Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jabber, vad i ... är det?


Lester Young

Rekommendera Poster

Hej alla Mac-diggare!

 

Själv diggar jag inte alls just nu, för det dyker ideligen upp en väldigt störande skylt som säger:

 

"Icke säker Jabber-inloggning. Ditt användarnamn och lösenord skickas med en metod som inte är säker. Vill du ansluta till xmpp.l.google.com ändå?".

 

Har inte bett om anslutning till någonting. Hur jag än söker på Meddelanden, Mac hjälp, Mac support, Google och andra ställen så hittar jag inget lösning.

 

Handen på Mac-hjärtat, är det inte lite väl ofta som det dyker upp problem som en vardagsanvändare inte kan hantera? Kanske därför som datortillverkarna för länge sedan har fimpat epitetet "användarvänlig" som var så vanligt förr...

 

Jag har en idé! Skapa två operativsystem, ett OSX för oss som har Macen som ett vanligt arbetsverktyg - och ett OSXLL för datanördar som gillar alla avancerade trix som en Mac kan utföra.

 

Tillbaka till ämnet: Vad fasen är Jabber och hur blir man av med dyngan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Icke säker Jabber-inloggning. Ditt användarnamn och lösenord skickas med en metod som inte är säker. Vill du ansluta till xmpp.l.google.com ändå?".

 

// ... //

Tillbaka till ämnet: Vad fasen är Jabber ...

Jabber är ett protokoll (precis som mail har POP,IMAP, SMTP), som bl a GTalk använder sig av. Och sett till ditt meddelande är det väl GTalk du använder där?

 

Kolla i dina inställningar så du har ställt in rätt. Är förmodligen bara att du använt fel port, adress el nåt.

 

Kompletterar Telly's Apple-länk med XMPP på Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Messaging_and_Presence_Protocol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Jabber och Gtalk handlar inte så mycket om vad för avancerat som Mac OS X kan göra som vad Google och deras applikationer gör... Tycker det verkar rätt vanligt med frågor och problem i forumet som är relaterat till Google Mail och Googles andra lösningar...
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Talk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt intresse, men det kommer bara fram en vit sida när jag klickar på din länk.

post-11001-0-87106100-1424789001_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Jabber och Gtalk handlar inte så mycket om vad för avancerat som Mac OS X kan göra som vad Google och deras applikationer gör... Tycker det verkar rätt vanligt med frågor och problem i forumet som är relaterat till Google Mail och Googles andra lösningar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Talk

Hej och tack för ditt intresse. Förstår om du tycker jag är korkad, men din wikipedialänk gör mig inte ett dugg klokare.

 

Jabber är ett protokoll (precis som mail har POP,IMAP, SMTP), som bl a GTalk använder sig av. Och sett till ditt meddelande är det väl GTalk du använder där?

 

Kolla i dina inställningar så du har ställt in rätt. Är förmodligen bara att du använt fel port, adress el nåt.

 

Kompletterar Telly's Apple-länk med XMPP på Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Messaging_and_Presence_Protocol

 

Hej och tack för ditt intresse. Jag vet tyvärr inte vad GTalk är heller, och jag vet inte var i mina inställningar jag ska leta. Jag har lagt ner timmar på att försöka hitta rätt utan att lyckas. För er datanördar kanske sådant här är busenkelt, för mig och säkert väldigt många andra är det jättesvårt. Själv är jag rätt bra på att spela klarinett och saxofon, något som för många andra är oöverstigligt.

 

Tack för ditt intresse, men det kommer bara fram en vit sida när jag klickar på din länk.

 

Det gick inte att komma in på sajten i min Safari, så nu prövade jag med Google Chrome och där gick det. Apple bjöd där på en förklaring på engelska vad Jabber är för något, ganska obegriplig för en amatör som undertecknad, men inte ett ord om hur jag ska kunna ratta problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall något som du (medvetet eller omedvetet) installerat. Det är litet svårt för oss att veta vad.

 

När kommer meddelandet upp? Om Macen bara står med bara Finder igång? Eller när du startar ett specifikt program? Eller klickar på en specifik länk i en webbläsare? Eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt intresse. Jag vet tyvärr inte vad GTalk är heller, och jag vet inte var i mina inställningar jag ska leta. Jag har lagt ner timmar på att försöka hitta rätt utan att lyckas. För er datanördar kanske sådant här är busenkelt, för mig och säkert väldigt många andra är det jättesvårt. Själv är jag rätt bra på att spela klarinett och saxofon, något som för många andra är oöverstigligt.

Nä, det är inte helt lätt att hitta i alla inställningar. Gtalk är Google Talk. Har du ett Googlekonto och varit inloggad t ex på Gmail där finns även möjlighet att köra Gtalk.

 

Gå in i Systeminställningar->Mail/kontakter/kalendrar ...och se om det ligger något konto där som kan tillhöra Google talk. Vill du inte ha det, så markera och ta bort bara.

 

Kolla i Messages, om det ligger något Googlekonto kopplat där. Eller om man kan köra det direkt i Mail? (osäker, för jag anv inte det programmet själv längre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i dina inställningar, så du använder rätt port. 5222 är normal, och 5223 för ssl (säker).

 

ichat_setup_2.png

 

 

Här var en med samma meddelande som du fick, och hade fel server adress.

https://apple.stackexchange.com/questions/75702/non-secure-jabber-google-talk-connection-in-messages

Stort tack för tipset, på den adressen finns en bruksanvisning! Nu har jag ändrat till port 5223 och bockat för ssl. Jag har dock tills vidare avaktiverat kontot för att lära mig mer om vad Gmail Google Talk och Bonjour är för något. Behöver jag dem överhuvudtaget? För mig har det räckt med att kunna läsa, skriva, maila och skicka meddelanden sedan jag skaffade min första Macintosh SE30 typ 1989. Vill minnas att den kostade över 30 000 spänn, vilket var löjligt mycket stålar på den tiden, men den var överlägsen allt annat då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall något som du (medvetet eller omedvetet) installerat. Det är litet svårt för oss att veta vad.

 

När kommer meddelandet upp? Om Macen bara står med bara Finder igång? Eller när du startar ett specifikt program? Eller klickar på en specifik länk i en webbläsare? Eller något annat?

Det är garanterat något som jag gjort ofrivilligt. Skylten kom nog upp med bara Finder igång. Men som du kan se ovan har jag förmodligen fått hjälp nu. Återkommer om det blir mer problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipset, på den adressen finns en bruksanvisning! Nu har jag ändrat till port 5223 och bockat för ssl. Jag har dock tills vidare avaktiverat kontot för att lära mig mer om vad Gmail Google Talk och Bonjour är för något.

Gôtt att det löste sig... :yeahbaby:

 

Google Talk är en messenger-tjänst, typ MSN. Alla som en gmailadress du känner kan du live-chatta med där.

 

Bonjour är en annan sak.. Det är ett s k 0-protokoll (zeroconf) som gör att saker dyker upp i nätverket, t ex utdelade skrivare, andra datorer, foldrar delade med samba &/el afp (2 nätverksprotokoll/tjänster).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt att det löste sig... :yeahbaby:

 

Google Talk är en messenger-tjänst, typ MSN. Alla som en gmailadress du känner kan du live-chatta med där.

 

Bonjour är en annan sak.. Det är ett s k 0-protokoll (zeroconf) som gör att saker dyker upp i nätverket, t ex utdelade skrivare, andra datorer, foldrar delade med samba &/el afp (2 nätverksprotokoll/tjänster).

Grymt impad av att du kan sådant här bara rakt av, helt hopplöst för såna som jag. Tack och vi hörs kanske!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...