Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program som kan editera det riktiga skapelsedatumet


jonatannn

Rekommendera Poster

Har problem med alla våra filmer på barnen. OS X Yosemite visar bara infon när själva filen lades till på disken och inte det riktiga skapelsedatumet som finns lagrat i filen.

Jag undrar nu vilket program jag kan använda för att se det riktiga skapelsedatumet för en videofil och förhoppningsvis ett som jag kan ändra den infon till den rätta oxå..

Vet att bildfiler har någon "EXIF" info eller liknande för att se detta. Borde inte t.ex. m4V filer ha det oxå?

post-14719-0-52798100-1424159949.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna ändra det i iPhoto, om du väljer att importera filmen dit. Se dump (exemplet avser en mp4-film).

 

post-28798-0-07547100-1424160975_thumb.jpg

 

Det går också att ändra i GraphicConverter (som kostar en slant):

 

post-28798-0-05396800-1424161284_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna ändra det i iPhoto, om du väljer att importera filmen dit. Se dump (exemplet avser en mp4-film).

 

attachicon.gifiphoto.jpg

 

Det går också att ändra i GraphicConverter (som kostar en slant):

 

attachicon.gifgc.jpg

 

Nä, Graphic converter funkade inte då den bara accepterade bildfiler och iphoto fick inte fram rätt skapelsedatum utan gick endast på det datum då den skapades på disken..

 

Inget annat program som läser/skriver metadata från filmfiler då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att det skulle gömma sig något datum som filmen verkligen filmades, som du vill få fram i efterhand, så tror jag tyvärr inte att det är möjligt.

 

Att ändra: ExifTool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att det skulle gömma sig något datum som filmen verkligen filmades, som du vill få fram i efterhand, så tror jag tyvärr inte att det är möjligt.

 

Att ändra: ExifTool

Det var ett väldigt invecklat program som kördes i terminalen så det var inget för mig..

 

När jag tittar på medieinformation i vlc så kan jag uppenbarligen se vilket det riktiga datumet var men jag vet inte hur jag kan ändra detta...

post-14719-0-43910200-1424198578_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett väldigt invecklat program som kördes i terminalen så det var inget för mig..

 

När jag tittar på medieinformation i vlc så kan jag uppenbarligen se vilket det riktiga datumet var men jag vet inte hur jag kan ändra detta...

Men som jag visade så kan man ju det i iPhoto. Du skriver in det riktiga datumet där och ändrar även i originalfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast där ser jag inte det riktiga datumet filen skapades så då måste jag först öppna den i VLC och sen importera den i iphoto.. Måste finnas ett program där man kan se detta och samtidigt redigera det, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast där ser jag inte det riktiga datumet filen skapades så då måste jag först öppna den i VLC och sen importera den i iphoto.. Måste finnas ett program där man kan se detta och samtidigt redigera det, eller?

Ja, jag kan ändra filmfiler i GraphicConverter i alla fall. Alla uppgifter finns (om de finns från början). EXIFTool är inbyggt där. Se dump. Där kan man öppna hela mappöversikter.

 

post-28798-0-39554900-1424199780_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast jag lyckas inte skriva nytt datum på filen så jag söker vidare efter ett annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med alla våra filmer på barnen. OS X Yosemite visar bara infon när själva filen lades till på disken och inte det riktiga skapelsedatumet som finns lagrat i filen.

Ja, det blir så när man kopierar över en fil... Det blir datumet den skapades på nya disken. Tror du kommer runt det om du zippar allt innan du flytta och packar upp dem på plats.

 

I Terminal finns ett program du kan testa med en fil.

 

Enl manualen skall “-t” bara ändra datumet på när den gjordes, men den ändrade både skapades/ändrades...

 

I Terminal skriv (de rader som börjar med: touch):

# touch -t YYYYMMDDhhmm.ss (datum och klockslag)
# (man “kan” skippa sekunderna om man vill)

touch -t 191409101820 

# Gör ett mellanslag efter sista och dra in filen i fönstret

# Sen enter

# För att ändra modifieringsdatum (exempel)

touch -mt 200102030405.06 

post-64246-0-70479900-1424209709.png

 

:: touch

 

- - -

 

Finns ett program med, för $15,-: A Better Finder Attributes for Mac | MacUpdate

 

http://www.maclife.com/article/howtos/changing_creation_date_file

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...