Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hackad dator?


macgirl85

Rekommendera Poster

Hej

Jag tror att någon är inne på min dator.

Jag skulle logga in på icloud (tror jag det var) och där såg jag en annans mail adress (apple-ID). När jag gick in på itunes så såg jag att min dator var kopplad till två mail adresser.

Det är endast jag som använt min dator i 4 år!

I somras och höstas loggade jag in på itunes och då var inte den mail adressen där.

Jag har endast använt datorn hemma och jag bor själv.

Har under en längre tid tyckt att datorn beter sig konstigt, ibland blinkar skärmen till och ibland ploppar det upp ikoner på skrivbordet som efter 1 sek försvinner. Hinner aldrig se va det är.

Är det normalt?

Har även kollat under äpplet och där under senaste objekt och under server så står det nas.

Kan min dator automatiskt koppla upp sig på en server? Jag har då aldrig gjort det.

 

Kollade i min papperskorg idag och då såg jag något som heter trådlös dialog, bluetooth.. vad är det?

Jag är inte bra på datorer kan jag tillägga.

 

Kan man själv se om det är nån som varit inne på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Det första du ska göra är att kolla att OS X interna brandvägg är aktiverad. Hittas under Systeminställngar/Säkerhet/Brandvägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att mitt ex är datanörd och det var hans namn på mailadressen.

Vi gjorde slut i våras.

Men kan ju vara en tillfällighet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten brandväggen var inte på i somras då problemen startade. Det var då jag satt igång brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att mitt ex är datanörd och det var hans namn på mailadressen.

Vi gjorde slut i våras.

Men kan ju vara en tillfällighet..

Logga in på ditt AppleID på Apples sidor, och ta bort alla mailadresser som du inte vill ha, och se till att du har “rätt” mailadress registrerad. Sen i iCloud, App Store, iTunes Store... se till att du använder rätt konto/ID och med rätt mail.

 

Passa på att byt lösenord med. Långt och bra är bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men hur har personen kunnat lägga till en mailadress?!

Ingen har haft tillgång till min dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men hur har personen kunnat lägga till en mailadress?!

Ingen har haft tillgång till min dator!

Om personen har tillgång (inloggningsuppgifter) till ditt AppleID &/el iCloud. Det lösenordet är ju nödvändigtvis inte samma som lösenordet man har när man använder mailadressen för att skicka mail.

 

Använd olika... byt (rel) ofta. Var 3, 6, 9'e månad el nåt sånt. Varje halvår är ju inte allt för ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har tillgång till det..

Men då måste den personen ha gått in via internet in i datorn för ingen har haft tillgång till den rent fysiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har tillgång till det..

Men då måste den personen ha gått in via internet in i datorn för ingen har haft tillgång till den rent fysiskt.

Ja, exakt. AppleID (på apple's sidor) går du ju till med webläsare, likaså iCloud har (väl) sidor via web.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men hur har personen kunnat lägga till en mailadress?!

Ingen har haft tillgång till min dator!

Så datorn var låst vareviga sekund ditt ex var i närheten av den? Inget enda misstag under den tid ni var tillsammans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo han kan säkert ha lagt in sin mail adress, om han listat ut mitt lösenord..

Men vi gjorde slut i våras och i somras var jag inne på itunes med mitt apple ID och det fanns ingen mail kopplad till den då. Inte heller i höstas utan det är först nu som det är en annan mail adress där.

Nu har ju ingen annan haft tillgång till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo han kan säkert ha lagt in sin mail adress, om han listat ut mitt lösenord..

Men vi gjorde slut i våras och i somras var jag inne på itunes med mitt apple ID och det fanns ingen mail kopplad till den då. Inte heller i höstas utan det är först nu som det är en annan mail adress där.

Nu har ju ingen annan haft tillgång till datorn.

Det viktigaste är att du får det upprensat och bortstädat. Fixa nya lösen osv... Om det inte är hans emailadress utan en annan som du inte känner till. Rapportera det till Apples kundtjänst och be att de tittar på det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad kan man göra med en dator om man kommer in via icloud?!

Nu anväder inte jag iCloud själv, men kan man t ex inte spåra sin dator där (Find my Mac, Find my phone) osv.

