Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivan måste repareras från återställningsenheten


Staffe

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Någon som har varit med om detta problem? Jag har en Macbook Pro 13 från tidigt 2011 som jag gjorde en skivkontroll på idag. Det visade sig då att den behövde repareras från återställningsenheten genom att hålla nere Kommando + R vid omstart och därefter välja skivverktyg och sedan reparation. Problemet är då att skivkontroll respektive reparationsmöjligheten inte är aktiva när man klickat i hårddisksymbolen som är under den övre. Däremot gick det att reparera hårdisken på den övre enheten men då gick förloppet så snabbt så att det kändes inte trovärdigt. Väl när jag startat om datorn i gen och gått in på skivverktyg för att kontrollera skivan igen för att se om den är lagad, så har inget hänt. Mycket knepigt. Finns det någon som vet hur jag skall kunna reparera hårddisken nu? Jag har bifogat bilder från skivkontrollen på hårddisken, reparationsförsöket på återställningsenheten samt information om min dator.

post-8819-0-65183400-1425559489_thumb.png
post-8819-0-30236100-1425559499_thumb.jpg
post-8819-0-47904000-1425559920_thumb.png

Med vänlig hälsning Staffan Heldner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krypterat- och korrupt filsystem låter som en dålig kombination.

Om datorn startar OSX kan du kanske testa att avkryptera disken innan du gör ett nytt försök att reparera filsystemet via recoverypartionen.

Systeminställningr->Säkerhet och Integritet->File Vault

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för informationen! Vet ej om den hjälper men skall testa.
Går det inte att reparera hårddisken från återställningsenheten om filsystem är krypterat- och korrupt? Förresten vad innebär det?

Skall jag trycka på knappen "Avaktivera FileVault…" i säkerhet och integritetdialogrutan, för att kunna avkryptera disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om du tar en klonad backup med SuperDuper eller Carbon Copy Cloner, så kan du starta upp från den och köra Sklvverktyg från den mot den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar en klonad backup med SuperDuper eller Carbon Copy Cloner, så kan du starta upp från den och köra Sklvverktyg från den mot den interna hårddisken.

 

Jag använder Time Machine och WD My Passport för att skapa backupp på hårddisken, går den att använda för att använda skivverktyg mot den interna hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krypterat- och korrupt filsystem låter som en dålig kombination.

Om datorn startar OSX kan du kanske testa att avkryptera disken innan du gör ett nytt försök att reparera filsystemet via recoverypartionen.

Systeminställningr->Säkerhet och Integritet->File Vault

Tack så mycket för informationen! Vet ej om den hjälper men skall testa.

Går det inte att reparera hårddisken från återställningsenheten om filsystem är krypterat- och korrupt? Förresten vad innebär det?

 

Skall jag trycka på knappen "Avaktivera FileVault…" i säkerhet och integritetdialogrutan, för att kunna avkryptera disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

 

Jag använder Time Machine och WD My Passport för att skapa backupp på hårddisken, går den att använda för att använda skivverktyg mot den interna hårddisken?

Nej, det måste vara från en klon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det måste vara från en klon

Ok tack, bra då vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är aldrig fel att ha dubbla backup, en TimeMachine, och en klon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det måste vara från en klon

Är det besvärligt att göra en Klon samt måste man köpa någon programvara för att kunna göra den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så mycket för informationen! Vet ej om den hjälper men skall testa.

Går det inte att reparera hårddisken från återställningsenheten om filsystem är krypterat- och korrupt? Förresten vad innebär det?

 

Skall jag trycka på knappen "Avaktivera FileVault…" i säkerhet och integritetdialogrutan, för att kunna avkryptera disken?

 

Jag har nu i varje fall valt att avvaktivera FileVault, så nu jobbar datorn på. Verkar ta en evinnerlig tid, hoppas bara att det funkar att reparera disken sedan. Själva krypteringsfunktionen är det något som är nödvändig att ha aktiverad? Blir datorn osäkras utan denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har TimeMachine och Yosemite så kan du boota återställningspartitionen från TimeMachine och där använda reparera den interna hårddisken i datorn. TimeMachine har också återställningsprogrammet, samma som i datorn. Du bootar från TimeMachine genom att hålla nere alt-tangenten vid uppstart och där väljer TimeMachine, och då hamnar du i återställningsprogrammet på din externa hårddisk - i princip samma sak som att trycka cmd plus R vid uppstart av datorn. Men detta fungerar bara med trådad hårddisk, inte om du har trådlöst hårddisk med TimeMachine på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva krypteringsfunktionen är det något som är nödvändig att ha aktiverad? Blir datorn osäkras utan denna?

Med kryptering:

Datorn blir litet långsammare (måste kryptera/dekryptera alla filer som används.

Det är (som du märkt) svårare att fixa fel som uppstår.

Dina filer kan inte läsas ifall datorn stjäls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu i varje fall valt att avvaktivera FileVault, så nu jobbar datorn på. Verkar ta en evinnerlig tid, hoppas bara att det funkar att reparera disken sedan. Själva krypteringsfunktionen är det något som är nödvändig att ha aktiverad? Blir datorn osäkras utan denna?

