Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wifi hoppar hej vilt från 12mbits till över 100mbit/sek, upp och ner.


Cubalibre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade ju en pc-laptop innan med router ifrån BBB, och i måndags var jag och hämtade ut en ny Macbook Pro, en Apple Tv och en ny router; ASUS RT-N66U.

 

Jag skaffade mig en ny router med förhoppningen att kunna köra ett hyfsat stabilt och snabbt wifi, då jag tidigare endast legat på runt 12mbit/s, och runt 80mbit/s med kabel.

 

När jag först installerade den nya routern så var det ingen skillnad alls......kom bara upp i mina gamla 12mbit/s. Så jag började att testa olika saker som att byta ifrån 2.4 till 5Ghz, testade olika kanaler, olika mhz, olika wpa, n-only läge o.s.v.....bytte DNS, testade att ladda upp en annan firmware o.s.v

 

I början då jag satt och pilla, och wifi genom datorn endast låg på 12mbit/s så märkte jag att jag låg stadigt på 80-90mbit/s på telefonen. Sedan efter jag laddade upp en ny firmware (Merlin) Så började jag komma upp i långt över 100mbit/s genom datorn och bara 12mbit/s på mobilen.

 

Detta hade jag kunnat leva med om det inte var för att det ena stunden ligger på över 100, och 10 sekunder senare så är det nere på 12 igen. Och då den går ner till 12 på datorn så går den ner till 0.7mbit/s på mobilen.

 

Jag har även testat att göra en fabriksåterställning av routern.....ingenting hjälper. Jag blir inte klok på det här.

 

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpte du ingen router med 802.11ac stöd?

 

Har ingen aning om vad du pratar om. Jag köpte bara en "dyr" router som hade fått mycket bra betyg i alla tester och som många verkade rekommendera....

 

Edit;

 

Vad jag kunde läsa mig till så är ac den senaste tekniken och klarar av hastigheter upp till 1300mbit/s och mitt klarar "endast" av 450+450mbit/s

 

Jag har bara enn 100 lina så det borde väl räcka gott och väl till. Av någon konstig anledning så kommer jag upp i 120-130 ibland då jag mäter, och jag hade varit nöjd med 50mbit/s, så länge det hade legat där och inte gått ner till 10-12.

 

Tror inte det har så mycket med routern i sig att göra, utan det måste ju vara någon inställning av något slag. Jag hade aldrig dessa problem med min skitrouter ifrån BBB.

 

Om jag nu ligger och streamar en video på telefonen i 12mbit/s, som helt plötsligt hoppar ner till 0.7, ja då stannar allt upp....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt en gammal modell av router som kom ut på marknaden 2011.

Din sprillans nya MacBook Pro (om det är en retina) har stöd för den nya standarden 802.11ac som är betydligt snabbare än den äldre 802.11n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt en gammal modell av router som kom ut på marknaden 2011.

Din sprillans nya MacBook Pro (om det är en retina) har stöd för den nya standarden 802.11ac som är betydligt snabbare än den äldre 802.11n.

 

Jag har förstått detta, men jag har ingen användning av 1300mbit/s, räcker gott och väl med 450+450.....

 

Och det har heller inget med mitt problem att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över 90 visningar och inte ett enda svar......ingen som vet någonting om det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du alt-klickar WiFi symbolen vad får du för Tx-hastighet när du bara får ut 12Mbps respektive 100Mbps? Är du uppkopplad med 2,4 eller 5Ghz?

Finns det andra nät i närheten som använder sig av samma kanaler som du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du alt-klickar WiFi symbolen vad får du för Tx-hastighet när du bara får ut 12Mbps respektive 100Mbps? Är du uppkopplad med 2,4 eller 5Ghz?

Finns det andra nät i närheten som använder sig av samma kanaler som du?

Tx-hastigheten är den samma både vid 12 och över 100mbit/s = 150mbit/s och jag kör ensam på kanal 36 för tillfället och på 5Ghz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hopplöst. Jag får ingen ordning på det här. Får ta och köpa mig en ethernet-adapter och testa.

 

Om hastigheten skulle bete sig likadant med kabel, vad gör jag då? Är det något "fel" på nätverkskortet då, eller något fel ifrån BBB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltså bara en Tx-hastighet på 150Mbit/s på 5Ghz nätet när du har datorn bredvid routern? Du borde få 450Mbit/s

Har du någon inställning i routern för 20 eller 40Mhz "Channel width"? Testa låsa på 40Mhz för maximal bandbredd. Förutsatt att dina prylar klarar 40Mhz kanalbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltså bara en Tx-hastighet på 150Mbit/s på 5Ghz nätet när du har datorn bredvid routern? Du borde få 450Mbit/s

Har du någon inställning i routern för 20 eller 40Mhz "Channel width"? Testa låsa på 40Mhz för maximal bandbredd. Förutsatt att dina prylar klarar 40Mhz kanalbredd.

Ja, tx-hastigheten ändras inte alls, utan den är fast på 150 oavsett. Har just nu inställt på 40mhz, har testat både det och att ha den på 20/40.

