Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Storyboards eller xibs?


e7andy

Rekommendera Poster

Jag har utvecklat en iOS-app med 100% customkod jag pixlar ut alla komponenter och hanterar precis allt själv. Det är ganska jobbigt och pyssligt att få till så att allt ser rätt ut. Den är bara för iPhone och bara portrait. Så det finns en del brister.

Nu tänkte jag skriva om hela appen till version 2.0 och tänkte då göra det mer "rätt". Appen blir en universal-app med stöd för både portrait och landscape, skriven i swift och fixar alla dependencies med cocoapods. Så långt känner jag mig ganska trygg. Jag har satt upp hela projektet och gått igenom en tutorial där jag skrev allt i swift utan några större problem.

 

Det jag nu funderar på är hur jag ska designa gränssnittet. Ska jag använda storyboards eller xibs? Om jag väljer storyboards ska jag då ha en enda jättelik storyboard eller ska man dela upp appen i flera storyboards?

Här hittade jag en diskussion om just det: http://stackoverflow.com/questions/27565061/single-storyboard-vs-multiple-stoaryboard-in-xcode-which-one-is-better

Där verkar de anse att man ska ha en jättelik storyboard med allt.

 

Främsta nackdelen med en stor storyboard verkar vara merge om man är flera som arbetar med den samtidigt, men finns det någon som har några fler synpunkter kring det?

 

Min app är ganska enkel och klassisk och liknar väl Instagram.

Inloggnings/signup-flöde: Landningssida med 2 knappar som går till Login eller Signup. Om användaren gör signup med Facebook eller Twitter så kommer man till ytterligare en sida där man fyller i info som saknas.

När man är inloggad så har man en tab bar med 4 funktioner: Home, Exlore, Profile och Add item.

Home, Explore och Profile visar alla olika flöden med items. Klick på Item leder till Item details. Det går också att klicka på en användare och komma till användarens profilsida och klicka sig vidare på de item som visas där.

Add item är ett flöde med 3-4 sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...