Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Macbook Pro med RAM och SDD


macbookpro86

Rekommendera Poster

Ska uppgradera min macbook pro som är från tidigt 2011 och har några frågor. Just nu sitter 2 st 2gb 1333 mhz minnen i. Jag har hittat 2*4 mb Corsair för bra 806:- och det står PC10666/13333MHz på dem på prisjakt men när jag går in på sidan de säljs så står det att det är 1066 MHz?? Är detta rätt eller bör jag hitta några som verkligen är 1333 och någon som isåfall har tips på vilka jag ska välja?

 

Sen funderar jag på vilken HDD jag ska välja. Samsung har ju både 840 och 850 som jag funderat på men det kanske finns någon mer prisvärd som är lika bra?

Första gången jag gör något sånt här så är tacksam för all hjälp!

 

Mvh

 

http://www.pixmania.se/minne-for-barbar-pc/corsair-barbart-minne-mac-memory-2-x-4-go-ddr3-1066-pc3-8500-cl7/11098904-a.html?ef_id=VMqIswAAAIWLhx8P:20150131230500:d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Created
  • Senaste svar

Okej. Men dessa funkar? - http://www.pixmania.se/minne-for-barbar-pc/g-skill-pc-minne-sq-series-2-x-4-gb-ddr3-1333-pc3-10666-cl9-f3-10666cl9d-8gbsq/17967596-a.html

 

Räcker det att de står 1333 so dimm DDR3, eller är de speciella just för Mac jämfört med PC?

Det finns bara RAM-minnen. Köp bara rätt minnen med specifikationer för din Mac.

 

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=MZ-75E250B%2FEU

 

Och den funkar att använda? Blir ssd diskar segare när de börjar fyllas upp precis som andra? Funderar på om jag ska ha 250 eller 500

Det finns bara SSD-diskar och alla fungerar eftersom de har samma standard. SSD blir inte segare som en vanlig hårddisk men slits med tiden och tappar lite fart. Därför är det bättre med en större disk så att den används skonsammare. Större diskar har också i regel flera kanaler så att de kan göra mer samtidigt och blir i praktiken lite snabbare. Sen är 250 GB för litet i min värld i alla fall. Hur det är med 850 kan jag inte säga direkt ur huvudet, men Nordic Hardware säger att den är en topp-SSD. Du kan ju också titta på Crucial MX 100 som är en mycket bra budgetdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver Hordic Hardware om 850 Evo:

 

Något annat som är ganska intressant är livslängden och garantitiden som Samsung satt upp. Trots att enheten använder sig av TLC-NAND så har enheten hela fem års garanti. Detta är något som de flesta konkurrenter sätter på sina toppmodeller och budgetmodellerna får istället nöjda sig med tre. Samsung har även fläskat på när det gäller mängden skrivningar som enheten tål. Både 120- och 250GB-modellerna ska klara hela 75 terabyte skrivningar. Även om de flesta enheter klarar detta utan problem, så är det sällan vi ser någon tillverkare sätta gränsen så högt på en budget-enhet. Att det dessutom är en enhet som är baserad på TLC-NAND gör det ännu mer imponerande. Det är över 40 gigabyte skrivningar per dag i 5 år.

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om du funderar på SSD från Samsung bör du läsa det här först.

 

http://extreme.idg.se/2.1030/1.606472/samsung-840-evo--fortsatt-ssd-trubbel-for-samsung

 

Observera också att du kommer sakna TRIM stöd om du kör Yosemite, eller iallafall bli tvungen att avaktivera säkerhetsfunktioner för att få TRIM stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Mina döttrar har den SSD:n i varsin MBP Mid 2009 och ingen av dem har några problem. Jag har inte sett några Macspecifika problem med den SSD:n rapporteras överhuvudtaget.

Har också en 840 EVO och det har funkat problemfritt. Jag tycker ändå att det är relevant information som jag hade villat ha om jag bad om råd för att köpa SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tacksam för alla svar. Jag vet som sagt inget om det här så jag bryr mig egentligen inte om vad det är för märke på disken. TRIM vet jag inte heller vad det är. Vilken är då den mest prisvärda som klarar TRIM och allt som behövs?:)

Lutar åt en 250disk då jag tänkt lägga över bilder och filmklipp på extern. Det tyngsta jag gör med datorn är att redigera i iMovie.

Som sagt, tips på bra ssd!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Mycket tacksam för alla svar. Jag vet som sagt inget om det här så jag bryr mig egentligen inte om vad det är för märke på disken. TRIM vet jag inte heller vad det är. Vilken är då den mest prisvärda som klarar TRIM och allt som behövs?:)

Lutar åt en 250disk då jag tänkt lägga över bilder och filmklipp på extern. Det tyngsta jag gör med datorn är att redigera i iMovie.

