Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2018-03-10 på 22:44, Semmelman säger:

Jaha Mikaeliq nu har du ju ätit D-vitamin ett tag (hoppas det var i denna tråd), kan du titta tillbaka nu å säga att du varit lika trött som vanligt eller känns det som att det har hjälpt att du vart lite piggare?

 

 

Här har TheGuardian skrivet om det: https://www.theguardian.com/science/2018/mar/09/is-vitamin-d-really-a-cure-all-and-how-should-we-get-our-fix

Kanske mindre trött men definitivt mindre ångestdrypande vinter. Jag tycker att tiden har flugit fram. Det var igår tomten hälsade på, osv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sandhamn1962 säger:

Ingen bra dag idag. Just nu trycker det på ordentlig bak i lillhjärnan, (där jag är opererad efter en hjärnblödning), det påverkar min balans och finmotorik en del, så jag känner mig orolig. Hoppas det går över snart. Jag har under de senaste tre åren varit inne på magnetröntgen när jag känt så här, men de har aldrig kunnat se någonting, annat än det jag redan vet, att en tredjedel av lillhjärnan är bortopererad. Det skulle ju vara skönt att veta vad den här känslan beror på, men det verkar inte läkarna kunna svara på.....  :angry:

När jag påpekade att gummiligaturerna inte alls lossnade som de borde, enligt papperet jag fick, så sade kirurgen att det ”trots allt handlar om biologiska system”. Med det menade han säkert att anatomin är oförutsägbar även om det så klart finns gemensamma nämnare och allmänna riktlinjer. Men visst är det oroande att inte kunna få klart besked. Jag tror det är som du själv är inne på, de har inget svar. Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppade över ett styrketräningspass i förra veckan. Dels på grund av träningsvärk, dels på grund av tidsbrist. Men idag tränade jag igen. Lyfte lite extra.

På onsdag ska jag träffa min nye sjukgymnast, får se vad han tycker. En del konstigheter har skett, som kanske har med styrketräningen att göra. På baksidan av vänster bens lår så är det en muskel som konstant ”vibrerar”, det vill säga, den spänner sig och slappnar av ett tiotal gånger varannan sekund. Rätt så irriterande i längden.

En annan sak är att jag har fått tillbaka extraslag på hjärtat. Särskilt när jag ligger ned och ska sova. Också irriterande, men det har jag haft av och till i många, många år (det började på gymnasiet). Det är helt utrett, inget farligt.

Orsakerna till båda dessa kanske är frisatta ämnen i kroppen? Hormoner? Slaggprodukter från förstörda muskelfibrer? Jag vet inte. Men jag utgår från att stabiliserar sig, förr eller senare.

Det är i alla fall rätt skönt att styrkelyfta, på det hela taget. Man blir gött trött i kröppen. :P 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
16 timmar sedan, Alix säger:

När jag påpekade att gummiligaturerna inte alls lossnade som de borde, enligt papperet jag fick, så sade kirurgen att det ”trots allt handlar om biologiska system”. Med det menade han säkert att anatomin är oförutsägbar även om det så klart finns gemensamma nämnare och allmänna riktlinjer. Men visst är det oroande att inte kunna få klart besked. Jag tror det är som du själv är inne på, de har inget svar. Trist.

Ja, att veta skulle ju göra att jag kände mig tryggare.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har irriterande nog fått tillbaka extraslag på hjärtat. Det är inget farligt, och jag är välutredd för detta, men ändå jobbigt i längden. Förmodligen utlöses det av styrketräningen. Läs mer här. Muskelfibrer som förstörs och ska bytas ut genererar en massa konstiga ämnen i blodet. Förhoppningsvis går det över med tiden. Sedan hjälper det ju inte till precis att våren låter vänta på sig. Hela mars ser ut att bli vintrig. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-03-12 på 23:13, Alix säger:

Jag hoppade över ett styrketräningspass i förra veckan. Dels på grund av träningsvärk, dels på grund av tidsbrist. Men idag tränade jag igen. Lyfte lite extra.

