Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

airport verktyg/trådlösa klienter


bob1

Rekommendera Poster

hej!

 

kan man få reda på mer fakta angående sina trådlösa klienter, jag har 3 st, varav en android telefon, min egen dator, samt troligen familjens andra dator?

 

/bob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

hej!

 

kan man få reda på mer fakta angående sina trådlösa klienter, jag har 3 st, varav en android telefon, min egen dator, samt troligen familjens andra dator?

 

/bob

Du menar vilka som är anslutna till ditt nät, din router?

 

Isåfall, vilken router har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

en airport express.

/b

Då använder du Airport Verktyg som du hittar bland dina program i mappen Verktygsprogram (tror jag att den heter på svenska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

kan man se deras aktivitet, besökta hemsidor etc?

/b

Nej. Däremot kan du spärra eller begränsa vissa användare.

 

Det blir enklare om du talar om vad det är du är ute efter att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar, kan man se deras trafik på nätet mer specifikt?

 

tex. så att det inte används för att ladda ner tex. film?

 

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar, kan man se deras trafik på nätet mer specifikt?

 

tex. så att det inte används för att ladda ner tex. film?

 

/b

 

Det är inte så verktyget är tänkt.

 

Gå in i det och kolla får du se

 

https://www.apple.com/se/support/airport/basestations/

 

http://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA930/sv_SE/Apple_AirPort_Networks_Early2009_S.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

jag menar, kan man se deras trafik på nätet mer specifikt?

 

tex. så att det inte används för att ladda ner tex. film?

 

/b

Svaret på din fråga är faktiskt både ja och nej, tror jag, men jag går inte in på detaljerna. Jag tänkte göra som så att jag svarar lika sparsamt som du.

 

Eller så talar du ur skägget och berättar vad du är ute efter.

 

Vill du bara övervaka trafiken eller vill du stoppa/kontrollera den? Isåfall, vilka adresser vill du stoppa? För hur många datorer? Alltid eller bara vissa tider? Någon mer info du tror kan vara av nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda man vill är att ha koll på sitt eget privata nätverk, tex så att ingen obehörig har kommit in.

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

det enda man vill är att ha koll på sitt eget privata nätverk, tex så att ingen obehörig har kommit in.

/b

 

Har du WPA2 säkerhet aktiverat för ditt trådlösa nätverk, ett starkt lösenord, samt att du bara delar ut lösenordet till betrodda personer så är du bra skyddad. Vill man vara lite extra säker så kan man byta ut lösenordet med jämna mellanrum, t.ex. om det är många som utnyttjar nätverket och man inte vill riskera att lösenordet kommer på villovägar.

 

Som komplement bör du ha brandväggen i din Mac aktiverad.

 

Detta räcker gott och väl för i stort sett alla. Har man något väldigt känsligt man vill skydda eller om det av någon anledning finns en stark hotbild så finns det ytterligare steg att ta, men då bör du nog titta på andra routers än de från Apple och överväga att stänga av wifi helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kommer det sig att det inte finns en brandvägg inbyggd i airport extreme, utan att man får använda den i datorn istället, säkerhetsmässigt kanske det räcker?

vissa routrar har det inbyggt, tror jag?

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kommer det sig att det inte finns en brandvägg inbyggd i airport extreme, utan att man får använda den i datorn istället, säkerhetsmässigt kanske det räcker?

vissa routrar har det inbyggt, tror jag?

/b

Airport extreme har brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur handhar man den?

har ej sett något om man loggar in i routern?

/b

Programmet AirPort-verktyg som finns i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

hur kommer det sig att det inte finns en brandvägg inbyggd i airport extreme, utan att man får använda den i datorn istället, säkerhetsmässigt kanske det räcker?

vissa routrar har det inbyggt, tror jag?

/b

Du skrev att du hade en Express tidigare... Och jag berättade att du ska använda Airport Verktyg för att kontrollera den.

 

Oavsett vilket så har båda inbyggd brandvägg som är aktiverad förutsatt att du använder din Express/Extreme som DHCP/NAT, d.v.s. routerfunktionen. Det finns inga direkta inställningar att göra.

 

Man bör alltid ha brandväggen aktiverad på datorn ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag menar "airport extreme".

