Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk eller köra med extern i iMac sent 2012


SixxStar

Rekommendera Poster

Hej alla, behöver eran expertishjälp nu.

I helgen så började min iMac från sent 2012 (den första tunna modellen) strula. Så till den milda grad att den inte längre gick att starta.

Det enda som hände när jag försökte starta i både vanligt och säkert läge var att jag kom till äpplet och den lilla förloppsranden kanske hann 25% innan datorn stänger av sig.

När jag trycker in alt+R (?) så kan jag komma till den interna hårddisken, göra en kontroll av den, som i första skedet sa att det fanns problem med disken. Då körde jag en reparation och efter två försök så säger den att hårddisken mår bra.

Vad skönt tänkte jag o startar om allt igen, men jag kommer inte längre i uppstarten nu heller tyvärr.

Under natten nu så har jag fixat så att den bootar om helt från en timemachine-kopie från innan datorn började strula.

Den har tickat på i typ 25 timmar med detta och ska vara klar under dagen idag.

Men jag misstänker ju att det helt enkelt är samma problem idag när jag kommer hem från jobbet o allt är klart.

Sååå... Förmodligen är det hårddisken som gett upp, eller tror ni det är grafikkortet som strular?

Innan den inte ens gick att starta så gick vissa kommandon otroligt segt att göra, det var så jag upptäckte att det börjat strula.

 

Så om det nu är hårddisken som gett upp. Vad rekommenderar ni? Är det värt att byta hybrid-hårddisken i datorn eller kan jag lika gärna köpa en extern, alternativt köpa en ny hybrid med kabinett inkl Thunderbolt och köra så? Eller tappar jag mycket i prestanda med en extern hybrid jämfört med en intern?

 

Tackar allra ödmjukast för alla råd jag kan få i detta.

Är det någon här som bytt hårddisk i den nyare varianten av iMac och kan rekommendera eller avrekommendera mig från att göra det? Kollade ifixit såklart och ser att man måste ha lite specialverktyg och material.

Jag har tidigare bytt hårddisk i den förra tjockare varianten av iMac och det gick ju bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp. OM du kör skivverktyget kollar den BARA filträdet om det är ok. Det säger ingenting om den fysiska konditionen. Första tanken är att det är fel på hårddisken. Men om den är överfull dvs mindre än 10 GB ledigt får du ungefär samma resultat. Du kan köpa en extern hårddisk och lägga allt på, det är inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaaaa jag måste erkänna att jag var nog nere på ca 15-20 GB ledigt bara. Men det konstiga var att jag bara veckan innan hade ca 90gb ledigt. Det kändes som att något stal utrymme på disken väldigt snabbt. :/

Ok så om jag nu inte kan starta datorn ens. Hur kan jag då komma åt interna hårddisken för att föra över filer till en extern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaaaa jag måste erkänna att jag var nog nere på ca 15-20 GB ledigt bara. Men det konstiga var att jag bara veckan innan hade ca 90gb ledigt. Det kändes som att något stal utrymme på disken väldigt snabbt. :/

Ok så om jag nu inte kan starta datorn ens. Hur kan jag då komma åt interna hårddisken för att föra över filer till en extern?

15-20 kan räcka för att datorn låser sig beroende på. Det kan hända att OS X lägger tillfälliga TimeMachine-kopior på hårddisken om det är strul med TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.


http://support.apple.com/sv-se/HT4718


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!



Not 3:


Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Jag har gjort så gott som alla stegen i ditt sista inlägg där utan lycka. Nu behöver jag helt enkelt bara komma in i datorn så jag kan ta bort filer från hårddisken för att få mer utrymme och se om det helt enkelt är det som är felet.

Och då ska target disk mode funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TargetDisk Mode ställer om datorn hårdvarumässigt till en FireWire-hårddisk som ploppar upp som en FW-disk på en annan Mac och du ska använda FW-sladd mellan dem. Är hårddisken lindrigt skadad kanske den bara inte kan boota upp, men fortfarande fungera som hårddisk. Då kommer den att hoppa upp på den andra datorn och du kan rädda dina filer genom att dra dem till den andra hela datorn. Mycket praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummade igenom länken till target disk mode.

Men det betyder alltså att jag måste ha en andra dator att koppla in via FireWire?

Det finns inget sätt jag kan komma åt mina interna och externa diskar och bara föra över filer för att rensa plats på interna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur den ur datorn och sätt den i ett kabinett och anslut till en annan Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande när jag kommer hem. Om den skulle få för sig att starta då så kan jag ju manuellt föra över filer och det håller jag tummarna för i nuläget. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under natten nu så har jag fixat så att den bootar om helt från en timemachine-kopie från innan datorn började strula.

Den har tickat på i typ 25 timmar med detta och ska vara klar under dagen idag.

 

Det låter inte bra. Nu är jag helt okunnig om att boota från TM så jag kan inte ge råd. Men du måste boota upp Macen på något sätt för att få access till filerna alternativt TargetDisk Mode eller hårddisk i externt kabinett. Några på forumet kör TM plus CarbonCopyClooner för att få extra säkerhet och en disk som är bootbar ifall att den interna rasar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman för alla råd.

Jag får helt enkelt se hur det går när jag kommer hem idag.

Med en stor portion tur så är felet helt enkelt för lite ledigt utrymme på hårddisken.

Fortsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman för alla råd.

Jag får helt enkelt se hur det går när jag kommer hem idag.

Med en stor portion tur så är felet helt enkelt för lite ledigt utrymme på hårddisken.

Fortsättning följer.

Hoppas det. Det är inte ovanligt att det händer, men ganska okänt hos användare. Tyvärr varnar inte datorn i tid. Den borde larma vid 20 GB ledigt så det fortfarande finns marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för hjälpen Axelman.
Det måste helt enkelt ha varit diskutrymmet som blev för litet. Jag hade nog inte tänkt så långt själv utan att du nämnt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den funkar som den ska förutom att jag förlorat en del grejer jag har gjort sedan förra time-machine-kopian. Men det får jag leva med, jag har ju en dator som fungerar igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...