På onsdag ska jag träffa min nye sjukgymnast, får se vad han tycker. En del konstigheter har skett, som kanske har med styrketräningen att göra. På baksidan av vänster bens lår så är det en muskel som konstant ”vibrerar”, det vill säga, den spänner sig och slappnar av ett tiotal gånger varannan sekund. Rätt så irriterande i längden.

En annan sak är att jag har fått tillbaka extraslag på hjärtat. Särskilt när jag ligger ned och ska sova. Också irriterande, men det har jag haft av och till i många, många år (det började på gymnasiet). Det är helt utrett, inget farligt.

Orsakerna till båda dessa kanske är frisatta ämnen i kroppen? Hormoner? Slaggprodukter från förstörda muskelfibrer? Jag vet inte. Men jag utgår från att stabiliserar sig, förr eller senare.

Det är i alla fall rätt skönt att styrkelyfta, på det hela taget. Man blir gött trött i kröppen. :P 

 

Styrketräning i måttliga mängder är bra för kroppen. Inte bara muskler som stärks utan lederna också. 

Mina favoritövningar är dom klassiska som marklyft (med böjda eller raka ben),knäböj,bänkpress. Övningar som stärker hela kroppen. 

Men jag antar att du har fött anpassade övningar av din sjukgymnast. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, lappen71 säger:

Styrketräning i måttliga mängder är bra för kroppen. Inte bara muskler som stärks utan lederna också. 

Mina favoritövningar är dom klassiska som marklyft (med böjda eller raka ben),knäböj,bänkpress. Övningar som stärker hela kroppen. 

Men jag antar att du har fött anpassade övningar av din sjukgymnast. 

Jo, jag har redan efter en månad märkt positiva resultat, även om jag också har träningsvärk och andra negativa effekter (problem med nacken och extraslag på hjärtat). Men jag utgår från att det är övergående negativa effekter. Jag kör de moment du nämner plus stående rodd (med överhandsgrepp). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Jo, jag har redan efter en månad märkt positiva resultat, även om jag också har träningsvärk och andra negativa effekter (problem med nacken och extraslag på hjärtat). Men jag utgår från att det är övergående negativa effekter. Jag kör de moment du nämner plus stående rodd (med överhandsgrepp). 

 

Träningsvärk må vara otrevligt men är nödvändigt för muskeltillväxt. 

Den går att motverka lite om man stretchar ordentligt efter varje träningspass. 

Träningen är något jag måste ta itu med när jag kommer hem. 

Har lagt på mig några kilo nu på semestern ?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-03-12 på 13:44, Sandhamn1962 säger:

Ingen bra dag idag. Just nu trycker det på ordentlig bak i lillhjärnan, (där jag är opererad efter en hjärnblödning), det påverkar min balans och finmotorik en del, så jag känner mig orolig. Hoppas det går över snart. Jag har under de senaste tre åren varit inne på magnetröntgen när jag känt så här, men de har aldrig kunnat se någonting, annat än det jag redan vet, att en tredjedel av lillhjärnan är bortopererad. Det skulle ju vara skönt att veta vad den här känslan beror på, men det verkar inte läkarna kunna svara på.....  :angry:

Det kanske är som när jag har huvudvärk. Vännerna påstår att det är fantomsmärtor. <_<

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Axelman säger:

Det kanske är som när jag har huvudvärk. Vännerna påstår att det är fantomsmärtor. <_<

Med tanke på att Fantomen är god mot de goda/snälla och ond mot de onda... Så kanske Mr Walker egentligen är Mr Axelman :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Träningsvärk må vara otrevligt men är nödvändigt för muskeltillväxt. 

Den går att motverka lite om man stretchar ordentligt efter varje träningspass. 

Träningen är något jag måste ta itu med när jag kommer hem. 

Har lagt på mig några kilo nu på semestern ?

