Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

se Jpg bilder i Finder


cemoa

Rekommendera Poster

Vissa av mina jpg bilder som har en pil på väntra nedersta kanten kan jag inte förhands-se i finder. Är dem alltså genvägar? Hur förvandlar jag dessa bilder till original?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är genvägar, eller "alias" som det heter på Mac-språk. De pekar på originalfilen. Du högerklickar / sekundärklickar på dokumentet med bilen och sedan väljer du "Visa original" då kommer du att tas till originaldokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är genvägar, eller "alias" som det heter på Mac-språk. De pekar på originalfilen. Du högerklickar / sekundärklickar på dokumentet med bilen och sedan väljer du "Visa original" då kommer du att tas till originaldokumentet.

 

Jag har testat och den bilden finns inte kvar......Det finns väl inget möjlighet att reparera "alias"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte skapa fram bilden från alias. Alias innehåller inte bilden eller dokumentet, utan den pekar bara på bilden och dokumentet. När det gäller att reparera alias, om bilden är kvar men länken till alias är brutet då får du leta fram bilden igen och skapa ett nytt alias. Om du högerklickar / sekundärklickar på bilden och väljer "visa info" så får du fram hela sökadressen till där originalet tidigare fanns. Om bilden är borta från den platsen så sök på bildens namn, det finns i slutet av sökvägen. Sök på det i Spotlight. Om bilden ligger på en extern hårddisk som inte längre är ansluten så syns den informationen också i sökvägen.

Om du inte har bilden kvar alls, kolla igenom din säkerhetskopia i TimeMachine efter den. Gå tillbaks i tiden när du såg den senast och klicka aliaset där och leta fram originalet och återskapa det till datorn igen. Men detta förutsätter att du har en säkerhetskopia i TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...