Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man lita på TimeMachine?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Litar inte längre på TimeMachine...

 

Efter att ha gjort en återställning av den senaste TimeMachinekörningen till en ny hårddisk, där det först hade installerats Mavericks.

 

Tyvärr missade jag att det var version 10.9.3 MacForum lagt in, och när jag startade upp datorn kommer frågan om jag vill överföra data från annan Mac eller eller disk.

Hade flera backup att välja på, 2 SuperDuper och 2 TimeMachine, och jag tog en av de sistnämnda som låg på min TimeCapsule.

 

Blev väldigt konstig återställning, massor av fel.

En del program gick inte att starta, "de var trasiga".

 

MacFamily Tree som innehöll över 5000 pers innehöll plötsligt 3750 pers, var nog våren 2014 jag hade det antalet.. så jag har i efterhand fått joxat med att rätta till mycket.

Nu är det bara Officepaketet som strular med sin varningsruta som jag tagit upp i en annan tråd.

 

Vet bestämt att jag kollade på datumet att den skulle ta senaste backup 29 jan 2015, men den fanns inte ???

Gjorde ju ett par körningar strax innan jag stängde av, den gör ju det automatiskt, men jag lät den göra "en till" innan jag skulle lämna in datorn

 

Däremot fanns 28 jan 2015 så det fick bli den, hade inte skett några större ändringar kvällen före.

Funderar på om alla felen kan bero på att det inte var samma version av Mavericks?

Så fort jag upptäckte det laddade jag ner den, ja AppStore påminde mig att den fanns..

 

Det var nog första, och sista gången jag förlitar mig på TimeMachine..hur vet man att den är OK?

Går det att kolla den med Skivverktyg eller DiskWarrior?

 

Förr har jag låtit Flyttassistenten hämta från en SuperDuperbackup, och då har allt fungerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som jag använt mig av TimeMachine så har det alltid fungerat klanderfritt för mig, men visst är det så att TimeMachine behöver minst samma version av OS X när man hämtar information som när man sparar den.

En hårddisk med TimeMachine kan kollas i Skivverktyg, TimeCapsule vet jag inte för jag har ingen utan jag har en vanlig hårddisk med USB... Men borde vara samma med TimeCapsule.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det att Time Capsule inte dyker upp på skrivbordet soim en vanlig hårddisk, men den går ju att locka fram under "Delat"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Litar på TM såtillvida att jag anser mina filer säkra. Jag litar däremot inte på att jag ska kunna återställa från en TM disk och allt ska gå problemfritt. Jag ser TM som en backup av mina filer/dokument.

 

Återställde däremot nyligen en väns Mac med hjälp av hans TM backup och det verkade fungera helt ok. Men då var OS X uppdaterat till senaste version innan sista backup togs.

 

Jag har även backup i form av CCC klon. Den litar jag på att jag kan använda. Jag har själv använt diskar som varit kloner av disken de ersatte, med hjälp av CCC, och vet fler som också har problemfria erfarenheter av det.

 

Älskar Time Machine och hur man kan bläddra mellan datum bland gamla filer. Har hjälpt mig många gånger när jag upptäckt att jag behöver någon grej jag råkat slänga, eller när jag behöver en tidigare version av en fil som strular.

 

Har för övrigt slutat slänga saker i papperskorgen. Har numera en papperskorgs mapp där de hamnar först något halvår. Skickar bara större filer som tar mycket plats direkt till papperskorgen, efter noggrant övervägande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litar på TM såtillvida att jag anser mina filer säkra. Jag litar däremot inte på att jag ska kunna återställa från en TM disk och allt ska gå problemfritt. Jag ser TM som en backup av mina filer/dokument.

 

Återställde däremot nyligen en väns Mac med hjälp av hans TM backup och det verkade fungera helt ok. Men då var OS X uppdaterat till senaste version innan sista backup togs.

 

Jag har även backup i form av CCC klon. Den litar jag på att jag kan använda. Jag har själv använt diskar som varit kloner av disken de ersatte, med hjälp av CCC, och vet fler som också har problemfria erfarenheter av det.

 

Älskar Time Machine och hur man kan bläddra mellan datum bland gamla filer. Har hjälpt mig många gånger när jag upptäckt att jag behöver någon grej jag råkat slänga, eller när jag behöver en tidigare version av en fil som strular.

 

Har för övrigt slutat slänga saker i papperskorgen. Har numera en papperskorgs mapp där de hamnar först något halvår. Skickar bara större filer som tar mycket plats direkt till papperskorgen, efter noggrant övervägande.

