Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den nya MacBooken <3


Jocke_med_kniven

Rekommendera Poster

Jocke_med_kniven

Hej allesammans :)

Jag är så lycklig att Apple tog åt sig av mina brev (om dom nu gjorde det) och faktiskt förstod att det behövdes en bärbar dator för vanliga konsumenter!

Vi som inte vill något som skriker PRO utan som är anpassat för vardagliga hemanvändare.

I min bokhylla ligger redan en iBook och en MacBook och förhoppningsvis kommer jag snart kunna lägga vantarna på en helt ny MacBook :wub:

 

USB.C känns som en otroligt modern lösning för övrigt :P

 

Hoppas att den håller måttet nu bara och presterar som den ska :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också glad! :) En kabel in i datorn och sedan kan man ha docka... Så slipper jag 7 sladdar att dra ut och in varje gång jag flyttar datorn.. som jag har nu i min Macbook Pro... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans :)

Jag är så lycklig att Apple tog åt sig av mina brev (om dom nu gjorde det) och faktiskt förstod att det behövdes en bärbar dator för vanliga konsumenter!

Vi som inte vill något som skriker PRO utan som är anpassat för vardagliga hemanvändare.

 

Då måste jag fråga dig vad det är med MacBook Pro13" mer än namnet som inte är bra? 13" har samma prestanda som 13" Air och är i mycket lika fast med retinaskärm. Förklara gärna för mig varför det inte duger med en Air, som är superbärbar, eller en 13" Pro som är en väldigt bra bärbar konsumentdator. Jag är väldigt nyfiken för jag förstår inte vad du menar.

...

Är det att Apple har lagt till ordet Pro på en vanlig konsumentdator som är problemet? Annars är det en avgrund i skillnad på prestanda där 15" är nästan 100% kraftfullare processormässigt plus flera andra fördelar som inte finns i 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Tycker att det är ganska tydligt hur Apple vänder sig mot en målgrupp långt utanför vanlig konsumentstandard när man i en bärbar dator envisas med att trycka i en i5a på 2,7GHz. En vanlig Core duo 2.0 både räcker och blir över om man inte arbetar med tunga program.

 

För övrigt har dom missat prissättningen på den Nya MacBooken.

Apple MacBook ska vara den billigaste av dom bärbara, den nya kostar över 14.000

det är 4000kr för mycket anser jag så det lär dröja ett tag till innan det blir något köp för egen del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är ganska tydligt hur Apple vänder sig mot en målgrupp långt utanför vanlig konsumentstandard när man i en bärbar dator envisas med att trycka i en i5a på 2,7GHz. En vanlig Core duo 2.0 både räcker och blir över om man inte arbetar med tunga program.

 

För övrigt har dom missat prissättningen på den Nya MacBooken.

Apple MacBook ska vara den billigaste av dom bärbara, den nya kostar över 14.000

det är 4000kr för mycket anser jag så det lär dröja ett tag till innan det blir något köp för egen del.

Det är samma som sitter i MacBook Pro13" och är ingen märkvärdig processor. Det är konsument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma som sitter i MacPro13" och är ingen märkvärdig processor. Det är konsument.

MacPro 13" ??

 

post-113-0-84828800-1426187013.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma som sitter i MacPro13" och är ingen märkvärdig processor. Det är konsument.

Nä, det är en Core M (extremt strömsnål) på 1,1 GHz i MacBook retina och en Core i5 dual core i MacBook Pro 13". Trots att priset i princip är identiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är en Core M (extremt strömsnål) på 1,1 GHz i MacBook retina och en Core i5 dual core i MacBook Pro 13". Trots att priset i princip är identiskt...

Ja jag blandar ihop alltihopa. Dags att sova. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är ganska tydligt hur Apple vänder sig mot en målgrupp långt utanför vanlig konsumentstandard när man i en bärbar dator envisas med att trycka i en i5a på 2,7GHz. En vanlig Core duo 2.0 både räcker och blir över om man inte arbetar med tunga program.

 

För övrigt har dom missat prissättningen på den Nya MacBooken.

Apple MacBook ska vara den billigaste av dom bärbara, den nya kostar över 14.000

det är 4000kr för mycket anser jag så det lär dröja ett tag till innan det blir något köp för egen del.

Det är nog tveksamt om Core 2 Duo över huvud taget tillverkas längre. Core i3/i5/i7 är på väg in i sin femte generation (Broadwell). Det är inte Apple som använder något annat än den teknik som kan köpas till lägst pris i bulk. Den nya Core M som sitter i den nya MacBook retina är högteknologi, det är en extremt strömsnål processor (5w) på 1,1 GHz med extrem uppklockning vid belastning. Det är definitivt inte den lågpresterade processor du verkar tro. Köp en i5 till samma pris som en med Core M. Du får en produkt med ungefär samma prestanda, men med högre strömförbrukning - och en fläkt som brummar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den nya MacBooken verkar intressant, men dyr. Apropå priset: denna del av forumet har undertiteln "Allt om de billigaste bärbara Makarna.". Detta känns inte helt rätt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är inne i en bytesfas där alla Macar kommer att uppgraderas. När det är klart så är den billigast...................... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook 12" är mer ett alternativ till Macbook Air 11", lika bärbar och liten som Air 11" men något större skärm, och så ännu tunnare. Jag skulle gärna ha en... Detta är ju Apple i sitt nötskal, eller aluminumskal, perfection. Varje detalj är viktig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

är så galet nöjd med nya Macbook 2015 iaf, köpte en Air 13,3 och den kändes som en klump och kass skärm om man jämför med Macbook som IPS skär med retina...

och den håller verkligen måttet på att jag gjort än så länge på datan!!

 

kör även med El Capitan och allt flyter som smör och den är så extremt liten och portabel och batteriet är helt otroligt bra med!

De ny tangentbordet är helt magiskt att skriva på och inte tala om nya trackpad jösses....... super nöjd.

 

Fick köpa till USB-C adapter så man fick HDMI och USB för 849:- men vad gör de?

använder de ju ändå inte varje dag, kör de mesa genom apple tv, och filmer trådlöst genom "SofaPlay" till min samsung tv.... sen Airdrop när jag ska flytta filerna mellan iPad och telefon

post-43635-0-36548700-1442748803_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjoho!

Roligt att ni är igång och diskuterar. Sitter med en MBP17"Mid10 (2.66i7) som börjar bli rätt seg. Men å andra sidan, om det hade varit en sex år gammal HP hade den förmodligen varit obrukbar. Nåväl. Funderar på nytt. Det står mellan MBP13 MBA13 och MB12. Det tyngsta jag gör är enklare Final Cut/iMovie. Var först inne på MBP13 extra allt för 28'000 men insåg att Air13 fullpackad är 10'000:- billigare. Det enda jag verkar tappa är halva SSD och ram. Men om man går från MBA13 till MB12 - hur mkt skiljer prestanda skulle ni säga? Och då menar jag MBA13 med störst och mest av allt man kan välja (ram, processor, ssd)

 

Tacksam för input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...