Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Attention" på WD hdd 4


Explorer

Rekommendera Poster

Jag har köpt en WD Green intern hårddisk 4 TB. På omslaget står "Advanced format drives require additional installation steps .....Check your drive label to determine..." Och så vidare.

Men – min Mac Pro behöver rimligen inte oroas över att inte vara kapabel att härbärgera

denna advanced hdd ? Nä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i den och formattera den och kör. Det finns bara hårddiskar. Sen finns det en massa skryt och några Winspecial.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det inga problem alls.

 

Men det beror på vad det står när du skriver "Och så vidare"-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan handla om RAID-lösningar och NAS-lösningar för PC som den verkar vara förberedd för.

 

 

Specifications are just a small part of the equation for the Red 4TB. The drive's defining feature is NASware 2.0, a collection of optimizations targeting network-attached storage and RAID implementations. The firmware includes special hooks for NAS-specific power management routines. It also supports the ATA Streaming command set used by some consumer electronics gear. Designed for streaming media, this extension to the ATA command set allows hosts to demand that data is delivered within a specific timeframe.

For RAID configurations, NASware offers time-limited error recovery. This feature prevents drives from engaging in lengthy error recovery procedures. If drives spend too long chasing down errors, the RAID controller can drop them from the array, forcing a time-consuming rebuild. RAID controllers have their own error correction routines, so they can address problems that drives can't resolve quickly enough on their own.

The Red's TLER support should work with any PC RAID controller. WD has also done extensive testing to ensure that the Red family is compatible with a wide range of NAS boxes. If you're curious whether your network-attached storage device supports the 4TB model, check WD's compatibility selector.

 

http://techreport.com/review/25391/wd-red-4tb-hard-drive-reviewed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan handla om RAID-lösningar och NAS-lösningar för PC som den verkar vara förberedd för.

 

 

Det, i sin tur, betyder att om du vill använda dig av denna extra funktionalitet så behöver du tänka dig för.

 

I trådskaparens fall är det inget att bry sig om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att Windows inte stöder diskar större än 2TB om man använder sig av MBR som partionskarta. Men Mac kör ju med GPT sedan länge så där är det ju lugnt. Bara trycka i disken med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskgränssnitt är ju standardiserat vilket innebär att man inte ska behöva fundera. Det innebär ju också att det kan finnas extrafunktioner men dessa måste då aktiveras eller ha stöd i datorn men är inget som hindrar eller på något sätt utgör ett problem.

...

Du kan ju köra på E4-an med alla bilar och fordon som följer standarden...... några är stora, några är små. Vissa är våldsamt snabba och andra långsamma. Men alla fungerar på E4-an....... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag varför du köpt en WD Green. Den serien är ganska långsam med 5400 rpm och tänkt som sekundär lagringsdisk. Inget att ha system eller program på. NordicHardware rekommenderar bla denna

 

Hitachi GST Deskstar NAS 4TB

Därför får Deskstar NAS helt sonika överta sitt syskons båda utmärkelser, då den står kvar som en snabb, prisvärd och välbalanserad hårddisk både som primär och sekundär lagring.

 

eller

 

WD Black 4TB (WD4003FZEX)
Den som letar efter en konsumentdisk för tung lagring lär inte hitta någonting snabbare än den här modellen av Western Digital Black. WD4003FZEX är ruggigt snabb, och springer ifrån sina syskon rejält i nästan alla tester
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, hela gänget i familjen. Intressant info !

Jag är inte ute efter supersnabbhet till varje pris, min köpta är nu också 600 kr

billigare än den här Black som du Axelman nämner. Och, för att vara lite filosofisk; den är dock betydligt snabbare än vad hdd min farfar hade tillgång till och han hade ändå ett ganska tillfredsställande liv ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, hela gänget i familjen. Intressant info !

Jag är inte ute efter supersnabbhet till varje pris, min köpta är nu också 600 kr

billigare än den här Black som du Axelman nämner. Och, för att vara lite filosofisk; den är dock betydligt snabbare än vad hdd min farfar hade tillgång till och han hade ändå ett ganska tillfredsställande liv ...

 

Nu är ju inte det så att mitt förslag är supersnabbt. Alla vanliga mekaniska hårddiskar är relativt långsamma och din hårddisk är onödigt långsam. Standardhårddiskar har 7200 rpm och din Gröna har 5400 rpm. Bara det faktumet gör stor skillnad. Sen skiljer det ju mellan hårddiskar också där WD Black toppresterar. Själv resonerar jag så att 600:- är billigt för att få en skaplig disk. Jag skulle undvika 5400 rpm i det längsta. Farsan körde SAAB tvåtakt på sin tid och var nöjd. Det finns bättre bilar idag.... ;)

...

Vill du ha supersnabbt ska du ha en SSD. Men det är lite overkill ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arbetsseger för Axelman !

Jag lydde ditt råd och köpte den dyrare, snabbare ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...