Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2010 imac för videoredigering?


maxerbaxer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa en ny mac som jag ska använda till videoredigering men min budget räcker inre speciellt långt så jag funderar på att köpa en begagnad imac 27" från 2010 med Intel Core I5 processor och 12 gb ram 1tb hårdisk. Denna ligger på 5000 kr. Nu frågar jag er som kan om detta är ett bra alternativ? Är en imac fortfarande bra efter 5 år?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macar till och med 2010 har gammal långsam teknik i sig. 2011 kom ett teknikskifte som innebär dubbelt så snabb hårddiskbuss dvs samma som idag. iMac 2010 har hyfsad processor men 2011 har ännu bättre. Sen har du den nya Thunderboltanslutningen som klarar externa SSD-hårddiskar i fullfart om man känner för det. Jag skulle INTE köpa en 2010. Du blir väldigt begränsad.

...

Sen klarar din iMac samma saker idag som om fem år. Frågan är bara om du inte vill jobba med nyare grejjor..... Om ett år förväntas INtels nya Skylake-serie komma med extremt snabba hårddiskar, DDR4 RAM-minne och en massa andra grejjor som verkar göra ett jättelyft. Det kan innebära att en 2011 plötsligt blir väldigt gammal. Men du är inte ensam i alla fall...... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du koda om film? Komprimera den till olika format? I så fall ska du ha så snabb processor som möjligt. En Quad Core i7, minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej

Macar till och med 2010 har gammal långsam teknik i sig. 2011 kom ett teknikskifte som innebär dubbelt så snabb hårddiskbuss dvs samma som idag. iMac 2010 har hyfsad processor men 2011 har ännu bättre. Sen har du den nya Thunderboltanslutningen som klarar externa SSD-hårddiskar i fullfart om man känner för det. Jag skulle INTE köpa en 2010. Du blir väldigt begränsad.

...

Sen klarar din iMac samma saker idag som om fem år. Frågan är bara om du inte vill jobba med nyare grejjor..... Om ett år förväntas INtels nya Skylake-serie komma med extremt snabba hårddiskar, DDR4 RAM-minne och en massa andra grejjor som verkar göra ett jättelyft. Det kan innebära att en 2011 plötsligt blir väldigt gammal. Men du är inte ensam i alla fall...... :hihihi:

Okej tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...