Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook börjar överhettas - vad göra?


Anders Wallén

Rekommendera Poster

Anders Wallén

Min kära macbook (mid-2010, vit) har under året börjat visa allt mer tilltagande överhettningstendenser. Nu vill den inte starta om den inte står på en kylplatta.

 

Finns det något ja kan göra åt detta, eller är det lika bra att gå till verkstaden med en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Som jag ser det finns det ett par saker du kan göra. En sak är att byta batteri. Det kan mycket väl vara så att batteriet blir extra varmt när du laddar datorn. Jag har själv upplevt att datorn blir väldigt varm när sladden är i. Det andra är att ladda ner en app som helt Fan Control där du kan höja farten på fläktarna manuellt. Därmed brukar man lyckas sänka temperaturen en del. Det tredje du kan göra för att få fart på din dator är att byta till en SSD hårddisk. Även detta kan göra att datorn behöver arbeta lite mindre och därmed inte överhettas lika lätt läs mer här. Min dator blev som ny när jag bytte till SSD och uppdaterade RAM till 8GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det ett par saker du kan göra. En sak är att byta batteri. Det kan mycket väl vara så att batteriet blir extra varmt när du laddar datorn. Jag har själv upplevt att datorn blir väldigt varm när sladden är i. Det andra är att ladda ner en app som helt Fan Control där du kan höja farten på fläktarna manuellt. Därmed brukar man lyckas sänka temperaturen en del. Det tredje du kan göra för att få fart på din dator är att byta till en SSD hårddisk. Även detta kan göra att datorn behöver arbeta lite mindre och därmed inte överhettas lika lätt läs mer här. Min dator blev som ny när jag bytte till SSD och uppdaterade RAM till 8GB.

Macen kyler sig förträffligt utan Fancontrol OM den fungerar som det ska. Efter några år är den ofta full i damm som är det egentliga problemet.

 

 

Damm och värme

Vad är "väldigt varmt"? När är det "väldigt varmt"? Macen är av aluminium och chassiet används till kylning. När du knappt kan hålla i den pratar vi 55° vilket inte är särskilt hett sett från en dators vinkel. Men du kanske har damm i luftintaget och fullt i fläktarna vilket försämrar kylningen avsevärt. På ett års användande KAN iscen vara helt igensatt av damm. Bifogar lite läsning. Det är två olika länkar fast de ser lika ut i förkortat utförande.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac%20damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac%20damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhettad dator? Ordning att misstänka:

 

1. Damm.

2. Smuts.

3. Hårbollar.

4. Annan skit.

5. Pemtos/Sbs (tweakningar av datorn då punkt 1-4 har ignorerats).

6. Hårdvara, oftast fläkt/fläktar.

7. Något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju några skruvar att skruva ur men ändå ganska så lätt

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Core+2+Duo+Fan+Replacement/522

 

Behöver ju troligen bara öppna och blåsa ur.

 

Kanske någon vet ett bättre sät utan att öppna men skiten måste ju ta vägen någonstans :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blås aldrig med munnen. För då får man med sig klibbiga salivdroppar.

 

Om man inte har kompressor hemma kan man köpa lämplig luft på flaska.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med kompressorn behöver man i så fall en sådan här.

En sådan kör man väl inte utan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med kompressorn behöver man i så fall en sådan här.

Det är knappast nödvändigt för renblåsning om kompressorn står i uppvärmt utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast nödvändigt för renblåsning om kompressorn står i uppvärmt utrymme.

Haha, jag brukar blåsa munuellt! :D Har inte hänt något på alla år. Men så är munstycket också angjort vid ett uppvärmt utrymme... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...