Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig fart på bredbandet


hforsling

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter på en 100/10-lina från Bahnhof men får bara ut mellan 40-30mb/s. Trådlöst. Inga väggar mellan router, dator och andra handenheter. Jag använder i dagsläget en DLink DIR-615. Mätningarna har gjorts precis bredvid routern (Se bifogade bilder) Vad kan vara fel? Är det så mycket förlust på en trådlös överföring? Kan en bättre router ge mig mer fart.

 

Jag använder:

Mac Mini

Iphone 5

IPad Air

3rd gen Apple TV

 

Funderar på en Apple AirPort Extreme el. Asus router.

post-45937-0-69755200-1423834037_thumb.jpg

post-45937-0-60492700-1423834050_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör alltid trådat om du kan. Det ger bättre fart generellt och snabbare svarstider. WiFi är lite överreklamerat. Men du borde få lite bättre fart bredvid routern... Prova med tråd och jämför så kan du ha svaret där. Det är väldigt mycket som stör i luften så det behöver inte vara fel på grejjorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullt normala siffror. Vad är det för Mini du har och vad får den för uppkopplingshastighet/TX-hastighet mot routern? Håll inne alt-tangenten och klicka på WiFi-symbolen för att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om du skulle få 100 Mbit i datorn går det inte fortare. Det är latencyn/pinget som är viktigare vilket förbättras med kabel. De flesta servrar och värdar på nätet kan inte leverera fortare så i praktiken "duger" det med 40 Mbit. Har du sen alla dina nätrelaterade apparater på, så snor de en bit av bandbredden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullt normala siffror. Vad är det för Mini du har och vad får den för uppkopplingshastighet/TX-hastighet mot routern? Håll inne alt-tangenten och klicka på WiFi-symbolen för att se.

Har MacMini Late 2012 med Yosemite 10.10.2

TX säger 78Mbit/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, lite lågt med 78 Mbit/s. Jag har MBP mid 2012 Yosemite 10.10.2 och jag får ut TX 130 Mbit/s till Telia-router om jag kör trådlöst. Nu är min lina 8 mbit/s och i verkligheten landar den på ca 7, både trådlöst och trådat. Helt ok tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ligger runt 40-50 Mbit på iMacen med tråd och 30-40 med WiFi. Svarstid med tråd 7 ms på tråd. Runt 10-12 med Wifi. Nu är det liten skillnad. Men när jag hade 4G från telenor var svarstiden 30-40 ms vilket gjorde att det inte gick att spela spel över nätet trots bra Mbit/s. Jag har fiber 100/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan router med 5 GHZ bandet kommer alltså inte ge mig mer fart?

Det kommer det absolut att göra om du väljer en bra trådlös router. Jag sitter med en MBP från 2011 och TC gamla modellen och får ut 125Mbps trådlöst (mer än de 100/100 som jag betalar för till Telia :-) åt båda håll vid koll med bredbandskollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan router med 5 GHZ bandet kommer alltså inte ge mig mer fart?

Jo, en router med separata band för 2,4 GHZ och 5 GHZ där du kör de enheter som klarar 5 GHZ på det nätet och alla andra på de vanliga kommer ge dig bättre hastighet så länge du inte hamnar allt för långt ifrån routern då räckvidden är sämre på 5 GHZ. Jag har en Asus RT-56 och jämfört med skräpet som BBB i det här fallet skickar med till sina fiberlinor är det natt och dag, även om trådat fortfarande är absolut bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mini Late-2012 kan med rätt router komma upp i en TX-hastighet på 450Mbit. Nu är ju detta bara teoretiska siffror och i praktiken kanske man kommer upp i drygt 150Mbit.

Själv har jag bytt till AC-nät då mina datorer klarar det men tycker inte det blev speciellt mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sitter också på Bahnhof Fiber 100/10 som det har varit bra fart i sedan jag installerade det för ett par veckor sedan. Köpte även en Airport Extreme vid samma tidpunkt. Har en ny Macbook Pro med 802.11AC. Får via WiFi normalt sett allt mellan 70-95Mbit/s ner men igår har något hänt som gör att det riktigt slött sedan dess, 15-30Mbit/s är det jag kommer upp i nu.

 

TX-hastigheten är 500-700Mbit/s så då bör väl inte routern vara flaskhalsen eller vad tror ni som kan sånt här? Men enligt Bahnhof så är det inga driftstörningar just nu, inte heller i stadsnätet där jag bor ska det vara några problem. Riktigt störigt i alla fall, är ju tom problem att streama film i HD för tillfället.

 

Någon som kan ha några tips på vad man kan kolla? Har inga grannar eller nåt sånt som kan störa men kan det vara läge att testa kanalbyte på routern ändå? Ligger ju bara på 5 bandet och kanal 36 vilket den gjort hela tiden så det bör väl inte hjälpa att ändra det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker att du fortfarande kör på 5 GHz- bandet?

Min iPhone o Mac fick ibland för sig att koppla över till 2.4 GHz, utan att jag bett den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...