Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är inte iPad din onödigaste pryl?


Pc-Fan

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Efter lång tvekan köpte jag en iPad. Den är ju så lätt och smidig att släpa runt på. Användningsområdet tycks mig dock rejält begränsat. Visst är det lätare att svara på seriösa mejl på paddan än på telefonen men där tar det nästan stopp.

 

Jag trodde i min enfald att jag enkelt skulle kunna kunna lagra och arbeta med alla mina PDF o iWorkfiler på paddan.

 

Borde nog köpt en Macbook Air i stället.

 

Hur ser ni på saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en läsplatta, ingen dator.

Du skulle köpt en MacBook Air

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en läsplatta, ingen dator.

Du skulle köpt en MacBook Air

 

Sant. Men man borde ju kunna läsa sina filer på en läsplatta. Särskillt som kontorsprogram följer med. Vill nog vara lite petig och påstå att det är en dator med ett operativsystem som inte stödjer just hantering av kontorsfiler.

 

Så lite onödig är den för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju öppna och spara iWork-filer med den... Den hanterar ju Pages, Numbers och Keynote-dokument. Tidigare så hade iWork på iOS och iWork på Mac olika filformat, men det är ju ändrat sedan de nya versionerna av iWork på Mac som fick samma filformat som iOS-programmen.

Och PDF:er hanteras i iBooks.
http://support.apple.com/en-us/HT4227

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju öppna och spara iWork-filer med den... Den hanterar ju Pages, Numbers och Keynote-dokument. Tidigare så hade iWork på iOS och iWork på Mac olika filformat, men det är ju ändrat sedan de nya versionerna av iWork på Mac som fick samma filformat som iOS-programmen.

 

Och PDF:er hanteras i iBooks.

http://support.apple.com/en-us/HT422

 

 

TACK!

 

Jag sökte efter hur man sparar och öppnar iWorkfiler men hittade inget. Trodde därför att det inte gick annat än från iCloud. Nu vet jag bättre och fortsätter leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Mac får man ta till LibreOffice för att klara av Worksfiler.

Har inte kläm på vad som gäller på iPad.

 

Det går ju att skaffa Office 365 om man är beredd att betala lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Mac får man ta till LibreOffice för att klara av Worksfiler.

Har inte kläm på vad som gäller på iPad.

 

Det går ju att skaffa Office 365 om man är beredd att betala lite.

Works-filer? Microsoft Works? Apple Works? Claris Works? Du tänker kanske på Word-filer? MS Word? MS Office?

 

iWork (Pages, Numbers, Keynote) kan öppna Office-dokument (Word, Excel, PowerPoint) men formateringen kan ändras för mer avancerade dokument. Iwork på iPad kan också öppna Office-dokument.

 

På iPad finns det många alternativ för MS Office-dokument.

Även MS Office finns på Ipad...

https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-word/id586447913?mt=8

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart det går att ha filerna i iPaden.

 

Men till vilken nytta? Nja, kanske om man bara ska läsa lite eller kolla av lite i dem.

 

Visst, det går att göra mycket i en iPad..... om man bara vill surfa runt lite, läsa lite mail och göra exv ett bankärende via webben. Spela olika spel på den går ju bra också förstås.

 

Så fort man ska göra något mer konkret så blir det jobbigare.

 

Jag använder min eg enbart till att spela en patiens eller läsa en snutt innan jag somnar på kvällen...

 

Mitt råd är om man går i köptastankar för att göra något av det som jag räknat upp, att köpa den minsta MacBookAiren. Den kostar mera, men är helt klart värd den merkostnaden om man kan ta den. Då kan man göra allt detta och så mycket mer därtill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK!

 

Jag sökte efter hur man sparar och öppnar iWorkfiler men hittade inget. Trodde därför att det inte gick annat än från iCloud. Nu vet jag bättre och fortsätter leta.

Icloud används för att överföra filer mellan iPad och andra enheter. Om du inte har iCloud så kan du överföra dem i exempelvis mejl, får du ett mejl med ett iWork-dokument så kan det öppnas i iPad.

 

http://wordprocessing.about.com/od/onlineservicesandstorage/qt/email_iwork_pages_ipad.htm

 

Här om iCloud och iWork:

https://www.apple.com/support/iwork-for-icloud/pages/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en iPad för att kunna plugga lättare på bussen till och från skolan, vilket blev ca 4 timmar om dan och det var lite smått bökigt med dator på bussen, och det är nästintill ovärdeligt! Upplever mig kunna göra nästan samma sak på plattan som datorn utan tillbehör, men där det är svårare att göra lite avancerade funktioner (snarare oftast att det tar längre tid), men annars kan den göra i princip samma sak men på annat sätt!

 

Kontentan: Läs på lite, leta lite på forumet så tror jag att du kan göra det mesta. Med ett tillhörande tangentbord så ökar du skrivhastigheten, och i slutändan är det nästan bara anpassning som är hindret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart det går att ha filerna i iPaden.

 

Men till vilken nytta? Nja, kanske om man bara ska läsa lite eller kolla av lite i dem.