 

Jag får en känsla av att det är något som slår ifrån......pang bara så försvinner 90% av bandbredden, och sedan upp igen. Det är aldrig så att den ligger mitt i mellan eller ens på 20, 30....eller 70, 80.....utan det är antingen 100-110 eller 11-12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att stänga av; QoS nu, och då fick jag tx-hastighet på 300mbit/s och när jag testade hastigheten så gick den upp över 230mbit/s men snittade sedan 130. Och 10 sekunder senare så fick jag ett resultat på 12,7mbit/s :-/ Såååå skumt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag testat lite nya saker.

 

Det första jag gjorde var att bryggade ifrån min gamla BBB-router till den nya, hjälpte inte.

 

Sedan var jag iväg och köpte en adapter och körde med kabel från routern in i datorn....fortfarande samma problem.

 

Sen testade jag att köra direkt ifrån väggen in i datorn, och först då håller den sig stabilt mellan 110-120mbit/s

 

Testade även att köra kabel ifrån min gamla router in i datorn, och samma fel uppstår.

 

Då måste det väl vara något i routern som slår av hastigheten med 90% då och då, och det spelar ingen roll om jag kör trådlöst eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har BBB-routern för funktion? Är den nödvändig för IP-telefoni och/eller TV?

 

Den har en DSL del ja, något jag aldrig har använt. Hur så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du kopplar din ASUS router rakt in i bredbandsuttaget då utan att ha din BBB router inkopplad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju så jag har haft det kopplat hela tiden :-/

 

Och oavsett vilken router jag kör med, eller om jag har bryggat eller ej......trådlöst eller med kabel, så uppstår problemet.

 

Det är endast då jag koppar direkt ifrån väggen in i datorn som jag inte får dom här 90% hastighetsförlusterna med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur testar du bandbredden?

Bredbandskollen.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på det här. Jag testade nu igen med att köra ifrån väggen direkt in i datorn.....testade säkert 50 gånger på raken, och nu kommer jag endast upp i 12mbit/s, igår kom jag ju endast upp i den högre hastigheten :-/

 

Jag laddade ner TPTEST ifrån deras sida och har kört det några gånger nu.....och där får jag en stabil uppkoppling på 108.3mbit/s varje gång, även då jag kör trådlöst. Tycker detta verkar väldigt skumt.....

 

Jag har testat igen att ladda ner testfiler ifrån olika ställen på nätet. 200mb filer, och det tar runt 2-3 minuter att ladda ner överallt, vilket i runda slag blir runt 12mbit/s :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter verkligen som ett frustrerande problem.

 

Bra att du kunde återskapa felet när du var kopplad direkt i väggen. Det betyder att det inte är din router som är problemet (vilket annars är vanligt).

 

Eftersom mätningarna verkar växla mellan två fasta lägen 12 och drygt 100, inte mellan, så är min gissning att någon del i nätet växlar mellan två olika överföringslägen eller routing-rutter. Om resultatet var strax under 10 och strax under 100mbps, så skulle man kunna misstänka något relaterat till ethernet, alltså vanliga nätverkskablar och switchar. Men nu är min gissning något relaterat till mjukvara hos din leverantör. Kanske har de en felinställd gateway eller överbelastad länk.

 

Om du inte redan kontaktat operatören, gör det, och förklara att du testat med kabel direkt i väggen. Har dina grannar med samma operatör liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter verkligen som ett frustrerande problem.

 

Bra att du kunde återskapa felet när du var kopplad direkt i väggen. Det betyder att det inte är din router som är problemet (vilket annars är vanligt).

 

Eftersom mätningarna verkar växla mellan två fasta lägen 12 och drygt 100, inte mellan, så är min gissning att någon del i nätet växlar mellan två olika överföringslägen eller routing-rutter. Om resultatet var strax under 10 och strax under 100mbps, så skulle man kunna misstänka något relaterat till ethernet, alltså vanliga nätverkskablar och switchar. Men nu är min gissning något relaterat till mjukvara hos din leverantör. Kanske har de en felinställd gateway eller överbelastad länk.

 

Om du inte redan kontaktat operatören, gör det, och förklara att du testat med kabel direkt i väggen. Har dina grannar med samma operatör liknande problem?

 

 

Jag ringde BBB förut, och enligt han skulle en tekniker höra av sig till mig, och som jag förstod det skulle dom komma ut på plats.....får se hur det blir med det.

Vad mina grannar har, och hur det är för dom har jag ingen aning om.....det är ju mina grannar ;-) Har bott här i 7år och har aldrig pratat med en enda granne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ringde BBB förut, och enligt han skulle en tekniker höra av sig till mig, och som jag förstod det skulle dom komma ut på plats.....får se hur det blir med det.

Vad mina grannar har, och hur det är för dom har jag ingen aning om.....det är ju mina grannar ;-) Har bott här i 7år och har aldrig pratat med en enda granne.

 

Bra att de skickar en tekniker på en gång, så du slipper utmana ditt Svenska förhållningssätt till grannarna ;-)

 

Om teknikern beskriver felet, skriv gärna i tråden, det kan vara intressant att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...