Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp önskas med inköpt beg MacBook Pro som krånglar


Sparv86

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag köpte en begagnad MacBook Pro OS X Lion 2012 som är från 2014.

Killen jag köpte den ifrån hade formaterat om datorn och gav mig ett lösenord.

Jag har kunnat koppla mig till min Wifi och ladda ner programvaran men när det blev klart frågade datorn efter ett ytterligare lösenord, "DISC PASSWORD". Provade med jag fick utav killen med det funkar ej.

Nu kan jag inte ens välja nätverk utan kommer dit så fort jag startar datorn.

Fick ingen CD-skiva med sa att det inte fanns..

 

Snälla finns det någon som kan hjälpa ;(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moddade rubriken

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj att återställa hela datorn via cmd + R (du starta om med de knapparna nedtryckta). Om hårddisken är krypterad måste du i Recoveryläget öppna Terminalen och köra ett diskutil-kommando, men det tar vi då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

Nu har jag testat det 2 gånger. Då har jag fått välja Wifi och skrivit in lösen.
Sen "tänker" datorn med en jordglob som snurrar, men efter ett tag dyker ett utropstecken upp på globen med texen apple.com/support 5010F under :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag köpte en begagnad MacBook Pro OS X Lion 2012 som är från 2014.

Killen jag köpte den ifrån hade formaterat om datorn och gav mig ett lösenord.

Jag har kunnat koppla mig till min Wifi och ladda ner programvaran men när det blev klart frågade datorn efter ett ytterligare lösenord, "DISC PASSWORD". Provade med jag fick utav killen med det funkar ej.

Nu kan jag inte ens välja nätverk utan kommer dit så fort jag startar datorn.

Fick ingen CD-skiva med sa att det inte fanns..

 

Snälla finns det någon som kan hjälpa ;(

 

Fick du med originalkvitto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag fick garanti med som gäller tom 2015-07-15 men när jag ringer apple har de bara support 90 dagar från och med inköpsdatum..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Support är inte samma sak som garanti. Garanti gäller trasig hårdvara. Med support så kan du ringa och ställa frågor.

 

Litet oklart när datorn köptes första gången. En dator från 2012 borde ha Applecare till 2015. Applecare innebär support.

 

Bor du i närheten av en Apple Store så kan du boka tid på genius bar och få hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I köpet har du ett års garanti på datorn och tre månaders fri support. Du kan utöka detta innan datorn fyller ett år med Apple Care så har du tre år totalt både på garanti och support. Fråga närmsta Applebutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I köpet har du ett års garanti på datorn och tre månaders fri support. Du kan utöka detta innan datorn fyller ett år med Apple Care så har du tre år totalt både på garanti och support. Fråga närmsta Applebutik.

Fast hur är det nu när TS inte är ursprunglig köpare? TS kan inte ställa krav mot någon som TS inte har köpt varan av. Om TS får originalkvittot och inget namn står går det förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur är det nu när TS inte är ursprunglig köpare? TS kan inte ställa krav mot någon som TS inte har köpt varan av. Om TS får originalkvittot och inget namn står går det förstås.

Jag utgår från att garantin följer datorn inte köparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast hur är det nu när TS inte är ursprunglig köpare? TS kan inte ställa krav mot någon som TS inte har köpt varan av. Om TS får originalkvittot och inget namn står går det förstås.

Det är upp till tillverkaren/affären. Formellt sett så gäller garantin bara den ursprungliga köparen; det är ett avtal mellan dessa två parter.

 

Nu brukar Apple vara generösa i detta sammanhang, så det brukar inte vara några problem för andra ägaren.

 

 

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fragor-och-svar/Alla-fragor-och-svar/Garanti-vid-kop-i-andra-hand/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till tillverkaren/affären. Formellt sett så gäller garantin bara den ursprungliga köparen; det är ett avtal mellan dessa två parter.

 

Nu brukar Apple vara generösa i detta sammanhang, så det brukar inte vara några problem för andra ägaren.

 

 

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fragor-och-svar/Alla-fragor-och-svar/Garanti-vid-kop-i-andra-hand/

Nu vet vi ju inte om det är Apple som är säljaren. TS får hoppas på att butiken är schysst eftersom han inte kan ställa kravet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en begagnad MacBook Pro OS X Lion 2012 som är från 2014.

Killen jag köpte den ifrån hade formaterat om datorn och gav mig ett lösenord.

 

 

Nu vet vi ju inte om det är Apple som är säljaren.

Jo, det vet vi nog att det inte är. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att det som hänt är följande...
"If a volume to be used for startup is erased and encrypted before clean installation of OS X 10.7.4 or 10.8:

  • there is a password for the volume
  • the clean system will immediately behave as if FileVault was enabled after installation
  • there is no recovery key, no option to store the key with Apple (but the system will behave as if a key was created)
  • when the computer is started, Disk Password will appear at the EfiLoginUI – this may be used to unlock the volume and start the system
  • the running system will present the traditional login window.

Apple describes this type of approach as Disk Password—based DEK.[11]"
http://en.wikipedia.org/wiki/FileVault

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det borde vara möjligt att rensa hårddisken och formatera om den, inuti återställningspartitionen (cmd plus R vid uppstart), och därefter installera OS X på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, det vet vi nog att det inte är. ;)

Jag tänkte ursprunglig säljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Support är inte samma sak som garanti. Garanti gäller trasig hårdvara. Med support så kan du ringa och ställa frågor.

 

Litet oklart när datorn köptes första gången. En dator från 2012 borde ha Applecare till 2015. Applecare innebär support.

 

Bor du i närheten av en Apple Store så kan du boka tid på genius bar och få hjälp.

Garanti 3år innebär inte alltid AppleCare. Det beror på hur garantin förlängts. Den kan ju vara köpt på t ex Elgiganten och då erbjuder de en självriskfri försäkring motsvarande garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Välj att återställa hela datorn via cmd + R (du starta om med de knapparna nedtryckta). Om hårddisken är krypterad måste du i Recoveryläget öppna Terminalen och köra ett diskutil-kommando, men det tar vi då.

Jag har en MBA 2012 mid där jag lyckats med att kryptera hårddisken, kan du tala om hur man kör ett diskutil-kommando?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBA 2012 mid där jag lyckats med att kryptera hårddisken, kan du tala om hur man kör ett diskutil-kommando?

Du kan låsa upp disken i skivverktyget, "lägg skiva på skrivbordet" klickar du på efter att ha markerat Macintosh HD eller vad du nu döpt din partion till. Där efter välja radera. Eller vad du nu vill göra?

 

Kan du inte lösenordet för upplåsning av krypteringen får vi ta till terminalkommandona.

ALLT kommer raderas.

 

I terminalen skriver du:

diskutil cs list

Antecknar eller kopierar harangen vid "Logical Volume Group" liknande följande C00BC846-A5B1-4B1D-9ACE-498CB7070D97

Skriver sen:

diskutil cs delete C00BC846-A5B1-4B1D-9ACE-498CB7070D97

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...