Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kalender synkar inte med andra enheter


Frukt

Rekommendera Poster

Sedan ett par veckor tillbaka synkar inte längre Kalender mellan mina enheter (Macbook, iPhone och iMac). Fler som har märkt detta, eller har du tips på vad som kan vara "fel"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan ett par veckor tillbaka synkar inte längre Kalender mellan mina enheter (Macbook, iPhone och iMac). Fler som har märkt detta, eller har du tips på vad som kan vara "fel"?

Jag borde tillägga att Anteckningar, Påminnelser, osv synkar som det skall, så jag tror inte att det kan ha med "Apple-ID-strul" att göra ... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt... Provat stänga av kalendersynken i iCloud och sedan slå på den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt... Provat stänga av kalendersynken i iCloud och sedan slå på den igen?

 

 

Ja, visst är det skumt … minst sagt.

Ägnade dock en stund igår kväll till att prova från / till / mellan alla enheter. MacBook (Air), som jag vanligtvis använder mest till Kalendern, visade sig då vara den ”felande länken”, dvs allt som jag skriver i den visas INTE i de andra enheterna.

Däremot … om jag skriver in i Kalendern på iMac, iPhone och även på iCloud så synkas det på alla enheter, inklusive på MacBook Air. Så det visade sig vara ”ut” (men däremot inte ”in”) på MacBook Air som det strular med synkningen.

För övrigt har jag provat att stänga av Kalendersynken i iCloud några gånger vid olika tillfällen som du föreslog men den medicinen har inte hjälpt.

Det kan även tilläggas … att en liten fördröjning (och ibland t.o.m. ”badboll”) märker jag av på MacBook Air när jag skriver i Kalendern, dock inte i övriga program.

Sådana här ”diffusa” fel ger mig gråa hår :) och tyvärr en Kalender jag inte kan lita på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det alltså MB Air som strular och resten fungerar. Kan ju vara kalenderprogrammet på MB Air som strular.

Prova:

Stäng av kalendern på MB Air.
Kör säker start på MB Air - håll ner shift-tangenten i ett par-tre sekunder medan du startar datorn, logga in i datorn, starta om. (detta rensar äldre cachefiler och kör även en disk-check).
Kör reparation av skivbehörigheter (i Skivverktyg).
Starta om datorn.
Slå på kalendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det alltså MB Air som strular och resten fungerar. Kan ju vara kalenderprogrammet på MB Air som strular.

 

Prova:

 

Stäng av kalendern på MB Air.

Kör säker start på MB Air - håll ner shift-tangenten i ett par-tre sekunder medan du startar datorn, logga in i datorn, starta om. (detta rensar äldre cachefiler och kör även en disk-check).

Kör reparation av skivbehörigheter (i Skivverktyg).

Starta om datorn.

Slå på kalendern.

 

 

 

Tack för tipsen Raphael, jag skall prova dem i helgen och hoppas på det bästa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det alltså MB Air som strular och resten fungerar. Kan ju vara kalenderprogrammet på MB Air som strular.

 

Prova:

 

Stäng av kalendern på MB Air.

Kör säker start på MB Air - håll ner shift-tangenten i ett par-tre sekunder medan du startar datorn, logga in i datorn, starta om. (detta rensar äldre cachefiler och kör även en disk-check).

Kör reparation av skivbehörigheter (i Skivverktyg).

Starta om datorn.

Slå på kalendern.

 

 

 

Nu känns det som jag har provat "allt"(?) ... men det vill inte. Tack iaf för tipsen. Nu måste jag ha lite kaffe, *pust* :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Nu känns det som jag har provat "allt"(?) ... men det vill inte. Tack iaf för tipsen. Nu måste jag ha lite kaffe, *pust* :)

 

Lösningen - till slut :

Jag har fortsatt att försöka lösa det här … med olika varianter / tips / instruktioner, etc. MEN så häromdagen provade jag programmet Calendar Cleaner (App Store) och den hittade en hel del korrupta saker å andra fel i Kalender - som den kunde avlägsna.

I samband med att de filerna rensades blev Kalender väsentligt snabbare också men det ursprungliga felet (läs inlägg här ovan) kvarstod dock då jag sedan bestämde mig för att slå ihop de olika (färgade) kalendrarna (hem, arbete, osv) till EN enda kalender. Då lossnade proppen och felet upplöstes.

(Jag skriver nu här om hur jag gjorde för att lösa det … om det ev skulle vara så att andra har / haft liknande problem och kanske kan få hjälp av en liknande medicin som löste problemet för mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...