Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte uppdatera appar - vill ha annan Apple-ID


Tuttosinistro

Rekommendera Poster

Tuttosinistro

Sambon köpte ny telefon.

Jag kopplade den gamla till vår dator och tog en backup som jag sen laddade upp på den nya.

 

Men nu när det kommer lite appar som ska uppdateras så frågar den efter mitt Apple-ID och inte hennes på iTunes?! Hon är inloggad med sitt både på iCloud och iTunes, men likväl frågar den alltså efter mitt när vi trycker "Uppdatera alla". En del appar har av någon anledning uppdaterats, men en hel del är kvar.

 

Beror detta på att vi kopplade telefonen till en dator med mitt Apple-ID?

Jag loggade ur iTunes när vi höll på med hennes telefon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla appar köpta med ditt Apple-ID kräver ditt Apple-ID. Radera dessa och köp dessa ned sambons id så löses problemen. Kanske även kan lösas med familjedelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Jag har inte köpt dessa, men vi löste det ändå genom att radera dem och ladda ner.

Förstår inte var mitt apple-id kom in över huvud taget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt Apple ID kom med eftersom du kopplade telefonen till ett iTunes på datorn med ditt Apple ID. Du skriver ju att du gjorde en säkerhetskopia på datorn. Då kopplades telefonen till det Apple ID som fanns i det iTunes på datorn som gjorde säkerhetskopian. Och därför kom ditt Apple ID upp på hennes telefon.

En iPhone kan bara kopplas till ett iTunes åt gången, så om du kopplar den till ett iTunes på datorn med ett annat Apple ID som telefonen har så tar den det Apple ID som finns i iTunes på datorn.

Du skriver att ni hade loggat ut från iTunes när ni höll på med telefonen, men eftersom ni gjorde säkerhetskopian på datorn så var ni inne i iTunes - på datorn.

Det finns en enkel lösning på allt detta. Och den är olika användarkonton. Du har ditt användarkonto på datorn med ditt iTunes, och hon har sitt användarkonto på datorn och därmed sitt eget iTunes med hennes Apple ID.

Nästa gång ni tar backup, gör det på hennes användarkonto med hennes iTunes och därmed hennes Apple ID på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tack!

 

Anade att det var så.

Får kanske ta och skapa ett konto till henne på datorn också.

 

Men vet du hur det fungerar? Idag är jag inloggad som admin. Måste jag skapa ett nytt till mig och ett nytt till henne så det då finns 3 konto eller räcker det att enbart skapa ett till henne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att skapa ett till henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det räcker att bara skapa ett konto till hennes.

Något jag gör hela tiden på min dator när en vän behöver hjälp.

Sen så tar jag bara bort kontot och alla filer tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tusen tack för era svar! Ett sånt blir det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...