 

Visst, det går att göra mycket i en iPad..... om man bara vill surfa runt lite, läsa lite mail och göra exv ett bankärende via webben. Spela olika spel på den går ju bra också förstås.

 

Så fort man ska göra något mer konkret så blir det jobbigare.

 

Jag använder min eg enbart till att spela en patiens eller läsa en snutt innan jag somnar på kvällen...

 

Mitt råd är om man går i köptastankar för att göra något av det som jag räknat upp, att köpa den minsta MacBookAiren. Den kostar mera, men är helt klart värd den merkostnaden om man kan ta den. Då kan man göra allt detta och så mycket mer därtill.

Nja, det där är väl väl hårddraget tycker jag.. Man kan arbeta i Office och iWork-dokument, alltså inte bara läsa dem utan även redigera dem. Man kan arbeta med bilder. Man kan skapa bildspel och videor, man kan göra musik, man kan uträtta bankärenden, man kan skriva ut till skrivare (Airprint)... Man kan skriva noveller och romaner, man kan skriva filmer... Det finns flera manus-program för iPad... Man kan ha koll på register, man kan skapa fakturor...

 

Underlättas en del om man har ett externt tangentbord (vanligt bluetooth går bra, men finns även special för iPad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där är väl väl hårddraget tycker jag.. Man kan arbeta i Office och iWork-dokument, alltså inte bara läsa dem utan även redigera dem. Man kan arbeta med bilder. Man kan skapa bildspel och videor, man kan göra musik, man kan uträtta bankärenden, man kan skriva ut till skrivare (Airprint)... Man kan skriva noveller och romaner, man kan skriva filmer... Det finns flera manus-program för iPad... Man kan ha koll på register, man kan skapa fakturor...

 

Underlättas en del om man har ett externt tangentbord (vanligt bluetooth går bra, men finns även special för iPad).

Vill man så kan man.....

 

Exv min dotter som gjort allt det här på sin telefon så blir iPaden ett lyft.

Men är man van att skriva på ett ordentligt tangentbord så blir man lätt frustrerad när man försöker göra samma sak i iPaden.

 

T o m något så simpelt som att göra ett inlägg här i forumet blir jobbigt när man gör det i iPaden.

 

Från början fanns det inga tangentbord att köpa till iPads, men behovet verkade vara stort och efterfrågan på sådana ökade. Behovet av att "datorifiera" (mitt påhittade ord) sin iPad verkade vara stort.

 

Jag har verkligen försökt att använda min iPad att använda i mina olika uppdrag, att läsa handlingar som ibland är på väldigt många sidor. Trots finurliga läsappar av olika slag så är det rätt jobbigt att bläddra mellan sidorna och kanske behöva växla mellan olika filer snabbt.

 

Att läsa stora PDF-filer i macens förhandsvisning med redigermöjligheter och med lättsam innehållsförteckning i vänsterkolumnen är så mycket lättare. Och jag kan ha många filer öppna samtidigt.

 

 

Köpte mig en iPad för att kunna plugga lättare på bussen till och från skolan, vilket blev ca 4 timmar om dan och det var lite smått bökigt med dator på bussen, och det är nästintill ovärdeligt! Upplever mig kunna göra nästan samma sak på plattan som datorn utan tillbehör, men där det är svårare att göra lite avancerade funktioner (snarare oftast att det tar längre tid), men annars kan den göra i princip samma sak men på annat sätt!

 

Kontentan: Läs på lite, leta lite på forumet så tror jag att du kan göra det mesta. Med ett tillhörande tangentbord så ökar du skrivhastigheten, och i slutändan är det nästan bara anpassning som är hindret!

 

Det kan jag däremot förstå, sådana gånger så är det enklare med en liten iPad. Att sitta med en dator på en trång buss blir lätt bökigt.

Så visst har den sina användningsområden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Works-filer? Microsoft Works? Apple Works? Claris Works? Du tänker kanske på Word-filer? MS Word? MS Office?

 

iWork (Pages, Numbers, Keynote) kan öppna Office-dokument (Word, Excel, PowerPoint) men formateringen kan ändras för mer avancerade dokument. Iwork på iPad kan också öppna Office-dokument.

 

På iPad finns det många alternativ för MS Office-dokument.

Även MS Office finns på Ipad...

https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-word/id586447913?mt=8

 

 

Börjar få dålig syn, tyckte trådstartaren skrev works då det stod iwork :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande tangentbord så fungerar Apples vanliga blåtand-tangentbord till iPad, alltså det vanliga som iMac kommer med och som kan köpas som tillbehör till de andra. Och det har ju funnits länge till iPad, men ja det finns också särskilda iPad-tangentbord att köpa som är tunnare och som kan fällas ihop enkelt med iPad som ett litet block. Tycker inte skillnaden är så stor mot en bärbar dator av mindre format faktiskt... iPad är ju ännu mer mobil för den som flänger mer. Men har man behov av att lagra mycket data internt och inte är uppkopplad mot molnet så mycket, ja då vinner ju en dator på grund av högre inbyggd lagringskapacitet. Det beror ju på vad man vill och vad man har för behov. Olika för olika människor. Jag tror många klarar sig bra med en iPad istället för en mer traditionell dator. Och Macbooks finns ju för de som vill ha mer av dator.. Så finns förutsättningar för alla att bli nöjda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hellboyofsweden

Logitech K810 laddbara Tangentbord är ett sweet-tip. En snabb knapptryckning och du "blåtandar" upp dig mot upp till tre enheter oavsett OS/iOS/Windows eller Android. Jag kör den både mot paddan och mot 6+. Belysning som justerar sig efter omgivande ljus dessutom. 8 poäng av 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är den ovärdelig nu när jag är på resande fot i Thailand.

