderna på ett annat ställe också. Men tittar vi på Apples historia så om de planerar att göra förändringar en tjänst, som när MobileMe blev iCloud, så har de en lång övergångsperiod för att övergången ska bli så smidig som möljigt för användarna. Jag hade själv MobileMe och tyckte det gick smidigt att gå över till iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...