 

https://www.apple.com/icloud/find-my-iphone.html

- https://www.apple.com/icloud/

 

Även lösenord och sånt kan man ju lagra där numer (iCould Keychain). Vet inte, men det låter ju potentiellt som en person då får tillgång till alla andra lösenord man har på andra sidor osv. Kanske t o m att kunna logga in på datorn utifrån.

 

- - -

 

Ju mer jag tänker på det,så eg borde du installera om allt från scratch efter att du nolla allt där med AppleID och mailadresser osv. . med nya lösen överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen undrar jag om man kan gå in i datorn via bluetooth? tänkte på det jag hittade i papperskorgen..

Jag såg även en kille stå utanför mitt fönster sent på kvällen i höstas och kolla in, han sprang iväg när jag såg honom. Tyvärr såg jag inte hans ansikte.

Nåt som inte stämmer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu anväder inte jag iCloud själv, men kan man t ex inte spåra sin dator där (Find my Mac, Find my phone) osv.

 

https://www.apple.com/icloud/find-my-iphone.html

- https://www.apple.com/icloud/

 

Även lösenord och sånt kan man ju lagra där numer (iCould Keychain). Vet inte, men det låter ju potentiellt som en person då får tillgång till alla andra lösenord man har på andra sidor osv. Kanske t o m att kunna logga in på datorn utifrån.

 

- - -

 

Ju mer jag tänker på det,så eg borde du installera om allt från scratch efter att du nolla allt där med AppleID och mailadresser osv. . med nya lösen överallt.

 

 

Nej man kan inte se användarnamn eller lösenord på iCloud.com så skräm inte upp henne.

Om man inte använder en tjänst tycker jag det är onödigt att spekulera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen undrar jag om man kan gå in i datorn via bluetooth? tänkte på det jag hittade i papperskorgen..

Jag såg även en kille stå utanför mitt fönster sent på kvällen i höstas och kolla in, han sprang iväg när jag såg honom. Tyvärr såg jag inte hans ansikte.

Nåt som inte stämmer..

 

Ja det är verkligen något som inte stämmer utan jag misstänker att du lurar upp oss på läktaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Läst något liknande förr också!Om en Fd data expert mm.Något skumt är detta!Håller med dig Lappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?! varför skulle jag lura er? Det är nån annan som loggat in på min dator!

Sen är det inte alls trevligt att se en kille stå utanför sitt fönster sent på kvällen och kolla in, då blir jag misstänksam. Men han kanske kollade på fönstret och inte på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många appleID kan en dator ha föresten?

om jag kollar under systeminställningar så är det ett me.com ID, sen finns ett icloud.com ID och det jag använder nu är en mail adress..

Men från min dator kan jag inte logga in då jag glömt det lösenordet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shit!

Jag kollade min mail och under enheter står det att en windows blev tillagd för ett tag sen. Hur tar jag bort den enheten från gmail konto???

Ändrade lösenord iaf men det lär väl inte hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker du ska gå in på Safari inställningar där och klicka på lösenord.

Jag misstänker att du hade accepterat din dator att "autofill" dina lösenord,för att spara.

Det ska du inte göra!

Radera bort alla dina lösenord.

Gå sen över till systeminställningar och klicka där användare och gruppen fönstret.

Öppna din hänglåset och klicka på ändra lösenordet.

Om möjligheten finns,använd en annan mailadress och begär nytt lösenord från applied.apple.se eller vad den kallas som.

Begär ditt nya lösenordet till din mobiltelefon.

Ett tips:När du surfar och eller ska utnyttja apple tjänster,så fyll aldrig någonsin dina lösenord i din datorn som autofill.

Dina lösenord ska alltid vara utanför dator,inte i datorn!

För att du inte ska glömma eller slarva bort dina lösenord,så skriv ner dom i papper och göm undan dom där ingen annan hittar det.

Om du har misslyckats med att återta din datorn,så besök apple store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag kollat och det är mitt ex mail som varit inloggad på min itunes.. hur gick det till?! Det fanns ju inte där i somras.. har inte träffat honom sen i våras!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...