Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera flashminne till en extern hårddisk?


Maddog63

Rekommendera Poster

Efter att har läst om flera medlemmars tips om datorns säkerhet och att spara viktiga filer,så undrar jag om att det finns eller går det att överföra flashminnen till en extern hårddisk genom att spara filer?

I så fall...vilket extern hårddisk rekommendera ni?

Ska jag välja Apples egen produkt eller går det bra med ett annan produkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går med vilken extern disk som helst

Externa diskar är viktigt att ha om man inte vill förlora åratals arbete.

Helst bör man ha flera, och förvara dem på olika platser.

 

Brand, stöld, vattenskador osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag Timemachine och Superduper.

Har du råd köper du givetvis en TimeCapsule

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att har läst om flera medlemmars tips om datorns säkerhet och att spara viktiga filer,så undrar jag om att det finns eller går det att överföra flashminnen till en extern hårddisk genom att spara filer?

I så fall...vilket extern hårddisk rekommendera ni?

Ska jag välja Apples egen produkt eller går det bra med ett annan produkt?

Tänk så här att det bara finns "hårddisk". Hur den ser ut eller fungerar har inte med saken att göra egentligen. Om du säkerhetskopierar din hårddisk till en annan hårddisk så räcker det. Det är ju inte tekniken du överför utan innehållet. OM en bil drivs av el, gas, bensin eller diesel spelar ju ingen roll. Du kör och kommer fram.

...

Du köper en hårddisk i lagom storlek, dvs en som är större än den som sitter i datorn och ansluter den. Starta TimeMachine och välj den nya hårddisken och starta TM. Det är det enklaste sättet som finns att göra backup.

...

Första gången gör TM en kopia på allt. Sedan sparar den en gång i timmen alla förändringar som är gjorda sen sist. Så det finns en version för varje timme tills hårddisken blir full. Då raderas de äldsta kopiorna vartefter de nya sparas.

...

Skulle nu hårddisken i datorn pajja har du en komplett "dagbok" över innehållet. Skulle hårddisken hålla men du kommer på att ett dokument som du slängde för alldeles efter du startat TM kan du gå tillbaka och hämta det! Skulle en fil bli korrupt, tex en bild, kan du gå tillbaka i TM och plocka fram en hel fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TM är jättenkelt som bilderna visar. och är Apples program som medföljer alla Macar. Första bilden ber dig välja en hårddisk. Andra bilden är det "avancerade" läget där du kan välja bort sådant du inte vill ska säkerhetskopieras.

post-363-0-49338300-1427701796_thumb.png

post-363-0-39963900-1427701803_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...