Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radera flera spellistor i iTunes...?


davidredjoy

Rekommendera Poster

davidredjoy

Vet inte om detta kanske bara är ett problem för mig, men söker iaf efter svar, eller all hjälp jag kan få helt enkelt.

 

- Har mycket musik, älskar musik, så har också därför många spellistor i iTunes - alltså M Å N G A - ni fattar inte. Nä, fler än så!

 

iTunes blir segare och segare att starta/stänga/scrolla genom och dessutom är många tomma för jag har raderat gammal musik, eller flyttat, eller bytt namn etc...

 

- Såååå, har därför ett behov av att ta bort flera stycken, kanske börja om från början till och med - fast samtidigt har jag en hel del jag vill ha kvar, inte minst för att de synkar med min iPhone o.s.v. men också för att det är ordnade i datum när musiken är släppt/inlagd i iTunes...

 

Så någon som vet om det finns någon genväg till att ta bort flera spellistor samtidigt? Eller kanske något man kan göra i Terminalen för att radera spellistor äldre än en viss datum typ....?

 

I värsta fall får jag väl radera hela mitt bibliotek och lägga in allt på nytt. Men det är SISTA utvägen. Får liksom huvudvärk bara av tanken att börja om från början igen....!

 

- Well, hör gärna av er om ni vet något, eller om ni helt enkelt bara vill cyber-klappa mig på axeln och säga att ni känner samma sorg om att "börja om från början" med all musik i iTunes...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såååå, har därför ett behov av att ta bort flera stycken, kanske börja om från början till och med - fast samtidigt har jag en hel del jag vill ha kvar, inte minst för att de synkar med min iPhone o.s.v. men också för att det är ordnade i datum när musiken är släppt/inlagd i iTunes...

 

Så någon som vet om det finns någon genväg till att ta bort flera spellistor samtidigt? Eller kanske något man kan göra i Terminalen för att radera spellistor äldre än en viss datum typ....?

 

I värsta fall får jag väl radera hela mitt bibliotek och lägga in allt på nytt. Men det är SISTA utvägen. Får liksom huvudvärk bara av tanken att börja om från början igen....!

 

- Well, hör gärna av er om ni vet något, eller om ni helt enkelt bara vill cyber-klappa mig på axeln och säga att ni känner samma sorg om att "börja om från början" med all musik i iTunes...

 

:totaltgalen:

Att ta bort en spelista tar inte bort något i ditt bilbliotek. Är som sagt bara en spellista. Markera en spellista och tryck på backspace bara så försvinner (just) den.

 

Du kan ju prova med nåt album el en enskild låt. Dra in den i sidofältet så blir det en spellista automatiskt, markera -> backspace ... borta. :ThumbsUp:

 

Har inte sett något verktyg el trick för att ta bort dem efter datum de var gjorda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spellistor är bara genvägar och segar inte ner datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du har ett stort musikbibliotek och att det är därför som iTunes segar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt om biblioteket inte ligger på datorn. Man kanske har det ligger på annan (extern, ev trött) disk, el kanske delat på nätverket.

 

Jag har ungf 10k låtar, lokalt på datorn. Laddar snabbt och bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

- Uppskattar alla svar här, tacka för detta! Telly82, ska kolla på det där, det verkar intressant för mig ja!

 

- Jag har runt 40'000 låtar... Och alla ligger på min interna HD... Men då jag aldrig lyssnar på hela biblioteket i "Min Musik", utan alltid är inne i en "Spellistor" känns det alltid som om spellistorna är boven...

 

Förstår samtidigt att det med största sannolikhet är all musik som segar iTunes - men vill först och främst ta bort gamla spellistor ändå, eftersom dom inte används, och för att det egentligen är det som är huvud problemet typ... Det känns som om dessa gör iTunes segare för mig iaf...

 

Utan att lägga ut en skärmavbild på scrollandet, kan jag ju iaf förklara för er att min scroll-list-blupp (ni vet den mörkgråa som visas när man scrollar) är runt en halv centimeter lång när den glider upp och ner längs spellistorna....

 

Om ni sen jämför det med er egen kanske det iaf kan få er att förstå varför jag vill ta bort spellistor... :P

 

Och nä, jag vet att spellistor inte tar bort musiken, men om jag skulle nollställa iTunes på det sättet jag visste, innebar ju det att allt försvann, även all musik... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
davidredjoy

Tänkte ge lite feedback på denna tråd då jag idag (jo jag vet, tog lite längre tid än jag först planerat) nu fixad bort runt 800 spellistor som inte användes längre...

 

Fast även om scriptet som Telly82 skrev om var en bra start, gjorde den inget alls - även om allt fungera som den sa - så försvann inga spellistor i iTunes ändå... Mysko.

 

Fick istället ta bort dom en och en och det blev ju bra set med så klart. Enda problem jag nu har, som jag inte hade innan (kan också va nya iTunes som är buggig), är att när jag lagt in nya album i den nyskapade spellistan kommer helt plötsligt inte albumomslaget med, även om det är köpt musik, och omslaget till och med visas uppe i "vad som spelas displayn" (se bifogad bild) så syns den inte i album-vyn... Väldigt mysko...

 

PS. Kan tillägga att det hänt tre olika gånger nu med olika album och artister så inte bara denna jag visar här...

 

Weird.

 

post-74999-0-25684100-1436127853_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

UPDATE:

 

Jag löste det, råkade ha gamla kopior kvar i musikbiblioteket som spökade, radera dessa så blev allt bra igen!

 

(Antar att den inte kunde läsa omslag från låtarna som inte fanns och blev därför hysterisk å bestämde sig för att då inte visa något alls).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge lite feedback på denna tråd då jag idag (jo jag vet, tog lite längre tid än jag först planerat) nu fixad bort runt 800 spellistor som inte användes längre...

 

Fast även om scriptet som Telly82 skrev om var en bra start, gjorde den inget alls - även om allt fungera som den sa - så försvann inga spellistor i iTunes ändå... Mysko.

 

Fick istället ta bort dom en och en och det blev ju bra set med så klart. Enda problem jag nu har, som jag inte hade innan (kan också va nya iTunes som är buggig), är att när jag lagt in nya album i den nyskapade spellistan kommer helt plötsligt inte albumomslaget med, även om det är köpt musik, och omslaget till och med visas uppe i "vad som spelas displayn" (se bifogad bild) så syns den inte i album-vyn... Väldigt mysko...

 

PS. Kan tillägga att det hänt tre olika gånger nu med olika album och artister så inte bara denna jag visar här...

 

Weird.

 

attachicon.gifitunes_marques_hmm.png

 

Får man fråga varför du har skapat spellistor med kompletta album?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

 

Får man fråga varför du har skapat spellistor med kompletta album?

 

Självklart får du fråga det!

 

För att jag vill ha spellistor med en artist och alla dess album i - Enklare att lyssna på iPhone med dessa tycker jag...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...