Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa genväg till installations fil


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Jag har följande scenarier.

 

Vi har på våran arbetsplast macar till våra lärare och dom använder nu ett mailprogram som heter FirstClass.

Man kommer i våran komun att lägga ner Firstclass för att gå över till Mircorsoft Outlook (jag vet vad folk tycker om MS).

Eftersom kommunen inte har något support på macarna utan att det är jag som står för den, så försöker jag hitta en lösning för

att installera Outlook på macarna.

 

 

Eftersom installations filen är på nästan 680Mb stor så kan man inte maila den till alla lärare och då tänkte jag göra så här.

Jag har en ReadyNAS som jag kan lägga filen på sedan kan man om man vet hur man gör ansluta sig till serven och installera Outlook den vägen.

Eftersom de kan vara svårt för lärarna att lägga upp en mappning till serven så tänkte jag göra en länkknapp eller en ikon som allt finns i så dom bara behöver

trycka på knappen/länken så startar installation automatisk.

 

 

Det är lite om bakgrunden på mitt problem.

 

Nu till mera fakta.

 

Nasen är kopplad via AFP med ett ipnummer

På nasen har så kan man logga in som gäst.

I gäst kontot finns den en mapp som heter bakup

I den backup mappen ligger det en installations fil

 

Min tanke är att när man trycker på knappen/länken så ska den själv logga in på gäst konto, själv gå till backup mappen och själv sätta igång installationen.

Så att man får upp den vanliga installations rutan.

 

Jag funder om man kan använda automaten (lilla roboten) i macen för att bygga någon skript fil eller om man kan göra på något annat enkelt sätt.

 

Tackar på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag funder om man kan använda automaten (lilla roboten) i macen för att bygga någon skript fil eller om man kan göra på något annat enkelt sätt.

 

Tackar på förhand

 

 

 

 

Inte ett rakt svar på din fråga men du nämner att du har en server. Är det en OSX server kanske du kan du använda Profile Manager för att distribuera programvara och inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Inte ett rakt svar på din fråga men du nämner att du har en server. Är det en OSX server kanske du kan du använda Profile Manager för att distribuera programvara och inställningar.

 

 

 

Servern är en ReadyNAS från Netgear så det går inte synd nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Servern är en ReadyNAS från Netgear så det går inte synd nog.

Ok, jag missförstod TS när det nämndes både server och NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en ip nummer till NASen och när jag använder kommandot afp://123.4.5.678 så kommer jag till nasen.

Jag loggar in som gäst och väljer mappen "backup"

I mappen ligger installationsfilen för Outlook.

 

Och det är har som jag vill förenkla det hela genom att om man sänder i väg ett mail så ska man kunna skriv "Klicka HÄR för att installera Outlook" eller man sätter en ikon och under den lägger att info för att kunna mappa upp till installations filen.

Helst skulle jag se att den även kör igång installations filen.

 

Så någon scriptfil eller något som gör att man kan få det automatiskt så mycket som möjligt är önskbart.

 

Ännu en gång, tackar på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...