Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparera Tiger-systemskivan från Leopard. Går det?


boevil

Rekommendera Poster

Jag vet att jag har läst någonstans att när man ska reparera systemskivan ska (bör?) man använda originalskivan. Anledning var visst att filformatet på nå't sätt ändras???

 

Nu har jag fått problem.

För några år sedan köpte jag en begagnad G5:a från IT- auktion. Datorn levererades utan systemskiva. Jag minns inte hur men jag installerade Tiger från en generell system-CD. Problemet var att min g5:a inte kan använda systemet utan behövde några uppdateringar... som sagt jag minns inte hur jag bar mig åt. (Möjligen använde jag min äldre G5:a på nå't sätt?)

 

Nu har jag fått problem med systemet på G5:an och vill försöka reparera skivan. Men, som sagt, G5:an kan inte köras från system på CD:n.

 

För att göra frågan kort:

Kan jag använda Leopard, som jag har på samma dator, och reparera Tiger- partitionen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan du. Såvitt jag vet är det ingen skillnad på filsystemet Tiger/Leopard. Exempelvis ACL kom med Snöleopraden och då blir det värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan du. Såvitt jag vet är det ingen skillnad på filsystemet Tiger/Leopard. Exempelvis ACL kom med Snöleopraden och då blir det värre.

Ok, tack.

 

Jag håller tummarna och försöker. (Jag har ju TimeMachine- backup via Leopard)

 

men börjar nog med att kontrollera skivan .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Skivverktyg kan inte reparera samma skiva eller partition som det körs ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...