 

Med tanke på att min träningsmetod med liten utvald del av yogan som naturligt inkluderar stretching med varje rep som utförs så har jag aldrig känt av muskelvärk, enbart känslan av att vara helt uttömd på energi, fruktansvärt hungrig och trött.
På ett typiskt gym, vilket som helst, vågar jag slå vad om att de flesta tränar fel och har inte en aning om hur viktigt stretching är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Styrketräning i måttliga mängder är bra för kroppen. Inte bara muskler som stärks utan lederna också. 

Mina favoritövningar är dom klassiska som marklyft (med böjda eller raka ben),knäböj,bänkpress. Övningar som stärker hela kroppen. 

Men jag antar att du har fött anpassade övningar av din sjukgymnast. 

Marklyft, knäböj och bänkpress tar tillsammans hela kroppen och är därför antagligen de bästa att köra med tre dagar i veckan. Bänkpress kan med fördel varieras med exempelvis dips och marklyft med pull-ups. Finns inget som bygger ryggtavla och V-formen som pull-ups. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysioterapeuterna/sjukgymnasterna* har aldrig sagt ett ord om stretchning, om det inte i sig har varit ett terapeutiskt moment, vilket det är och har varit emellanåt, så jag är höggradigt skeptisk till dess nödvändighet som allmän fysisk rörelse. Jag antar att man får andra bud när man frågar folk som tränar. Men jag litar på den medicinska expertisen. Mår man bra av stretchning så är det väl bra. Det skadar knappast.

 

 

 

*FYI: Sjukgymnast = examen före 2014, fysioterapeut examen därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Med tanke på att min träningsmetod med liten utvald del av yogan som naturligt inkluderar stretching med varje rep som utförs så har jag aldrig känt av muskelvärk, enbart känslan av att vara helt uttömd på energi, fruktansvärt hungrig och trött.
På ett typiskt gym, vilket som helst, vågar jag slå vad om att de flesta tränar fel och har inte en aning om hur viktigt stretching är.

 

Visst är det så. Ser hela tiden personer som efter ett tungt pass bara ”skakar av sig” lite och sen går hem. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, mikaellq säger:

Marklyft, knäböj och bänkpress tar tillsammans hela kroppen och är därför antagligen de bästa att köra med tre dagar i veckan. Bänkpress kan med fördel varieras med exempelvis dips och marklyft med pull-ups. Finns inget som bygger ryggtavla och V-formen som pull-ups. :yeahbaby:

 

Pull-ups klarar jag inte av. Vet inte om det beror att jag är för tung eller svag ?

Så jag kör latsdrag som är mer skonsamt för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt så mår jag toppen och kan man annat med denna utsikt. 

 

B3556C7B-ECB3-4C3E-AA9B-AC11992C32C5.thumb.jpeg.9c59811b34ba459e558017a1c29c2a25.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Fysioterapeuterna/sjukgymnasterna* har aldrig sagt ett ord om stretchning, om det inte i sig har varit ett terapeutiskt moment, vilket det är och har varit emellanåt, så jag är höggradigt skeptisk till dess nödvändighet som allmän fysisk rörelse. Jag antar att man får andra bud när man frågar folk som tränar. Men jag litar på den medicinska expertisen. Mår man bra av stretchning så är det väl bra. Det skadar knappast.

 

 

 

*FYI: Sjukgymnast = examen före 2014, fysioterapeut examen därefter.

 

Om man läser vad bodybuilders,fitness coacher rekommenderar så ”ska” man stretcha. Gör man inte det så kommer man bli stelare och musklerna utvecklas inte på samma sätt om man stretchade. Personligen känner jag utan stretchning skulle jag inte kunna utföra övningarna i dess fulla längd pga stelhet. 

https://fitness.se/stretching/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, lappen71 säger:

Om man läser vad bodybuilders,fitness coacher rekommenderar så ”ska” man stretcha. Gör man inte det så kommer man bli stelare och musklerna utvecklas inte på samma sätt om man stretchade. Personligen känner jag utan stretchning skulle jag inte kunna utföra övningarna i dess fulla längd pga stelhet. 

https://fitness.se/stretching/

Ni tog specifikt upp frågan om träningsvärk tidigare, apropå stretchning. På samma sida som du länkar till finns en länk till den här artikeln. Där står:

 

”Det finns ingen forskning som tyder på att stretching skulle hjälpa mot träningsvärk.”

