Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skapa klickbart register i iBooks author?


albdah

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att skapa en e-bok (epub format) i iBook Author. Har dock stött på ett litet problem som jag behöver hjälp med. I slutet av boken vill jag ha ett register med sidhänvisningar. I registret ska man kunna trycka på olika sidnumren och komma till respektive sida. Hur gör man ett sådant klickbart register i iBooks Author?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skapa länkar till sidnummer, läs mer i hjälpen:

>Hjälp >iBooks Author Hjälp >Grafik medier och andra objekt >Lägga till och ändra objekt >Lägga till länkar och bokmärken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Testade att lägga till länk till sidnummer som du skrev, fungerade. Dock ett problem när jag skapat länken blir siffran röd och understruken. När jag försöker att ändra stilen på siffran går det inte. Jag vill ju ha den i samma format som innan, med enda skillnaden att man kan klicka på den och komma till rätt sida.

 

Så undrar när jag skapat en länk, hur ändrar jag typsnitt och färg på länken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Testade att lägga till länk till sidnummer som du skrev, fungerade. Dock ett problem när jag skapat länken blir siffran röd och understruken. När jag försöker att ändra stilen på siffran går det inte. Jag vill ju ha den i samma format som innan, med enda skillnaden att man kan klicka på den och komma till rätt sida.

 

Så undrar när jag skapat en länk, hur ändrar jag typsnitt och färg på länken?

Färgen kan du ändra men resultatet syns inte förrän du tittar på den färdiga boken eller i förhandsvisning. Typsnitt syns ju direkt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen.

Du har helt rätt det färdiga resultatet av länkens färger syns inte förrän i den färdiga boken. Och typsnitt verkar synas direkt i redigeringen.

 

När man arbetar vidare i programmet stöter man på fler hinder. Nu har jag en fråga angående sidnumreringen och bakgrunden på boken.

 

Först när det gäller bakgrundsfärgen, så undrar jag en sak. När jag öppnar boken i helskärmsläge så blir det gråa kanter i sidan av boken, på både höger och vänster sida (i det gråa fältet är det även pilar för att bläddra, byta sida). Gillar inte detta.

Så undrar hur ändrar jag så att bokens bakgrunden (vit) fyller hela skärmen vid helskärmsläge?

 

När det gäller sidnumreringen har jag en fundering. Jag lyckas inte flytta sidnumreringen. I boken som jag gjort (använt mallen "tom") så är numreringen i mitten av sidan. Vill ha numret i kanten på sidan som det brukar vara i böcker. Kan man ändra så sidnumret står i kanten istället?

Undrar en sak till. Det som är en sida i in bok är ofta två sidor i böcker som jag köpt och där är sidnumreringen som jag vill ha det. Bifogar med en bild så ni kan se hur det ser ut med sidnumreringen i en bok som jag köpt. Så skulle jag vilja ha det i den bok jag gjort. För att förtydliga en sida ska bli två och numreringen ska se ut som på bilden.

 

Går det att fixa så det blir som jag beskrivit ovan?

 

Förresten i vissa böcker som man läser i iBooks kan man ändra utseendet (typsnitt och bakgrundsfärg) Hur ställer när man öppnar boken i iBooks även kan har möjlighet att ändra typsnitt och bakgrundsfärg?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...