Den aktiveras alltså automatiskt när router funktionen används, och inga inställningar behöver göras?

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag menar "airport extreme".

Den aktiveras alltså automatiskt när router funktionen används, och inga inställningar behöver göras?

/b

Japp, är det inställt på NAT släpps ingen in. Du kan öppna portar om du t ex vill ha en egen server för något. Tex FTP, webb, WebDav eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telia kommer att skicka nytt modem, blir en med inbyggd router, jag har tänkt att använda min airport istället, och endast använda telias router som modem.

telia sa att de aktiverar "port/gate 4" på modemet/routern för att möjliggöra detta.

en sladd mellan denna port/gate på modemet/routern till min airport skall vara det enda som behövs och inga andra inställningar skall behöva göras på telias hårdvara, stämmer detta?

telias router komer alltså ej att vara igång, nyttjas endast som modem?

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag innehar en "airport extreme".

 

telia kommer att skicka nytt modem, blir en med inbyggd router, jag har tänkt att använda min airport istället, och endast använda telias router som modem.

 

telia sa att de aktiverar "port/gate 4" på modemet/routern för att möjliggöra detta.

en sladd mellan denna port/gate på modemet/routern till min airport skall vara det enda som behövs och inga andra inställningar skall behöva göras på telias hårdvara, stämmer detta?

 

telias router komer alltså ej att vara igång, nyttjas endast som modem?

 

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telia kommer att skicka nytt modem, blir en med inbyggd router, jag har tänkt att använda min airport istället, och endast använda telias router som modem.

telia sa att de aktiverar "port/gate 4" på modemet/routern för att möjliggöra detta.

en sladd mellan denna port/gate på modemet/routern till min airport skall vara det enda som behövs och inga andra inställningar skall behöva göras på telias hårdvara, stämmer detta?

telias router komer alltså ej att vara igång, nyttjas endast som modem?

/b

Du behöver inte göra fler inställningar på Telias Gateway. Port 1-3 kommer vara till IPTV. IPTel också vara kvar men via RJ11-kontakterna och den inbyggda DECT. WiFi kommer vara aktivt man kan inte användas för internet. OBS att gatewayen inte kommer färdig. Bryggningen görs först när den är inkopplad hos dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om telias router är igång, utan att man använder den, innebär inte det en säkerhetsrisk?

 

jag är nöjd med min airport och vill använda den.

 

det kanske inte finns enbart modem att få tag i idag?

 

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag innehar en "airport extreme".

 

telia kommer att skicka nytt modem, blir en med inbyggd router, jag har tänkt att använda min airport istället, och endast använda telias router som modem.

 

telia sa att de aktiverar "port/gate 4" på modemet/routern för att möjliggöra detta.

en sladd mellan denna port/gate på modemet/routern till min airport skall vara det enda som behövs och inga andra inställningar skall behöva göras på telias hårdvara, stämmer detta?

 

telias router komer alltså ej att vara igång, nyttjas endast som modem?

 

/b

AirPort är programvaran för detta och det är där man gör inställningarna. För att använda Extremen som router så ska den vara inställd på Bryggläge.

 

post-67957-0-89520200-1424629195_thumb.png

 

Det är i AirPortprogrammet alla inställningar ska göras och inte någon annanstans. Att göra några speciella inställningar i Telias modem ska alltså inte behövas.

 

Det finns rätt bra "lathundar" för hur man gör allt detta, exv;

 

http://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA436/sv_SE/AirPort_Extreme_Installationshandbok.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om telias router är igång, utan att man använder den, innebär inte det en säkerhetsrisk?

 

jag är nöjd med min airport och vill använda den.

 

det kanske inte finns enbart modem att få tag i idag?

 

/b

Nej, ingen trafik kommer nå ditt nät den vägen. Tips på ADSL-modem . Antar att det är ADSL du har då det är vanligast. VDSL är att föredra men lite ovanligt och jag har inte sett några enkla modem för detta så då får du hålla dig till Telias gateway som har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall router läge vara "av", extremen skall fungera som router?

 

jag har airport, version 7.6.4, verkar ej finna någon uppdatering automatiskt?

 

telias hårdvara skall endast verka som modem.

 

/b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...