Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken iPadlösning ska jag välja?


notimetochill

Rekommendera Poster

notimetochill

Hej
Min resa med iPad började med Gen 1. Hade den länge tills det var dags med iPad mini. Storleken var smidigare men saknar ibland den större skärmen. Sen blev det iPad mini retina. Skärmen + upplösning, vilken skillnad! Sen sålde jag den och börjar nu sukta efter en iPad, igen. Men denna gång kanske jag ska köra på något annat alternativ. Tidigare har jag alltid haft WIFI versioner, aldrig 3G/4G vers.

 

I skrivande stund så skulle det vara skönt med en 3G/4G version då jag är en person som tycker om när "möjligheten finns". Jag använder hemnätverk hemma så här behöver jag inte ha 3G/4G version men när jag exempelvis ska pendla till jobbet och liknande. När man behöver GPS i bilen. När jag är ute i skogen och ligger i tältet (är naturfotograf). Visst jag kan dela via mobilen men jag har problem med täckning på mobilen så många gånger hjälper inte den lösningen.

 

Så. Ska jag dra ned på lagringsutrymme samt modell för att ta del av 3G/4G eller endast köra på WIFI modell och använda ett portabelt 3G/4G modem och dela istället?
Måste poängtera att jag har ett mobilt bredbandsabbonemang på sidan av som jag använder till MB Air:en. Vill dra ned lite på användningen hos den bärbara datorn så jag inte sliter ut för mycket på batteri och liknande (även fast jag sköter det).

 

Har även köpt SanDisk Wireless Flash Drive så jag kan utöka lagringen på dokument, bilder och filmer. 32GB. Jag är ingen som spelar tunga och stora spel på iPad utan mer surfning och streaming tjänster. Lite DJ program med musikfiler. Kollar på film då och då.

 

Mina alternativ när det kommer till att välja en bra iPad lösning för mig. Har aldrig haft mer än 16GB minne tidigare.

  • iPad Air 16GB (WIFI + 4G) 4790:-
  • iPad Air 32GB (WIFI) 4290:-
  • iPad Air 2 16GB (WIFI) 4490:-
  • iPad Mini Retina 64GB (WIFI + 4G) 4590:-

Skulle vilja återgå till "stora" iPad men måste kolla de olika alternativ först givetvis.
Vad tror ni skulle vara den bästa lösningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har problem med mobiltäckningen när du ligger ute i tältet så kommer du mycket troligt ha samma problem med en iPad med mobilt bredband...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notimetochill

Om du har problem med mobiltäckningen när du ligger ute i tältet så kommer du mycket troligt ha samma problem med en iPad med mobilt bredband...

Har inte haft det när jag använt mobilt på mb. Det är två olika operatörer varav en fungerar allmänt bättre och det är det mobila bredbandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske det vore en idé att på mobiltelefonen köra samma operatör som det mobila bredbandet så det blir samma nät? Då kan du köra internetdelning från telefonen till iPad och därmed behöver du inget eget kort i iPad utan kör på samma som mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att iPad med bara WiFi saknar GPS-mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att iPad med bara WiFi saknar GPS-mottagare.

Ja men har man en iPhone, vilket man givetvis har om man har iPad och Mac eller hur?! ^^ :) så har man ju GPS i den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men har man en iPhone, vilket man givetvis har om man har iPad och Mac eller hur?! ^^ :) så har man ju GPS i den...

Visst, men då kan man inte få den större kartbilden man har i iPad. För iFånen kan inte vara extern GPS till iPaden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då måste man ha dubbla kort och det kan ju vara onödigt, så därför tror jag på att köra mobilt bredband i telefonen och internetdelning så behövs bara ett kort och ett abonnemang. När jag är på resa kör jag internetdelning i telefonen till min Mac... :) Men visst, bara för att iPad har 3/4G-kort så behöver man inte använda det, man kan ju köra via telefonen även med en sådan iPad... men då blir det ett dyrt extra för GPS:en och en större kartbild, tycker jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notimetochill

Jag har olika bindningstider så tyvärr fungerar det inte att byta abonnemang just nu.
Om ni vore i min sits vad skulle ni chansa på?

 

Mer lagring eller 3G/4G funktionen (som skulle vara skönt att använda med mitt mobila då den kan användas i platta eller dator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att iPad med bara WiFi saknar GPS-mottagare.

Som i praktiken spelar mindre roll för har man bara uppkoppling hittar den ens position ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Som i praktiken spelar mindre roll för har man bara uppkoppling hittar den ens position ändå.

Men om man inte har uppkoppling spelar det rätt stor roll om man har GPS eller ej. Alternativt om man vill ha minsta möjliga positionsfel. Positionerna man får utan GPS är av väldigt varierande kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man inte har uppkoppling spelar det rätt stor roll om man har GPS eller ej. Alternativt om man vill ha minsta möjliga positionsfel. Positionerna man får utan GPS är av väldigt varierande kvalitet.

Har man en iPad med GPS men ingen uppkoppling så är man alla fall inte hjälpt eftersom kartan inte laddas.

Min erfarenhet av iPad utan GPS är att positionering är fullgod.

Jag tycker inte prispåslaget är befogat OM man inte ska använda iPad:en som renodlad navigation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har man en iPad med GPS men ingen uppkoppling så är man alla fall inte hjälpt eftersom kartan inte laddas.

Min erfarenhet av iPad utan GPS är att positionering är fullgod.

Jag tycker inte prispåslaget är befogat OM man inte ska använda iPad:en som renodlad navigation.

Det finns ju appar med kartor som funkar utan 3/4G täckning. Fullgod positionsnoggrannhet beror ju på vad man tycker är fullgott. Är det ok att vara 200 meter fel någon gång? Det är upp till var och en beroende på användningsområde.

 

Jag håller med om att det inte är värt de extra pengarna om inte navigation är något man tycker är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju appar med kartor som funkar utan 3/4G täckning. Fullgod positionsnoggrannhet beror ju på vad man tycker är fullgott. Är det ok att vara 200 meter fel någon gång? Det är upp till var och en beroende på användningsområde.

 

Jag håller med om att det inte är värt de extra pengarna om inte navigation är något man tycker är viktigt.

Några 200m har det aldrig diffar för mig.

Om man inte har för avsikt att använda den som navigator är jag tveksam till att man laddar ner andra kartprogram än det som finns inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Några 200m har det aldrig diffar för mig.

Om man inte har för avsikt att använda den som navigator är jag tveksam till att man laddar ner andra kartprogram än det som finns inbyggt.

Det har diffat betydligt mer än 200 meter för mig vid ett flertal tillfällen.

 

Och visst är det så, man skaffar inte navigationsappar om man inte tänkt använda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notimetochill

Sådär ja!

 

Reserverade till en början en iPad Air 32 GB WIFI på Elgiganten som lyckligt nog har 10% på alla iPads under helgen. Bra deal.

 

Skulle betala 3900:- men väl på plats när jag står och funderar bland alla modeller så får jag se en iPad som var sänkt pga att man endast öppnat förpackningen.

 

Jag lade till 600:- och nu ligger jag i sängen med en iPad Air 2 64GB WIFI med full garanti :) jag hade även så tur att det var den guldfärgade :)

 

Bra affär tycker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...