Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyttbart konto


mango123

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sökt med ljus och lykta men hittar inte bra info om vad ett sk flyttbart konto är.

 

1. Vad är det och varför ska jag använda det?

2. Om jag vill använda det, hur får jag det att funka?

3. Om jag har angett att jag vill använda det (under Användare/grupper) men ångrar mig - hur får jag bort det? I min setup är fältet Flyttbart konto "ut-gråat" och ej redigerbart. Ikonen flyttbart-konto visas i menyraden.

 

Tack på förhand

 

//mango

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Flyttbart konto" är för dem som har behov av att ansluta sin bärbara dator till en kontorsserver och dela information i nätverket med andra på arbetsplatsen som är anslutna till samma kontorsserver. Det kallas för "flyttbart" därför att kontot är "flyttbart" mellan den egna bärbara datorn och kontorets server. De delar en mapp med information och denna synkas mellan den egna bärbara datorn och kontorets server när den egna datorn är ansluten till kontorets nätverk.

Varför skulle du nu vilja det? Ja säg att du har en kontorsdator som du jobbar med, mot kontorets server, och sedan behöver du ha tillgång till samma information även utanför jobbet, och om du jobbar utanför jobbet så behöver du även få in det arbetet in i kontorets server och därmed din stationära jobbdator på företaget - då kopplar du upp den bärbara datorn så synkas informationen automagiskt.

Oavsett vilken dator som är inkopplad på kontorets nätverk, så har du tillgång till samma konto - du kan alltså logga in från olika terminaler / klientdatorer och få tillgång till samma information. Och den informationen har du även tillgång till i din bärbara dator när du kopplar in den till samma konto.

För att detta ska fungera så behövs ett nätverk med en kontorsserver som stödjer funktionen flyttbart konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort och hjärtligt tack för att du tog dig tid och för att du förklarar så bra. :)

 

//mango

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...