Kan sköta allt med den som jag gör hemma på datorn.

Visst är det lättare på en dator men det är så mycket smidigare att resa med en iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kan sköta allt med den som jag gör hemma på datorn.

Visst är det lättare på en dator men det är så mycket smidigare att resa med en iPad.

 

Jag har ju min iPhone, kan sköta allt med den som jag kan med en iPad. :)

 

Detsamma kan ju sägas om dem båda alltså. Det beror nog bara på vilken man föredrar, och vad man föredrar att göra på vilken typ av enhet.

 

Jag tror att man lätt kan slå fast att det är väldigt smidigt men en så kompetent enhet som är så lätt att ha med sig, oavsett om det är en iPad eller iPhone. Så knappast onödig.

 

Tänkte skaffa en iPad (mini?) att ha som båt/bil iPad och köra typ musik och navigationsprogram på. Det hade blivit för stort och klumpigt med en laptop, för litet och plottrigt med en iPhone och för dyrt med lösa grejer för att sköta olika delar av funktionerna jag vill ha. Perfekt helt enkelt, och det finns massor med användningsområden där en Ipad är den perfekta avvägningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ju min iPhone, kan sköta allt med den som jag kan med en iPad. :)

 

Detsamma kan ju sägas om dem båda alltså. Det beror nog bara på vilken man föredrar, och vad man föredrar att göra på vilken typ av enhet.

 

Jag tror att man lätt kan slå fast att det är väldigt smidigt men en så kompetent enhet som är så lätt att ha med sig, oavsett om det är en iPad eller iPhone. Så knappast onödig.

 

Tänkte skaffa en iPad (mini?) att ha som båt/bil iPad och köra typ musik och navigationsprogram på. Det hade blivit för stort och klumpigt med en laptop, för litet och plottrigt med en iPhone och för dyrt med lösa grejer för att sköta olika delar av funktionerna jag vill ha. Perfekt helt enkelt, och det finns massor med användningsområden där en Ipad är den perfekta avvägningen.

Nej det kan jag inte göra för några program skiljer i funktionerna mellan iPhone och iPad version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nej det kan jag inte göra för några program skiljer i funktionerna mellan iPhone och iPad version.

Men jag kan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan :)

Jaha och? Förstår inte vitsen med att upprepa det du redan sagt en gång!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ungdomar,

 

Tack för hjälpen med tips o synpunkter. Jag börjar nu komma in lite i hur jag ska hantera min padda. Inte helt lätt att gå från MacBoock Pro till IPad.

 

Jag ville ha en maskin som är lättare att släpa runt på och lättare att plocka fram när jag är ute o reser i jobbet. Jag konstaterar att jag skulle köpt en 11" MacBook Air. Har en hel del works o PDF-filer som jag behöver komma åt.

 

Behöver även kunna hantera e-post o betala räkningar. Det ska fan svara på e-post på telefonen. Här funkar paddan skitbra.

 

Slutsatsen blir at jag får köpa mig en 11-tummare och släpa runt på båda maskinerna. Om inte annat ser det coolt ut.

 

Jag kan konstatera att det inte var ett fullständigt onödigt köp.

 

Det finns för övrigt ett annat mycket bra sätt att få support på sina appleprylar. Man släpar sig ner till det lokala caféet där ungarna från skolan fördriver tiden mellan lektionerna. Man plockar fram prylen o drar igång den, petar lite på skärmen och svär lite och frågar sig själv hur fan det funkar. Vipps så är det någon av kidsen som vill brilliera med sina kunskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det du räknar upp går att göra på en iPad.

Jag är på resande fot i Thailand och jag sköter en del arbete med den och betalar räkningar hur lätt som helst. Har Swedbank.

 

Kan t.o.m titta på film och serier som jag har lokalt hemma med ett program som heter Plex :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det du räknar upp går att göra på en iPad.

Jag är på resande fot i Thailand och jag sköter en del arbete med den och betalar räkningar hur lätt som helst. Har Swedbank.

Kan t.o.m titta på film och serier som jag har lokalt hemma med ett program som heter Plex :)

Men det ser coolare ut med två prylar än med en. Det löser du inte med enbart plattan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det coolaste är väl att använda både en iPad och en Macbook Air samtidigt? En för var hand... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det ser coolare ut med två prylar än med en. Det löser du inte med enbart plattan!

Jag bryr mig inte om coolhets faktorer utan använder det som passar bäst för mig beroende på situation.

Misstänker att du är ett troll efter den kommentaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...