Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp utan USB/CD. Går Det?


Xedvin00

Rekommendera Poster

Hej, jag bara undrar om det går att använda bootcamp utan att använda en usb eller en cd-disc? Jag använder nämligen VMWare för tillfället och fungerar OK, men jag vill ha bootcamp istället eftersom den är snabbare. Jag har en USB men den är bara 2gb och man kan ej få plats men någon operativsystem där så jag undrar om det går att köra bootcamp utan att använda en USB eller en CD-disc. Om det ej går finns det ett annat alternativ som man kan boota up windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot Camp-assistenten (den mjukvara som installerar Boot Camp) skapar en Windows-partition på datorns interna och inbyggda hårddisk, utan att påverka Mac-systemet. På denna Windows-partition installerar du sedan Windows-operativsystem, och för detta behövs en skiva med Windows. Vid uppstart av datorn får du sedan välja om du vill starta Macen i Windows eller i Mac.

Boot Camp innehåller alltså inte ett Windows-system, det bara förbereder datorn för Windows, partitionerar hårddisken och ordnar till det med drivrutiner och så. Du måste ha ett installationsprogram för Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot Camp-assistenten (den mjukvara som installerar Boot Camp) skapar en Windows-partition på datorns interna och inbyggda hårddisk, utan att påverka Mac-systemet. På denna Windows-partition installerar du sedan Windows-operativsystem, och för detta behövs en skiva med Windows. Vid uppstart av datorn får du sedan välja om du vill starta Macen i Windows eller i Mac.

Yes, jag vet. Men finns det ett sätt utan att använda CD/USB? Eller finns det ett annat program än bootcamp som tillåter dig att göra detta utan att behöva använda CD/USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte vad du menar. BootCamp-assistenten är program som finns i datorn, det körs inte via USB eller på en CD. Eller är det Windows-skivan du tänker på, alltså installationen av Windows och inte installationen av Boot Camp? Windows bör du ha som en ISO-avbild på ett USB 16Gb minne.

När Windows-partitionen är skapad så är inte Mac-partitionen tillgänglig från Windows-partitionen, det är en skillnad mellan virtualisering som WM Ware, Parallels med flera, och Boot Camp. Med virtualiseringsprogram så kör du Windows inuti Mac och du kan också utväxla information enkelt mellan Mac och Windows. Boot Camp kör Macen som en Windows-dator, alltså ingen virtualisering utan det blir en riktig Windows-dator, och det innebär att utbyte av information mellan Mac och Windows-delen blir bökigare. Det är nackdelen med Boot Camp. Fördelen är att det går fortare än virtualisering eftersom Windows körs direkt på processorn istället för genom ett extra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska även fungera att lägga ISO-filen med Windows på en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får väll köpa en USB. Tack. Och det är därför jag vill ha bootcamp, eftersom den är snabbare :) Tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Awesomeaqua

Boot Camp-assistenten (den mjukvara som installerar Boot Camp) skapar en Windows-partition på datorns interna och inbyggda hårddisk, utan att påverka Mac-systemet. På denna Windows-partition installerar du sedan Windows-operativsystem, och för detta behövs en skiva med Windows. Vid uppstart av datorn får du sedan välja om du vill starta Macen i Windows eller i Mac.

 

Boot Camp innehåller alltså inte ett Windows-system, det bara förbereder datorn för Windows, partitionerar hårddisken och ordnar till det med drivrutiner och så. Du måste ha ett installationsprogram för Windows.

 

Hjälp!

Jag har installerat bootcamp på min mac för att kunna köra windows men nu behöver jag det inte längre. Har gått in på bootcamp assistent och gjort som man ska göra för att återskapa till en enda OS X-volym men får upp ett meddelande som lyder att ett fel inträffade när skivan skulle återskapas till en enda partition. Har försökt många ggr men får upp samma medd. Vad gör jag för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger meddelandet, exakt?

 

Har du reparerat skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...