Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TB-000

Rekommendera Poster

Att köra emacs på mac med svenskt tangentbord fungerar, men man måste börja i rätt ände och göra några enkla inställningar.

Personer som (liksom jag) har en bakgrund som emacs-användare på Linux/Unix kan ha nytta av de här tipsen, så jag delar med mig. Innan jag hittade dessa enkla steg hade jag testat många emacs-distributioner och inställningar utan framgång.
Stegen för att få till en fungerande emacs är:
  1. ladda ner Aquamacs från http://aquamacs.org
  2. öppna .dmg-filen och dra för att installera på normalt sätt
  3. starta Aquamacs
  4. Ställ in att alt ska användas för att få de tecken som är gömda på svenskt tangentbord (t.ex. alt-8 ska vara ”[”), genom menyerna: Options -> Option, Command, Meta-keys -> Option for composed charachters
  5. Spara inställningen för svenskt tangentbord så att det finns kvar nästa gång programmet startar, genom menyerna: Options -> Save Options.
  6. Fixa så att aquamacs kan startas från kommando-raden i Terminal. (Om man använder emacs så använder man antagligen Terminal.) I menyerna: Tools -> Install Command Line Tools.
  7. Om man vill att kommandot emacs ska starta emacs i ett fönster (d.v.s. köra Aquamacs) kan man lägga följande shell skript som /usr/local/bin/emacs
    #! /bin/bash
    aquamacs $*
    Och naturligtvis se till att skriptet är exekverbart (sudo chmod 0755 /usr/local/bin/emacs). Eftersom /usr/local/bin är före /usr/bin i $PATH så kommer då kommandot emacs i terminal att köra en emacs (Aquamacs) i grafiska miljön. Vill man köra den icke-grafiska emacs som Apple skickar med så skriver man /usr/bin/emacs.
Sedan finns naturligtvis mängder med andra inställningar man kan ändra enligt tycke och smak – det är ju emacs…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...