Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera filer


rota1113

Rekommendera Poster

Jag har en extern HD till min mac som börjar bli full, så jag tänkte jag skulle rensa den på lite skräp men jag får inte, hur går man tillväga för att radera filer från den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att du "inte får" radera filerna, vad får du för felmeddelande?

 

Jag antar att vi kan utesluta att den har NTFS, vilket är Windows filsystem, eftersom det låter som att du har den inkopplad och använt det på din Mac och det har gått att spara filer till det under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara Windows filer på den, jag har fått den av en som hade en vanlig pc men jag kan spara på den i alla fall och se på den också. Jag drog filer till papperskorgen o då sa satorn att jag inte fick flytta filerna eftersom de inte går att radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en NTFS-formaterad disk kan du läsa från, men inte skriva till. Så det kan vi utesluta.

 

Troligtvis handlar det om rättigheter globalt för att läsa och skriva till disken som spökar. Troligtvis ligger då alltså filer som du inte är såkallad "ägare" till enligt systemet (OS X). Sitter inte vid en Mac just nu, men om du tar upp informationsrutan för den externa hårddisken, vad anger rutan för läs- och skrivrättigheter? Alternativt att du kollar på den mapp/filer du försöker slänga?

 

För att få upp informationsrutan, markera hårddisken, mappen alternativt filerna och tryck på CMD+I, alltså i, som i information. Alternativt sekundär-/högerklickar och väljer menyalternativet visa information. Skulle tro att du även hittar alternativet "visa information" i Finder-menyerna längst upp på"skärmen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara i FAT eller exFAT format, då kan både Mac och PC skriva och läsa... Huruvida det är Windows filer på eller inte ska inte spela någon roll, du ska kunna radera dem ändå. Troligen behörighetsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...