Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skapa ett hierarkiskt schema i pages


BjornS

Rekommendera Poster

Hej

Behöver lite hjälp för att få ihop ett schema som visar vår organisation på jobbet.

Satt och kämpade med word (pc) men det fick inte plats på ett liggande A4

 

Har manuellt knåpat ihop en skiss i pages nu i afton.

 

Tre frågor:

 

1. hur får jag till linjer på ett bra sätt?

2. finns det färdiga mallar som i word så att det blir rakt och snyggt?

3. Finns det möjligen något hyfsat billigt, specialprogram att köpa?

 

Bifogar bild på mitt pages dokumentet samt hur skiss ser ut i word.

 

post-70154-0-83207400-1427400244_thumb.png

 

post-70154-0-75182800-1427400247_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant tänker jag på Powerpoint eller Keynote. Men det är kanske för att dyliga scheman brukar presenteras genom dessa program vid genomgångar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linjer har du i Pages under knappen "Form" som finns i uppe i fönsterlisten. :)

Även enklare ritprogram och program för layout har funktioner för boxar och linjer emellan som kan fungera. Det finns även flera specialprogram för diagram och flödesscheman. Det mest kända är Omni Graffle, men det ligger på nästan 1 000 kr och det är ju lite väl mycket... men det är ett rent proffsprogram och har varit med länge.

Här finns ett billigare alternativ:
https://itunes.apple.com/se/app/shapes-4/id930093508?mt=12

Här har vi ett gratisprogram för flödesscheman, men kanske inte riktigt passar ditt behov... detta är ju mer för programutveckling..
https://itunes.apple.com/se/app/idiagrams/id402798316?mt=12

Själv skulle jag använda Stones Create, för det är det jag har. :) Create är en kombination av illustration, layout och design. Det har hängt med ända sedan NeXT... Senaste versionen kom 2007 så det har inte uppdaterats på ett tag, men det fungerar bra fortfarande. Det är ett bra, komplett program.
https://www.stone.com/Create/Create.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant tänker jag på Powerpoint eller Keynote. Men det är kanske för att dyliga scheman brukar presenteras genom dessa program vid genomgångar?

Keynote fungerar ju också, framförallt om man ska visa på skärm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska samla krafter i natt och ta en titt på tippsen imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Behöver lite hjälp för att få ihop ett schema som visar vår organisation på jobbet.

Satt och kämpade med word (pc) men det fick inte plats på ett liggande A4

 

Har manuellt knåpat ihop en skiss i pages nu i afton.

 

Tre frågor:

 

1. hur får jag till linjer på ett bra sätt?

2. finns det färdiga mallar som i word så att det blir rakt och snyggt?

3. Finns det möjligen något hyfsat billigt, specialprogram att köpa?

 

Bifogar bild på mitt pages dokumentet samt hur skiss ser ut i word.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-26 kl. 20.52.54.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-26 kl. 20.57.45.png

Pages fungerar riktigt bra för detta tycker jag. Tyvärr är det inte helt självklart hur man får till det. Såhär gör du: Skapa dina rutor/textrutor som vanligt. Ändra på rutorna i >Formatgranskaren under >Ordna >Objektplacering på dem till >Stanna på sidan. Skapa en linje via menyn >Infoga >Linje >Rätvinklad anslutningslinje. Ta tag i änden på en linje och dra änden till en av rutorna så kommer den anslutas till rutan och sitta kvar även om du flyttar rutan. I formatgranskaren kan du ändra linjen till rak men då går linjen inte runt objekt.

 

Det går även att markera två objekt, högerklicka och välja Lägg till anslutningslinje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages fungerar riktigt bra för detta tycker jag. Tyvärr är det inte helt självklart hur man får till det. Såhär gör du: Skapa dina rutor/textrutor som vanligt. Ändra på rutorna i >Formatgranskaren under >Ordna >Objektplacering på dem till >Stanna på sidan. Skapa en linje via menyn >Infoga >Linje >Rätvinklad anslutningslinje. Ta tag i änden på en linje och dra änden till en av rutorna så kommer den anslutas till rutan och sitta kvar även om du flyttar rutan. I formatgranskaren kan du ändra linjen till rak men då går linjen inte runt objekt.

 

Det går även att markera två objekt, högerklicka och välja Lägg till anslutningslinje.

Fick det inte att fungera som du beskriver. Kanske har vi olika versioner av Pages (jag har 5.5.2) men jag kom

på att förstora dokumentet och då blev det lättare att få dit linjerna.

 

Tack för ditt engagemang och svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det inte att fungera som du beskriver. Kanske har vi olika versioner av Pages (jag har 5.5.2) men jag kom

på att förstora dokumentet och då blev det lättare att få dit linjerna.

 

Tack för ditt engagemang och svar.

Jag har samma version. Synd att du inte lyckas då det är en utmärkt funktion för ändamålet. Objekten(Rutorna) måste vara ordnade med objektplacering "stanna på sidan". Först då kan man markera två st och lägga till anslutningslinje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma version. Synd att du inte lyckas då det är en utmärkt funktion för ändamålet. Objekten(Rutorna) måste vara ordnade med objektplacering "stanna på sidan". Först då kan man markera två st och lägga till anslutningslinje.

Okej, ska ta och testa detta i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...