 

Men det är ”värre” än så, det finns belägg för att det inte har effekt på träningsvärk, i alla fall avseende friska unga vuxna:

 

”The evidence derived from mainly laboratory-based studies of stretching indicate that muscle stretching does not reduce delayed-onset muscle soreness in young healthy adults.”

 

Vad gäller ”äldre” sjuka vuxna (jag) så vet vi inte... :totaltgalen:

 

Jag stretchar ryggen på inrådan av fysioterapeut. Detta för att motverka ryggvärk när jag promenerar. Det fungerar. Men jag inser att det är en tillfällig bot, det gör ont eftersom ryggmusklerna är för svaga.

 

Men de tränar jag upp nu! :yeahbaby: 

 

FYI: Det ska väl sägas att jag tog upp frågan om träningsvärk men fick inget tips om stretchning. Vilket verkar vara helt i linje med vad vetenskapen vet att berätta. Jag frågade också om kost men fick då svar att de inte har kompetens att uttala sig om saken, annat än att man behöver protein för att bygga muskler.

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Alldeles prima. Solen skiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Ni tog specifikt upp frågan om träningsvärk tidigare, apropå stretchning. På samma sida som du länkar till finns en länk till den här artikeln. Där står:

 

”Det finns ingen forskning som tyder på att stretching skulle hjälpa mot träningsvärk.”

 

Men det är ”värre” än så, det finns belägg för att det inte har effekt på träningsvärk, i alla fall avseende friska unga vuxna:

 

”The evidence derived from mainly laboratory-based studies of stretching indicate that muscle stretching does not reduce delayed-onset muscle soreness in young healthy adults.”

 

Vad gäller ”äldre” sjuka vuxna (jag) så vet vi inte... :totaltgalen:

 

Jag stretchar ryggen på inrådan av fysioterapeut. Detta för att motverka ryggvärk när jag promenerar. Det fungerar. Men jag inser att det är en tillfällig bot, det gör ont eftersom ryggmusklerna är för svaga.

 

Men de tränar jag upp nu! :yeahbaby: 

 

FYI: Det ska väl sägas att jag tog upp frågan om träningsvärk men fick inget tips om stretchning. Vilket verkar vara helt i linje med vad vetenskapen vet att berätta. Jag frågade också om kost men fick då svar att de inte har kompetens att uttala sig om saken, annat än att man behöver protein för att bygga muskler.

 

 

Vet att det inte finns någon forskning som visar att det motverkar träningsvärk men den har andra bevisliga fördelar att utföra. 

Skulle jag inte göra det efter träningen blir jag stel. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lappen71 säger:

Träningsvärk må vara otrevligt men är nödvändigt för muskeltillväxt. 

Den går att motverka lite om man stretchar ordentligt efter varje träningspass. ...

 

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Vet att det inte finns någon forskning som visar att det motverkar träningsvärk ...

Om du vet det är det faktiskt lite konstigt att du skrev som du gjorde tidigare. Såvida du inte avsåg dina personliga erfarenheter enbart. Men det du skrev kan också uppfattas som ett generellt råd. Rent språkligt kan man dock tolka det du skrev som att stretchning motverkar muskeltillväxt... :D;) (Det kanske den gör, vem vet?!?! :unsure:;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

 

Om du vet det är det faktiskt lite konstigt att du skrev som du gjorde tidigare. Såvida du inte avsåg dina personliga erfarenheter enbart. Men det du skrev kan också uppfattas som ett generellt råd. Rent språkligt kan man dock tolka det du skrev som att stretchning motverkar muskeltillväxt... :D;) (Det kanske den gör, vem vet?!?! :unsure:;) )

 

Jag har varit tydlig att det är mina personliga erfarenheter att det motverkar. 