Jag använder inte krypteringsfunktionen. Datorn är skyddad genom ditt lösenord. Men visst, om du har kryptering på och någon snor din dator och plockar ut hårddisken så kan de gå förbi ditt lösenord på användarkontot och läsa hårddisken direkt - om den är krypterad så kan de inte göra det. Men krypterad hårddisk är besvärligare att hantera. TimeMachine får sämre funktionalitet exempelvis på grund av krypteringen. Som vanligt med säkerhet - hög säkerhet = lite besvärligare, lägre säkerhet = enklare att ha å göra med datorn. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att ibland kan man behöva köra reparation av hårddisken flera gånger, det gäller särskilt om det är ett knöligt fel. Så om det inte skulle lyckas första gången så kör några gånger till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en vanlig användare är det onödigt med kryptering. Det är som att ha ett 15 kilos lås med sig till cykeln när man är ute och cyklar.... Normal hantering av datorn och OS X inbyggda brandvägg påslagen räcker. Sätt den gärna i dolt läge också så responderar den inte på pingförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med kryptering:

Datorn blir litet långsammare (måste kryptera/dekryptera alla filer som används.

Det är (som du märkt) svårare att fixa fel som uppstår.

Dina filer kan inte läsas ifall datorn stjäls.

Stort tack för informationen! Då kommer jag nog i fortsättningen att ha hårdisken okrypterad. Menar du o datorn stjäls fysiskt på plats eller kapas digitalt via nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för informationen! Då kommer jag nog i fortsättningen att ha hårdisken okrypterad. Menar du o datorn stjäls fysiskt på plats eller kapas digitalt via nätet?

Fysiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en vanlig användare är det onödigt med kryptering. Det är som att ha ett 15 kilos lås med sig till cykeln när man är ute och cyklar.... Normal hantering av datorn och OS X inbyggda brandvägg påslagen räcker. Sätt den gärna i dolt läge också så responderar den inte på pingförsök.

Tack för din kommentar! :) Ja jag är en vanlig användare så fortsättningsvis så blir det nog utan kryptering, men brandväggen använder jag mig av, en klar nödvändighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysiskt.

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att ibland kan man behöva köra reparation av hårddisken flera gånger, det gäller särskilt om det är ett knöligt fel. Så om det inte skulle lyckas första gången så kör några gånger till...

Tack för informationen! Datorn arbetar fortfarande med avkrypteringen, men så fort den är klar skall jag reparera den från återställningsenheten och får därefter se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte krypteringsfunktionen. Datorn är skyddad genom ditt lösenord. Men visst, om du har kryptering på och någon snor din dator och plockar ut hårddisken så kan de gå förbi ditt lösenord på användarkontot och läsa hårddisken direkt - om den är krypterad så kan de inte göra det. Men krypterad hårddisk är besvärligare att hantera. TimeMachine får sämre funktionalitet exempelvis på grund av krypteringen. Som vanligt med säkerhet - hög säkerhet = lite besvärligare, lägre säkerhet = enklare att ha å göra med datorn. :)

 

Tack för dit svar! :) Mycket bra att få det bekräftat av flera att krypteringen inte är någon nödvändighet. Stöldrisken där jag bor är lika med noll och vad skulle någon vilja ha i min dator, har bara en massa allehanda personliga grejor som inte går att få några pengar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte krypteringsfunktionen. Datorn är skyddad genom ditt lösenord. Men visst, om du har kryptering på och någon snor din dator och plockar ut hårddisken så kan de gå förbi ditt lösenord på användarkontot och läsa hårddisken direkt - om den är krypterad så kan de inte göra det. Men krypterad hårddisk är besvärligare att hantera. TimeMachine får sämre funktionalitet exempelvis på grund av krypteringen. Som vanligt med säkerhet - hög säkerhet = lite besvärligare, lägre säkerhet = enklare att ha å göra med datorn. :)

 

Tack för din kommentar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT och varmt tack till alla som hjälp mig i detta ärende, ingen nämnd ingen glömd! :) Nu har jag lyckats reparera disken och datorn verkar funka som den skall. Förutom att den spottar ut vissa cd och dvd-skivor, vad nu det kan bero på? Det blir nästa problem att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din kommentar! :) Ja jag är en vanlig användare så fortsättningsvis så blir det nog utan kryptering, men brandväggen använder jag mig av, en klar nödvändighet.

Nästa steg är att installera Little Snitch som håller koll på trafiken ut ur datorn. Brandväggen kollar bara det som går in och är tillräckligt till 95%. Är man nojjig är Snitchen bra för att gardera sig.

...

Duger inte det är det hårdvarubrandvägg som gäller. Men då stiger priset och behovet av kunskap men behöver du det har du förmodligen en IT-avdelning som sköter den.

...

Det som verkligen är viktigt är att ha Backup. Gammalt datorordspråk säger att det som inte finns i tre exemplar på olika fysiska platser inte existerar. Att bara lita till datorns hårddisk är vansinne. Den kan braka nu. Att ha bara en extern hårddisk som backup är något bättre men båda kan slås ut av olycka, spik på elnätet, saftglas osv. OM det går att rädda en hårddisk kan det kosta 7-10.000:-

...

Sen har jag installerat Sophos antivirus nyligen för första gången någonsin. Det beror inte på direkta skräpprogram utan att reklamen har blivit aggresivare och man utnyttjar den att strula till det för användare genom att fippla med webbläsaren som tex att byta hemsida eller lägga in reklamtillägg som bombar till man blir galen. Men jag misstänker att det kan vara en blivande väg in i Macen då vi har varit oförsiktiga dock på goda grunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...