Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur sparar man dokument där man själv vill?


mariafrelin

Rekommendera Poster

mariafrelin

Är ganska ny användare och har idag suttit och försökt lista ut hur man sparar dokument i mappar. T.ex. skulle jag spara dokument från ett mail i en ny mapp. Klickade "på spara som" men då kommer bara "dokument, skrivbord, dropbox, program" osv. upp i skrollningslistan på "Plats". J

Jag vill ju kunna lägga det i en undermapp under dokument, men hur gör man det? Detta var så lätt på PC, men är säkert enkelt här också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till höger har du en liten fyrkant med en pil i, klicka på den så öppnar sig fönstret med filstrukturer i, om du t ex klickar på dokument, jag vet inte varför apple gjort så här förvirrande för nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två vyer för filhanteraren och det har varit så länge i Mac-världen, så man inte ska ha mer information än man behöver. Mac är ju gärna avskalad... Det har varit så länge med Mac. Jag tycker det är enkelt, men om man kommer från PC-världen så förstår jag att det upplevs som krångligt. Mac och PC gör lite olika, det är vanesak... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dom två vyerna är ??

Spara-dialogerna, om det är de du menar, finns som kompakta eller expanderade. Du klickar på pilen överst tillhöger så expanderas den.

 

post-64246-0-50856100-1425547702.jpg

 

post-64246-0-81772500-1425547708.jpg

 

Där kan man sen bläddra sig fram, kanske skapa en ny mapp om man behöver osv.

 

- - -

 

Vill du ha de expanderade lägena som förval (default), så kan du göra det i Terminal med 2 kommandon. Den ena är för “spara”, den andra för “skriv ut”.

## Spara
defaults write NSGlobalDomain NSNavPanelExpandedStateForSaveMode -bool true

## Skriv ut
defaults write NSGlobalDomain PMPrintingExpandedStateForPrint -bool true


## Xtra: Välj spara till disk (inte iCloud) som default
defaults write NSGlobalDomain NSDocumentSaveNewDocumentsToCloud -bool false

La till en xtra där om disk/icloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Flyttat ämnet till lämplig avdelning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runner

Stooort tack kung iEricF. Skönt forum detta. Man kan vara riktig rookie och få hjälp utan ironi ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stooort tack kung iEricF. Skönt forum detta. Man kan vara riktig rookie och få hjälp utan ironi

hat.gif

 

Som tips... Om du har den rutan uppe kan du dra och släppa en folder där, så ställer sig sparläget i den folder direkt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runner

Kalas!

Nästa projekt för mej är att ge min MBP (mid 2010) ett par år till genom SSD och mer ram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mer ram är absolut en bra väg att gå tycker jag... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...