Har dessutom fått höra det av proffesionella bodybuilders och fitness tävlande med mångårig erfarenhet. 

Om man känner att det är bra för kroppen behövs det ingen forskning för att övertyga mig att utföra det. 

Jag vet att det finns dom som förespråkar att inte göra det,att det har ingen effekt,speciellt före ett träningspass. 

Men då ska man fråga sig vad man är ute efter,är det att känna sig mjuk och rörligt,tränar man som nybörjare eller avancerad och vad man vill uppnå. 

Med andra ord det är helt individuellt och vad kroppen säger åt en. 

För mig så känns stretchning skönt att utföra och jag får en riktigt eftersvettning samt att jag känner mig mjuk och rörlig i musklerna. 

Sen vad andra säger vad jag ska göra lyssnar jag på men i slutändan lyssnar jag på kroppen. 

 

Så om du känner att det inte tillför något utan du känner obehag. Sluta,gör det inte. Då har kroppen sagt ifrån ?

 

Du behöver inte dra språkkortet för jag kommer aldrig skriva korrekt svenska ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag har varit tydlig att det är mina personliga erfarenheter att det motverkar. ...

Inte i det första inlägget. Därav min reaktion. Sedan har du förtydligat dig.

 

28 minuter sedan, lappen71 säger:

... Har dessutom fått höra det av proffesionella bodybuilders och fitness tävlande med mångårig erfarenhet. ...

Det säger dessvärre ingenting, jag betraktar dem med rätta inte som medicinskt sakkunniga.

 

28 minuter sedan, lappen71 säger:

... Om man känner att det är bra för kroppen behövs det ingen forskning för att övertyga mig att utföra det. 

Jag vet att det finns dom som förespråkar att inte göra det,att det har ingen effekt,speciellt före ett träningspass. 

Men då ska man fråga sig vad man är ute efter,är det att känna sig mjuk och rörligt,tränar man som nybörjare eller avancerad och vad man vill uppnå. 

Med andra ord det är helt individuellt och vad kroppen säger åt en. 

För mig så känns stretchning skönt att utföra och jag får en riktigt eftersvettning samt att jag känner mig mjuk och rörlig i musklerna. 

Sen vad andra säger vad jag ska göra lyssnar jag på men i slutändan lyssnar jag på kroppen. 

 

Så om du känner att det inte tillför något utan du känner obehag. Sluta,gör det inte. Då har kroppen sagt ifrån ? ...

Detta håller jag helt med om. Jag stretchar emellanåt när kroppen säger till, så att säga. Jag gör det intuitivt.

 

28 minuter sedan, lappen71 säger:

... Du behöver inte dra språkkortet för jag kommer aldrig skriva korrekt svenska ? ...

Jag tycker att du klarar dig bra. Att jag retas lite ska du inte fästa avseende vid, jag skriver också fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

 

Det säger dessvärre ingenting, jag betraktar dem med rätta inte som medicinskt sakkunniga.

 

 

Nej dom är inte medicinskt sakkunniga utan dom går efter erfarenhet. 

När det gäller träning går det inte att säga ”gör såhär” utan man aka säga ”testa detta”  För det som fungerar för mig fungerar inte med säkerhet för dig. 

Hade tidigare en träningspartner som för att få resultat behövde köra fler reps och många set med lätta vikter. Jag måste köra få reps och få set med tunga vikter för att se resultat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nej dom är inte medicinskt sakkunniga utan dom går efter erfarenhet. ...

Deras erfarenhet är av typen anekdotisk bevisföring, det vill säga, de utgår från sig själva och dem de har lärt känna. I bästa fall har de då haft tur och har hittat något som fungerar för många. Men pålitligt är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...