Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Tappar" trådlösa nätet på telefon/ipad


Tuttosinistro

Rekommendera Poster

Tuttosinistro

Ämnestiteln är lite sanning med modifikation.

När jag surfar på telefonen hemma via det trådlösa (märks ofta på instagram) så kan det vara så att jag får in och stänga av wifi i telefonen och sen aktivera igen.

Görs inte detta står den ofta och tuggar och ibland laddas inte bilder.

Likadant gäller med Sonos-appen som lite då och då säger sig inte hitta systemet.

 

Kör Cisco-router och telias 30Mbit Thomson-modem.

Automatiskt val av kanaler på Wifin.

 

Något tips på vad det kan bero på att det beter sig så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en annan router för att utesluta ifall det är den som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har det funkat tidigare?

 

Sådant här beror ofta på dålig signalstyrka. Om du befinner dig i samma rum - fri sikt till routern - har du samma problem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Ja, det har fungerat tidigare.

Routern står i ett rum som jag sällan är i "till vardags" så svårt att säga, men skulle tro ja.

Signalstyrkan som visas i telefonen/iPad är bra - men det kanske inte säger så mycket egentligen?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nej, den säger inte så mycket. Och jag kan tyvärr inte hjälpa dig om underlaget är saker du tror. Återkom när du testat och vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Hjälper inte att stå ända intill routern..."tuggar" mycket ändå.

 

Har ju en Time Capsule. Sugen på att testa köra den som router, men lite orolig för eventuella problem som följer med ett sånt byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Problem?

 

Du ersätter routern din operatör betalt typ 70 kr för med en från Apple som kostar i trakten av 2000 kronor.

 

Är du säker på att det blir ett problem? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnestiteln är lite sanning med modifikation.

När jag surfar på telefonen hemma via det trådlösa (märks ofta på instagram) så kan det vara så att jag får in och stänga av wifi i telefonen och sen aktivera igen.

Görs inte detta står den ofta och tuggar och ibland laddas inte bilder.

Likadant gäller med Sonos-appen som lite då och då säger sig inte hitta systemet.

 

Kör Cisco-router och telias 30Mbit Thomson-modem.

Automatiskt val av kanaler på Wifin.

 

Något tips på vad det kan bero på att det beter sig så här?

Thomson eller Cisco'n ska vara bryggad för att undvika dubbel NAT. Vilken har du valt? Prova att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Thomson eller Cisco'n ska vara bryggad för att undvika dubbel NAT. Vilken har du valt? Prova att ändra.

 

Thomson är av Telia innan leverans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Problem?

 

Du ersätter routern din operatör betalt typ 70 kr för med en från Apple som kostar i trakten av 2000 kronor.

 

Är du säker på att det blir ett problem? ;)

 

Kör med en Cisco router idag, så inget från min operatör.

Inte säker på problem, men menar att det skulle kunna bli innan allt är inställt som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Thomson är av Telia innan leverans...

De brukar de normalt inte vara. Har du beställt bryggning innan leverans? Vilken modell är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

De brukar de normalt inte vara. Har du beställt bryggning innan leverans? Vilken modell är det?

 

Japp, just för att jag ville använda min befintliga router hellre än Thomson, eller technicolor som det faktiskt står på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Japp, just för att jag ville använda min befintliga router hellre än Thomson, eller technicolor som det faktiskt står på den.

 

OK, det var ovanligt. Det brukar ske efter leverans annars. Vilken modell på Ciscon har du? Har du provat att byta SSID och kryptering på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Jaha..nä, menade att jag beställde bryggning vid leverans, men de gjorde det när jag väl kopplat in den :)

 

Cisco AE4500.

Tänker på att den skickar ut både 2,4Ghz och 5Ghz, men det spelar kanske ingen roll.

Inte provat att byta SSID och eller kryptering.

 

Sonos ville att jag skulle testa och köra på kanal 6. Kör automatisk idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jaha..nä, menade att jag beställde bryggning vid leverans, men de gjorde det när jag väl kopplat in den :)

 

Jag vågar nog påstå att det är en bra idé att kolla så de verkligen bryggat den efter leverans. Såvida du inte tidigare fått bekräftelse på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Det gjordes under tiden jag hade dem i luren.

Om vi vänder på det, hade det fungerat över huvud taget om det inte varit bryggat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjordes under tiden jag hade dem i luren.

Om vi vänder på det, hade det fungerat över huvud taget om det inte varit bryggat?

Ja, det fungerar utan bryggning i båda men blir problem med dubbel NAT. Båda kommer dela ut IP-adresser och det är inte så bra. Därför ska en av dem bryggas. IP-adresser delas då ut endast från den som inte är bryggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...