Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"cadda" med Intel Iris Pro?


mrJE

Rekommendera Poster

Hej,

 

Elgiganten säljer just nu en 15" Macbook Pro för 15k, alltså den utan dedikerat grafikkort. Jag vet att CAD-program kräver ett maffigt grafikkort iaf om man ska göra större detaljer. Nu undrar jag om någon testat att "cadda" med apple's inbyggda grafikkort? I vissa fall kan det ju vara så att man inte ens kan öppna programmet om det inte detekterar ett externt grafikkort. Programmet jag tänkt använda är Siemens NX då de säljer en studentversion som man kan köpa för $120 per år. Den finns att köpa här om någon är intresserad. Jag skulle kunna fråga Siemens men de säger troligvis att man bör ha ett rejält grafikkort för att vara på den säkra sidan. Att tillägga, jag kommer endast att konstruera väldigt små detaljer.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorprestandan är rejäl även i minsta 15". Så det borde räcka till. Bifogar prestandajämförelse 13" & 15". Det är inte så att 15" är en större MacBook Pro utan det är helt andra grejjor under huven med fyrkanalig PCI-e anslutning till hårddisken som nya MacPro.

post-363-0-70953600-1424708552.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket trevligt svar, tack. Så du menar att processorn väger upp för den lite sämre iris pro-grafiken?

Alternativet imac med geforce-kort, 16 gb ram och en ssd är iof samma pengar med studentrabatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket CAD-program gäller det? Kolla upp på tillverkarens hemsida om grafikkortet stöds eller inte.

Det går inte att generellt säga att det fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Står i länken till programmet att Macbook Pro funkar och inga detaljer om grafikkort. Dock står det att Yosemite inte funkar och alla nya Macar levereras med Yosemite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Elgiganten säljer just nu en 15" Macbook Pro för 15k, alltså den utan dedikerat grafikkort. Jag vet att CAD-program kräver ett maffigt grafikkort iaf om man ska göra större detaljer. Nu undrar jag om någon testat att "cadda" med apple's inbyggda grafikkort? I vissa fall kan det ju vara så att man inte ens kan öppna programmet om det inte detekterar ett externt grafikkort. Programmet jag tänkt använda är Siemens NX då de säljer en studentversion som man kan köpa för $120 per år. Den finns att köpa här om någon är intresserad. Jag skulle kunna fråga Siemens men de säger troligvis att man bör ha ett rejält grafikkort för att vara på den säkra sidan. Att tillägga, jag kommer endast att konstruera väldigt små detaljer.

 

Tacksam för svar.

Fundera en extra gång innan du köper programmet/datorn då programmet inte har stöd för OS X 10.10 ännu. (enligt din länk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket trevligt svar, tack. Så du menar att processorn väger upp för den lite sämre iris pro-grafiken?

Alternativet imac med geforce-kort, 16 gb ram och en ssd är iof samma pengar med studentrabatten.

 

Jag kan inte svara på det. Min poäng var att påpeka hur bra även den minsta 15" är vilket många inte tänker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har också läst att nyaste versionen inte stöds men det känns som en tidsfråga innan det ändras. Men jag kan ha fel man vet aldrig, har de inte tjänat tillräckligt med pengar på studentverionen så läggs den antagligen ned istället.

Detta är det enda jag hittat på Siemens websida, gäller dock fullversionen som troligvis kostar ofantliga summor.

"Intel HD graphics is now supported by NX.

TcVis and Tecnomatix are not due to functional issues under investigation. Intel P4600 graphics is the first version supported by NX. Please be advised that there are many flavors of Intel graphics, but only the P4600 integrated in Xeon processors is certified."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

NX funkar vad jag vet bra oavsett om man kör internt eller externt grafikkort (jag har på jobbet använt macbook pro via vmware (för långsamt men fungerar), hp 13" ultrabook, elitebooks, stationär pc med "rätt" kort etc. - funkar på alla men givetvis bättre med mer pulver). Det är inte så krävande som man hör och som grafikkortstillverkarna berättar.

 

Däremot funkar NX annorlunda på mac än PC, grafiken hanteras annorlunda (portat via Xquartz vilket gör att menyer etc. inte funkar klockrent), filhanteringen fungerar som en gammal unix (går knappt hitta desktopen) etc.. Jag har hittills valt att köra NX virtuellt i windows (trots att halva kraften försvinner) för det jag caddar på min bärbara macbook pro 13", NX-versionen är helt enkelt mycket bättre implementerad.

 

Kollar just nu på samma annons som du (håller på att bygga upp en miljö för mitt egna företag) och kommer gå på samma dator tror jag, den räcker till, det viktiga är att skärmen är stor nog, datorn tunn nog och quad-processor. grafikkortet hade varit trevligt men kommer nog ändå inte fungera eftersom jag i så fall 100% kommer köra via bootcamp/virtuellt tills NX släpper en korrekt implementerad version (NX 7.5 - 10 är i min mening inte ok).

 

Däremot så är NX ett fantastiskt cad-verktyg, och om det går att lösa på något sätt (jag är inte student) så väljer jag absolut det, enda nackdelen är det löjligt höga priset och att så få använder det i sverige. Det är den klart bästa hybridmodelleraren, är bra på både solid och avancerad ytmodellering och det är helt integrerat.

Funderar du ändå på andra system så är Autodesks program gratis för studenter tror jag (Inventor , Fusion 360 för solidmodellering, Alias för ytmodellering, Vred är fantastiskt för rendering) och jag tror annars Solid Thinking kan vara en vettig hybrid mellan solid och ytmodellering. Solid Works och andra mellandyra CAD system går att köra på mac via bootcamp/virtuellt men de flesta är hyggligt enkla på solidmodellering men väldigt begränsade för ett arbetssätt som bygger mer på att hugga och limma på features än att forma saker på ett vettigt sätt. Rhino är rätt vanligt också och har en gratis beta-version för mac (som verkar funka hyggligt)

 

Där har du min långa post - lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjorkvald tack för inlägget. Det kanske är bätte att köpa köpa en pc (ursäkta svordomen) för just användning av NX då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hittills nästan alltid bättre med PC för CAD hittills. Betyder dock inte att det är enda sättet (om man har en plan).

-jag sticker och hämtar min macbook pro 15 idag..

 

Så ta det inte som en no-no, men pallar man inte pilla eller vet vilket system man ska använda så är det bättre med PC, definitivt

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...