Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp vid köp av MacBook


Forrie

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har bestämt mig för att köpa mig en begagnad MacBook men eftersom jag har noll koll på vad man bör tänka på vid köp av begagnad macbook skulle jag vilja be er som kan om tips.

 

Användnings områden är surf, film, alltså enklare användning. Är intresserad utav en 13" men modell är inget större krav, budget är 5000kr.

 

Alla tips är uppskattade.

Tack på förhand

Mvh, Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger MacBook så finns det faktiskt en tidig modell som hette så. Antar att du menar MacBook Pro som kom 2006.

...

Det absolut viktigaste att tänka på är teknikskiftet som kom 2011. En 2011 har ungefär 100% mer processorkapacitet och är inte långt borta från dagens datorer. Vidare finns USB 3 och Thunderbolt för blixtsnabba externa hårddiskar. Sen har hårddisken en modernt snabb buss, 6 Gbps mot 3 Gbps i 2010 och tidigare. Det finns ingen anledning att köpa en 2010 eller tidigare annat än till vrakpris, dvs i 1,5-2,000:- trakten.

...

2011 och 2012 går att byta RAM-minnet och max RAM är faktiskt 16 GB. Om det skulle behövas.

...

Om OS X 10.7 Lion är installerad, byt till 10.8 eller 10.9. 10.7 är en halvfärdig 10.8 som släpptes för tidigt pga att Apples severhallar var klara. Avvakta med 10.10 tills flera buggfixar är släppta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild som visar skillnaden. Med en SSD-hårddisk i en 2011 har du en dator som räcker flera år och känns rapp och modern.

post-363-0-55683600-1425469276.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv köpt mina två senaste macar begagnade genom företaget mTorget och är väldigt nöjd med deras tjänster och man får även garanti samt så gäller distansköplagen så man har ju 14 dagars öppet köp vilket man inte får om man handlar privat. Precis som när man köper privat t ex via blocket-annons så gäller det att ha lite koll på priser, ibland så tar de lite väl mycket betalt för modellerna de säljer, men "förmåner" som garanti, distanssköplagen samt finansieringsalternativ är mervärde som jag personligen tycker överväger och ger en viss trygghet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för ca 5000:- o till dina behov skulle jag nog rekomendera en macbook air 11" el.13" från 2011 eller senare,en smidig dator som funkar utmärkt till dina behov,se bara till att den har minst 128gb hd & 4 gb minne,gärna mer.Annars kan du få en hyffsad Macbook pro för samma pris,men då är det vanligtvis en vanlig mekanisk hd i,som är betydligt slöare än en SSD som sitter i MBA,visst kan du byta till en SSD i en vanlig MBP men då tillkommer ju priset för den också. Jag kör själv en MBA 11" från 2011 som funkar utmärkt till det mesta så länge man inte kör några tunga program/spel.Tänk bara på att i en MBA går det INTE att uppgradera minne,däremot går det uppgradera SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt. Sitter själv vid en Air 11" 2011. Blev förvånad över hur vuxen och tillräckligt stor den lilla datorn var och hur löjligt bärbar den är. Bytte själv från MacBook 13" till Air 11" och saknar inte 13"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt. Sitter själv vid en Air 11" 2011. Blev förvånad över hur vuxen och tillräckligt stor den lilla datorn var och hur löjligt bärbar den är. Bytte själv från MacBook 13" till Air 11" och saknar inte 13"

gjorde detsamma! mba 11" är grymt smidig & lätt,o har man inga stora krav på köra tunga program mm... så behövs inget värre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...