Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har råkat installera MacKeeper - Tacksam för hjälp!


songbird

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem.

 

Har av oklar anledning lyckats installera MacKeeper. Har nu slängt ikonen, men på en del andra forum hävdas det att man måste vidta andra åtgärder för att få bort eländet. Är grön på detta, så skulle uppskatta all hjälp, gärna en nybörjar-förklaring, om det går. Hur får jag lättast bort MacKeeper?

 

Tacksam för all hjälp!

 

Jakob

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag förstår dock inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hur hittar jag dessa filer? Ledsen för okunskap.

Den första delen är väl ok? Den att slänga själva programmet.

 

För hjälpfolderna sen. I Finder använd kortkommandot: ⇧⌘G

 

I rutan som dyker upp, klistra in:

~/Library/Application Support

...och tryck ok.

 

Ta bort hjälpfoldern, och sen gå ett steg tillbaka (till ~/Library) och kasta även “NoticeEngine.plugin”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första delen är väl ok? Den att slänga själva programmet.

 

För hjälpfolderna sen. I Finder använd kortkommandot: ⇧⌘G

 

I rutan som dyker upp, klistra in:

~/Library/Application Support

...och tryck ok.

 

Ta bort hjälpfoldern, och sen gå ett steg tillbaka (till ~/Library) och kasta även “NoticeEngine.plugin”

Stort tack för hjälpen! Kan dock inte hitta hjälpfoldern eller NotEngine.plugin..Ska de vara direkt synliga i Library och Application support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två bibliotek. Det ena ligger direkt under "Macintosh HD" och det andra är ett dolt bibliotek som ligger under användaren. Båda heter "Bibliotek" (eller "Library"). Och båda har en mapp som heter "Application Support"...

Du ska in under biblioteks-mappen som ligger under din användare, men den mappen är normalt dold. Du når den genom att i Finder trycka på "Gå" (finns uppe i menyn när du är i Finder, klicka på Skrivbordets bakgrund eller välj "glada ansiktet" så är du i Finder). Håll nu ner Alt-tangenten - nu finns valet "Bibliotek" mellan "Hem" och "Dator". (släpper du Alt-tangenten så försvinner valet "Bibliotek", håller du nere Alt-tangenten så dyker det upp igen). Klicka på "Bibliotek"...

Och titta i Application Support i den mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Hittade MacKeeper Helper och raderade mappen. Hittade dock ej notengine-filen..men det kanske är som det ska ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Hittade MacKeeper Helper och raderade mappen. Hittade dock ej notengine-filen..men det kanske är som det ska ändå?

NoticeEngine.plugin ;)

 

Prova sök i Finder(/Spotlight). Gissar på att du får lägga till ett kriteria för att den skall söka bland systemfiler. Men den kanske dyker upp där då.

 

post-64246-0-28373300-1427228383_thumb.png

 

Som jag förstod det så liger den inte i Application Support utan direkt i Library.

~/Library/
    NoticeEngine.plugin
    Application Support/
        MacKeeper .../
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två bibliotek. Det ena ligger direkt under "Macintosh HD" och det andra är ett dolt bibliotek som ligger under användaren. Båda heter "Bibliotek" (eller "Library"). Och båda har en mapp som heter "Application Support"...

 

Petimetern i mig måste bara påpeka att det finns tre bibliotek. ;)

Det ligger i mappen system under hårddisken ("Macintosh HD"). Detta bibliotek innehåller dock ingen "Application Support".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petimetern i mig måste bara påpeka att det finns tre bibliotek. ;)

Det ligger i mappen system under hårddisken ("Macintosh HD"). Detta bibliotek innehåller dock ingen "Application Support".

[+] Ja exakt.... 3 bibblor finns.

/Library
/System/Library
/Users/Namn/Library
# samma som: ~/Library

Generellt för de 3 olika är att avändarbilblioteteket (~/Library) är för användarens egna saker/inställningar. “/Library” är till för Admin &/el användarsaker för alla användare, och “/System/Library”, saker som admin/systemet behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men biblioteks-mappen i System-mappen ska man inte gå in och peta i, s system-mappen ska man låta vara som den är. Det är bara de andra som det kan finnas behov av att peta i, så mappen System ska man låta vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men biblioteks-mappen i System-mappen ska man inte gå in och peta i, s system-mappen ska man låta vara som den är. Det är bara de andra som det kan finnas behov av att peta i, så mappen System ska man låta vara.

Ja, exakt... Var mest för tydlighetes skull. Systemfoldern har man inte så myktet att göra i. Beroende på vad man installerar, kan det bli någon tur dit med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...