Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur flytta filer så de inte blir dubblerade


Lester Holmberg

Rekommendera Poster

Lester Holmberg

vill flyta filer från en plats på hårddisken till en annan, men vill inte att de ska bli dubblerade, hur gör jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drag och släpp, utan att hålla nere någon tangent på tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även välja att kopiera (högerklicka/sekundärklicka och välj Kopiera, eller tryck ctrl plus C).

När du är på den nya platsen, mappen etc. så väljer du Flytta istället för klistra in. Om du exempelvis höger/sekundärklickar på mappen filerna ska in och nu håller nere Alt-tangenten så får du fram valet "Flytta objekt hit" och då väljer du det så flyttas filerna dit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även välja att kopiera (högerklicka/sekundärklicka och välj Kopiera, eller tryck ctrl plus C).

 

När du är på den nya platsen, mappen etc. så väljer du Flytta istället för klistra in. Om du exempelvis höger/sekundärklickar på mappen filerna ska in och nu håller nere Alt-tangenten så får du fram valet "Flytta objekt hit" och då väljer du det så flyttas filerna dit.

 

CMD-knappen (äppleknappen/kanelbulle/fornlämning) + c är det såklart som gäller för att kopiera på mac.

 

ctrl plus c är ett windowskommando.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Måste vara extremt mycket idiot idag men att dra och släppa fungerar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara extremt mycket idiot idag men att dra och släppa fungerar inte

VAD är det som inte fungerar?

 

EDIT: Om du drar från en låst systemmapp så får du alltid en kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CMD-knappen (äppleknappen/kanelbulle/fornlämning) + c är det såklart som gäller för att kopiera på mac.

 

ctrl plus c är ett windowskommando.

;)

Du har givetvis rätt.. cmd knappen är det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara extremt mycket idiot idag men att dra och släppa fungerar inte

Hur gör du då?

Du markerar ett dokument, håll ner knappen och dra det till en mapp, mappen markeras och sen släpper du knappen och så ska dokumentet flyttas till mappen. Om du har markören över mappen under en lite längre period så öppnas mappen av sig självt i ett nytt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en hårddisk som använts eller används till en PC med Windows på så kan inte en Mac skriva till den disken utan att man installerar programvara för det. Det kan vara därför inget händer när du drar och släpper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till trådskaparen: Är det en extern hårddisk eller den interna hårddisken som du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

det är den interna disken (min papperskorg) som innehåller ca 258 gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte du som hade problem med papperskorgen härom veckan?

 

Funkade inte en säker start?

 

EDIT: En fråga till: Vilken mapp drar du TILL? Har du skrivrättigheter i den mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du få tillbaka filerna från papperskorgen så finns alternativet att återställa till ursprunglig plats, tänker på om det t ex är bilderna som du raderade från iPhoto av misstag via Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

ja det var jag som hade problem för ett tag sedan, säker start fungerade då eftersom jag ville ha info på hur mycket det var i papperskorgen, drar till en nyskapad mapp som heter 23 Mars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill flyta filer från en plats på hårddisken till en annan, men vill inte att de ska bli dubblerade, hur gör jag detta?

När du markerar och flyttar en fil (filer) mellan 2 hårdiskar genom att dra över dem dit, så dyker ett grönt plustecken upp. Håll nere så försvinner det och filerna flyttas istället för att kopieras.

 

På samma sätt inom samma disk om du skall kopiera filer. Istället för att flytta på dem bara, så håll nere , så dyker plustecknet upp och de kopieras istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det var jag som hade problem för ett tag sedan, säker start fungerade då eftersom jag ville ha info på hur mycket det var i papperskorgen, drar till en nyskapad mapp som heter 23 Mars

Kan du dra filer till den mappen som ligger någon annanstans än i papperskorgen?

 

Kan du flytta filerna efter en säker start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

ja jag kan dra filer till en annan mapp, ja det fungerar efter en säker start men återkommer när jag startar om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör då vad du ska under en säker start. Töm sedan papperskorgen och starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...