Som sagt, tips på bra ssd!:)

TRIM hjälper till att hålla en SSD rapp genom att städa bland borttagna filer, enkelt förklarat.

 

TRIM stödet sitter i operativsystemet eller ett program. OS X har inget stöd för tredje parts SSD man sätter i själv och den programvara man då behöver (Trim Enabler) fungerar inte i OS X 10.10 utan att man avaktiverar en säkerhetsfunktion.

 

Inom kort lär inte detta vara ett större problem eftersom det då knappt finns Apple datorer man kan byta SSD på själv.

 

Du har fått tips på flera bra SSD. Heads up på att Samsung ligger lite under luppen just nu men med tanke på hur lång garanti 850 har så har du kanske inte så mycket att oroa dig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag har fått en crucialmodell som tips eller har jag missat något i inläggen? 840 och 850 var bara jag själv som nämnde i mitt första inlägg. Men då finns det alltså ingen Alm klara TRIM som jag kan slänga i? Samsung verkar ju bra men verkar vara bland de dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Din dator är över tre år gammal och har mekanisk hårddisk. Vilken SSD du än sätter i kommer att göra betydlig skillnad. En väldigt märkbar skillnad där du kommer uppleva datorn snabbare. Skillnaden mellan de olika SSD'erna är betydligt mindre. För en normal användare knappt märkbara.

 

Du har fått några tips här. Samsung diskarna är väldigt populära, jag hade en 830 innan och en 840 EVO nu och har varit nöjd med båda. De ligger som sagt just nu under luppen gällande några problem i några av deras SSD, men långt ifrån alla kunder är drabbade. Jag har utöver min Samsung också en ADATA SSD som är 2,5 år gammal och då var deras absoluta budgetmodell. Den sitter i min PC och tuggar på som tåget. Jag köpte nyligen en billig Kingston som jag inte hunnit använda i mer än någon vecka men även den presterar riktigt bra hittills.

 

Som du såg länkade jag till Inet. Där kan du kika på recensionerna och se vad folk gett för betyg.

 

http://www.inet.se/kategori/591/ssd?Sort=score-d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, tänkte mer om de finns nån bra prisvärd som samsung som inte är under luppen och som inte har några problem.

 

 

Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 250GB

Denna finns för 1144:- med frakt så jag kör väll på den om inget annat dyker upp.

 

Och det här med trim att den inte rensar upp. Om jag nångång om året tömmer och formaterar om disken så finns det inga andra problem eller?

Ska ju ändå ha allt på extern som jag för över till då oj då. Behlver inte ha allt liggande på datorn förutom det jag för tillfället arbetar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att få en bra disk billigare. Crucial MX 100 var nämnd som bra pris/prestanda. Min svåger som bygger PC-burkar på avancerad hobbynivå kör mycket ADATA. Det är den enda SSD som han inte har reklamerat säger han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Yes, tänkte mer om de finns nån bra prisvärd som samsung som inte är under luppen och som inte har några problem.

 

 

Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 250GB

Denna finns för 1144:- med frakt så jag kör väll på den om inget annat dyker upp.

 

Och det här med trim att den inte rensar upp. Om jag nångång om året tömmer och formaterar om disken så finns det inga andra problem eller?

Ska ju ändå ha allt på extern som jag för över till då oj då. Behlver inte ha allt liggande på datorn förutom det jag för tillfället arbetar med.

Axelman citerade tidigare i tråden info om att 850 EVO kommer med 5 års garanti. Visst, det finns en liten risk att Samsung diskarna kommer fortsätta brottas med vissa problem, men det är bra diskar och med 5 års garanti kan man väl känna sig hyggligt trygg om det skulle bli strul.

 

Jag tror dock att du måste läsa på lite om TRIM.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beställde 2x4 mb internminne nu till att börja med så får jag se vad det gör för nytta, beställer en ssd senare om det inte duger. Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

beställde 2x4 mb internminne nu

Det var mycket!

 

I början på 90-talet. Förutsatt att du inte menar millibit, då får vi nog backa längre. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde en samsung 850 iallafall och har fått hem den idag och tänkte slänga i den. Jag har slängt allt på nuvarande hddn då jag har allt sparar på externa diskar och ska så ha det.

Men hur gör jag lättast för att få igång allt med en ny disk. Sparar en recovery? Går det göra i Yosemite eller behöver jag ladda ber lågor program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske bara skicka i skivan med OS jag fick mer 2011, och sen efter det ladda in Yosemite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag hjälp. Bytte både ssd och ram och gjorde allt enligt guide och var jättenogrann. Försöker nu starta datorn men den börjar bara pipa tre ggr i stöten. Svart skärm... Vad göra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...