Jo det håller jag med om, att den är bra att bläddra sig tillbaka i om man behöver fiska upp något man slängt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder inte TM (alls), men jag kan tänka mig det är smidigt till alla filer man har/gör själv. Men till systemet föredrar jag ett klonprogram (CCC, SuperDuper). F f a eftersom man får bootbara backuper. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder inte TM (alls), men jag kan tänka mig det är smidigt till alla filer man har/gör själv. Men till systemet föredrar jag ett klonprogram (CCC, SuperDuper). F f a eftersom man får bootbara backuper. :crossfingers:

Samma här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man kan ju faktiskt ställa in t.ex. CCC till att behålla gamla filer i ett arkiv också. Dock inte lika enkelt och smidigt gränssnitt som TM, men ändå. På det viset får man ju möjligheten att rädda gamla saker man slängt plus en bootbar backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att starta från TimeMachine, om man håller ner Alt-tangenten och TimeMachine-hårddisken är inkopplad så kan man välja TM-disken som start. Detta är bra om man har råkat radera återställningspartitionen på hårddisken eller om hela hårddisken har kraschat så återställningspartitionen inte är tillgänglig.

Nya maskiner har inbyggt så de kan nå återställningssystemet på internet, via Apples servrar och där kan man göra en återställning från TimeMachine även om återställningspartitionen är borta från hårddisken. Men äldre datorer som kör Yosemite har inte denna "internet recovery" inbyggd i hårdvaran, men de kan alltså köra återställningsprogrammet från TimeMachine-hårddisken.

Som jag har förstått det fungerar det från och med OS X Lion 10.7.2. Men kräver en kabelansluten hårddisk, ej trådlöst så TimeCapsule fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att starta från TimeMachine, om man håller ner Alt-tangenten och TimeMachine-hårddisken är inkopplad så kan man välja TM-disken som start. Detta är bra om man har råkat radera återställningspartitionen på hårddisken eller om hela hårddisken har kraschat så återställningspartitionen inte är tillgänglig.

 

Nya maskiner har inbyggt så de kan nå återställningssystemet på internet, via Apples servrar och där kan man göra en återställning från TimeMachine även om återställningspartitionen är borta från hårddisken. Men äldre datorer som kör Yosemite har inte denna "internet recovery" inbyggd i hårdvaran, men de kan alltså köra återställningsprogrammet från TimeMachine-hårddisken.

 

Som jag har förstått det fungerar det från och med OS X Lion 10.7.2. Men kräver en kabelansluten hårddisk, ej trådlöst så TimeCapsule fungerar inte.

 

 

Intressant läsning, vad menas med nyare maskiner?

Sitter med en late 2012 iMac 27".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "nyare maskiner" så menas de som inte levererades med installationsskivor utan allt ligger på internet. De äldre datorerna har ju installationsskivor. Kom inte datorn med en installationsskiva så har den en inbyggd koppling för att nå återställningsprogrammet på Apples servrar genom internet även om återställningspatitionen skulle vara raderad på hårddisken. Detta kom med datorer som levererades som standard med OS X Lion och nyare, alltså datorer av modellgenerationen från minst 2011 och framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "nyare maskiner" så menas de som inte levererades med installationsskivor utan allt ligger på internet. De äldre datorerna har ju installationsskivor. Kom inte datorn med en installationsskiva så har den en inbyggd koppling för att nå återställningsprogrammet på Apples servrar genom internet även om återställningspatitionen skulle vara raderad på hårddisken. Detta kom med datorer som levererades som standard med OS X Lion och nyare, alltså datorer av modellgenerationen från minst 2011 och framåt.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att starta från TimeMachine, om man håller ner Alt-tangenten och TimeMachine-hårddisken är inkopplad så kan man välja TM-disken som start. Detta är bra om man har råkat radera återställningspartitionen på hårddisken eller om hela hårddisken har kraschat så återställningspartitionen inte är tillgänglig.

 

Nya maskiner har inbyggt så de kan nå återställningssystemet på internet, via Apples servrar och där kan man göra en återställning från TimeMachine även om återställningspartitionen är borta från hårddisken. Men äldre datorer som kör Yosemite har inte denna "internet recovery" inbyggd i hårdvaran, men de kan alltså köra återställningsprogrammet från TimeMachine-hårddisken.

 

Som jag har förstått det fungerar det från och med OS X Lion 10.7.2. Men kräver en kabelansluten hårddisk, ej trådlöst så TimeCapsule fungerar inte.

 

 

Precis vad jag upptäckte när jag skulle starta med alt-tangenten nedtryckt. Då kom internetåterställningen istället. Men det fungerade bra det också, att välja vilken skiva och vilket datum jag ville återställa ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga från en noob, har min TM på en ReadyNas på mitt nätverk. Om det händer, går det göra återställning från den med, eller måste det vara en Apple eller kopplad via USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga från en noob, har min TM på en ReadyNas på mitt nätverk. Om det händer, går det göra återställning från den med, eller måste det vara en Apple eller kopplad via USB?

Fungerar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...