Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mailout i iPhone


JLJ

Rekommendera Poster

Efter att mitt företag bytte mobiloperatör från Telia till Tele2 kan jag inte få min utgående post att fungera. Jag kan skicka utan problem och har inte behövt ändra inställningar där.

 

Bakgrund: Mitt företag hade tidigare Telia som mobiloperatör och jag använde då min privata e-mail i min iPhone utan problem. Min privata mail är en Comhemadress och inställningarna på Mailout var då mailout.telia.se + övriga inställningar som tyvärr har försunnit i den här härvan.

 

Problem: Jag har kontaktat Tele2 för att få reda på vad de man bör fylla i under Mailout nu när jag har dem som operatör. Deras support hänvisade mig till sin företagskundtjänst eftersom vi har ett företagsabonnemang. De i sin tur hänvisade mig till Comhem och sa att det är deras uppgifter som gäller eftersom det är där jag har mailen. Comhem svarade att det är min mobiloperatör som ska stå för de uppgifterna, så jag mailar Tele2 och hör med dem varpå jag får en länk till Comhem och inställningarna där.

Och så håller det på än i dag.

 

Slutsats: När jag tidigare hade Telia som mobiloperatör så hjälpte de mig med Mailout, och det var ”mailout.telia.se” och sen Telias övriga inställningar. Således är det ganska solklart att de inställningarna borde ändras till Tele2:s variant på detta. Jag ser inte hur Comhem, som aldrig någonsin varit involverade i dessa inställningar, plötsligt ska bli aktuella för att jag byter från Telia till Tele2. Det är ologiskt.

 

Fråga: Finns det någon vänlig själ som kan detta och har lust att komma med råd om hur detta bör fyllas i för att jag ska kunna skicka mail?

 

Server: ja/nej

Värdnamn: xxx
Användarnamn: Frivilligt
Lösenord: Frivilligt
Använd SSL: ja/nej
Autentisering: >
Serverport: xxx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i princip använda vilken utgående server som helst, bara du har ett konto på den. :) Eftersom du har ett konto för Comhem, så använd dem. Här är deras inställningar för utgående mejl:

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/e-post-och-hemsida-37406

Det är i undantagsfall som man använder bredbandsleverantörens servrar, och det görs bara om de av säkerhetsskäl spärrar vissa portar som gör att man inte kan använda någon annan än deras egen. Eftersom Telia2 själva hänvisar till Comhem så indikerar det att de inte har spärrat några portar och därmed borde Comhems inställningar fungera.

Jag har Telia som bredbandsleverantör, men jag använder inte deras server för utgående mejl - och jag måste inte använda deras server heller. För min iCloud-mejl så använder jag iClouds utgående server, och för mina andra mejladresser så använder jag den utgående servern för min egen domän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Edit: Läste fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Jag är lite frågande till varför det står frivilligt på användarnamn och lösenord. När jag fyller i mitt u-konto (som Comhem har) och lösenord får jag besked om att det är fel någonstans, trots att jag har koll på mina uppgifter. vad händer om man bortser från dem, vilket jag antar att man kan göra eftersom det är frivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man med autisering (lösenordsskyddat) så ställer man in användarnamn och lösenord. En del servrar har möjlighet att köra utan detta och då behövs inte användarnamn och lösenord. Det beror på servern.

Så du ska ställa in:

Server: På (grön indikering)
Värdnamn: mailout.comhem.se
Användarnamn: <ditt användarnamn>
Lösenord: <ditt lösenord>
Använd SSL: Ja (grön indikering)
Autentisering: Lösenord.
Serverport: 465

Under "Konto - Server för utgående e-post" så ska det vara denna server (mailout.comhem.se) som är vald som "primär server".

Det kan vara så att du har den gamla servern och inställningen kvar och att den försöker köra på den.

Gå in på den under "Konto - Server för utgående E-post - SMTP - Andra SMTP-servrar". Välj alltså din Telia-server här om den finns där.

Rulla ner i listan och välj "Radera server".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl bekomme... ! Glad om du fått det fungera nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då kollar jag om någon kan tala om hur jag ändrar från pop till imap på iphone 6 ios 8?

 

Det borde man kunna ställa in när man konfigurerar sitt e-postkonto. Apples programmakare går från luddighet till luddighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kollar jag om någon kan tala om hur jag ändrar från pop till imap på iphone 6 ios 8?

 

Det borde man kunna ställa in när man konfigurerar sitt e-postkonto. Apples programmakare går från luddighet till luddighet.

 

Lägg till "Annat" e-post-konto, fyll i uppgifterna, vänta..., överst på följande sida kan du välja mellan pop/IMAP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lägg till "Annat" e-post-konto, fyll i uppgifterna, vänta..., överst på följande sida kan du välja mellan pop/IMAP

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...