Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern Hårddisk


JonMacbookair

Rekommendera Poster

JonMacbookair

Hej

 

Har en fråga om min externa hårddisk. Har utan problem använt den med min air de senaste 2 åren men idag hjälpte jag mamma att lägga över kort från sin pc till hårdisken och när jag nu skulle lägga över från min mac så går det inte, dock så finns alla kort kvar men tar väldigt lång tid att få fram dem.

 

Stod ett tag något om att formatera om den? Det är fat-32 på den, kan det ha ändrats när jag la över från pc?

 

Jon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet oklart vad som hänt., utgående från din beskrivning.

 

Ifall det tar tid att få fram bilderna så tyder det på att hårddiskan håller på att gå sönder. Dvs några sektorer kan (nästan) inte läsas.

 

Du har väl backup på allt? Annars gör det NU.

 

Om du formaterar om den så förlorar du ALLT innehåll.

Om du väljer att formatera om den så välj alternativet att skriva över med nollor. Då mappas de trasiga sektorerna bort. Och så får du be till högre makter att inga fler sektorer blir oläsliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Macens och PC-ns filsystem inte är direkt kompatibla så tänkte jag att det är där som felet ligger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Macens och PC-ns filsystem inte är direkt kompatibla så tänkte jag att det är där som felet ligger...

Båda plattformarna läser och skriver FAT-32 (vilket denna har) och exFAT.

 

Macen LÄSER dessutom NTFS (men inte skriver).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonMacbookair

Jag la över bilder från macen bara för några dagar sedan utan problem, så det måste vara något med att jag läste in bilder från cd skivor till pcn och sedan in i den externa.

Den fungerar helt felfritt och precis som vanligt i pcn, inte segt alls men så fort jag sätter in den macen så låter den och det tar evigheter för den att ladda fram alla bilder.

Funderar på att lägga över bilderna på pcn och sedan formatera om den externa, lägga tillbaka dem igen, Då är frågan om problemet fortfarande är kvar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att disken FORTFARANDE är snabb när du kopplar den till PCn?

Men att den alltid är (väldigt) långsam kopplad till Macen?

Och du öppnar samma mappar och gör samma operationer (filkopiering etc) på båda plattformarna?

 

Använder du samma kabel?

 

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar, är hårddisken en Western Digital? De har haft problem med Mac, gäller framförallt Mavericks OS X. Här är senaste uppdatering:

http://wdc.com/wdproducts/wdsmartwareupdate/wdsmartware.asp?id=wdfGeneric&os=mac

 

Det gäller väl bara ifall man installerat deras medskickade programvara?

Har man inte installerat så är det väl inga problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonMacbookair

Följande text framträder när man ansluter den externa som är av märke Lacie:

 

Os X kan inte reparera skivan Lacie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande text framträder när man ansluter den externa som är av märke Lacie:

 

Os X kan inte reparera skivan Lacie

 

Och den får du upp bara du ansluter? Du gör inget annat?

 

Macen kan inte reparera FAT32.

Kör CHKDSK i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonMacbookair

Precis, nu får jag inte ens fram bilderna, mapparna finns där men det står att storleken är 0. Allt finns dock kvar när jag ansluter till pcn, så nu lägger jag över allt på pcn och provar sedan att formatera om den.

 

Är inte speciellt kunnig på datorer så vad betyder CHKDSK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonMacbookair

Hej igen

 

Nu eftersöker jag lite tips för vart jag skall förvara min bilder för ett säkrare ställe. Min tanke är iCloud drive? Jag har börjat föra över någon mapp och den fungerade smidigt dock har jag några frågor om det:

 

# Tar väldigt lång tid att föra över

 

# När man väl är inne i iCloud drive via finder eller iCloud.com så syns inte bilderna utan man måste klicka på dem för att få upp dem som enskild bild i något som kallas digital hus något? Är inte tanken att man skall kunna kolla på dem smidigt eller är det bara för att förvara/lagra? Skall man lägga över dem i iphoto eller liknande för att bäst kolla på dem?

 

Jon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha bilder i iCloud så använd iCloud bildbibliotek, inte iCloud drive. Icloud bildbibliotek kör mot applikationen Bilder på iOS och nya applikationen Bilder i OS X som lanseras med OS X Yosemite 10.10.3. I dagsläget finns inte Bilder på Mac klart än, bara betaversion. Bilder ersätter iPhoto. Iphoto kommer inte anpassas efter iCloud bildbibliotek.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonMacbookair

Ok, är det möjligt att göra mappar i beta? har inte lyckats ännu. Det jag skulle vilja är att lägga över från iphoto till bilder, jag har sorterat allt i År-Månad i iphoto och skulle vilja ha samma upplägg i bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...