Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur uppdatera OSX 10.6.8 till högre version?


Salieri

Rekommendera Poster

Går det att uppdatera OSX 10.6.8 till 10.7 eller högre genom uppdatering som finns att hämta nånstans på t.ex. Apples hemsida? Och i så fall, var hittar man den?

 

Eller är det tvunget att köpa nyare operativsystem?

 

När man ändå är inne på ämnet, är det att rekommendera att uppdatera på det viset eller finns det påtagliga problem som man bör vara uppmärksam- eller beredd på?

 

Tack för svar

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att tala om vilken dator du har.

 

Finns de som inte går att uppgradera längre än till 10.6.8, de upp till 10.7.5, de till 10.8.x mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att uppdatera OSX 10.6.8 till 10.7 eller högre genom uppdatering som finns att hämta nånstans på t.ex. Apples hemsida? Och i så fall, var hittar man den?

 

Eller är det tvunget att köpa nyare operativsystem?

 

När man ändå är inne på ämnet, är det att rekommendera att uppdatera på det viset eller finns det påtagliga problem som man bör vara uppmärksam- eller beredd på?

 

Tack för svar

/S

Som det ser ut just nu så är 10.7 ett mindre bra OS X så det är bättre att gå till 10.8 eller 10.9 Det nyaste 10.10 har en del strul ännu så vänta med det.

...

Som förberedelse kör man gärna Reparation av skivbehörigheterna före och efter. Alltid Backup innan eftersom det kan krascha vid ett byte av OS.

...

Räkna med att du behöver mer arbetsminne dvs RAM eftersom operativssystemen breder ut sig. I dag är 8 GB RAM lagom standard.

...

När du lämnar OS X 10.6 är det många gamla program som slutar fungera. Kolla noga om du är beroende av något program som inte fungerar i nyare OS X eller betalt dyrt för nåt program och inte vill köpa nytt. Detta kan bero på att fram tom 10.6 emuleras äldre kod vilket upphör i och med 10.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att uppdatera till ett nyare OS X genom App Store. Du har i din dator ett program som heter App Store och som kopplar upp dig mot Apples servrar. Där finner du nyare OS X versioner och de senaste versionerna är gratis och kostar inget att hämta hem.

Som andra nämnt i tråden så är det inte säkert att du kan köra det nyaste systemet, det beror på hur gammal dator du har. Men jag har för mig att det som finns tillgängligt i App Store för dig, är det som fungerar för din dator, dvs du kan inte ladda hem något som inte fungerar för systemet kommer att säga ifrån.

Viktigt att komma ihåg är att 10.6 är sista versionen som stödjer Power PC-program, alltså program anpassade för Power PC-processorn. Apple gick över till Intel för många år sedan. Om du har gamla program för Power PC så kommer de inte att fungera. Många program finns dock i nyare versioner och som fungerar med Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har os x 10.6.8 och funderar på om jag ska uppgradera, i så fall till vad. ? Fungerar Final cut pro 10.0.9 om jag uppgraderar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar allt bra så vinner du inget på att uppdatera.

Har du program skrivna för PowerPC så slutar de fungera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar. Bäst att låta allt vara som det är, för jag har ju än så länge inga direkta problem med att ha Snow Leopard och Final Cut Pro10.0.9

 

Bara nu inte Swedbank ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar. Bäst att låta allt vara som det är, för jag har ju än så länge inga direkta problem med att ha Snow Leopard och Final Cut Pro10.0.9

 

Bara nu inte Swedbank ställer till det.

Just i dessa dagar har Swedbank haft en felaktig dialogruta angående Mac OS X-versioner.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...