Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail tar bara emot post men inte skickar


McIgge

Rekommendera Poster

Jag skickade mitt sista mejl 27 jan.

Idag, 29:e fick jag post men kan inte svara, inte skicka nya mejl. Jag har två olika mejladresser och bägge vägrar att skicka.

Kör jag kontrollen av kontona så får jag grön prick på både POP och SMTP.

Detta fenomen måste ha kommit med uppdateringen av OS X Yousemite.

Jag har både startat om bredbandet och min AirPort Time Capsule utan resultat.

Frugans PC fungerar utan problem med samma bredbandsuppkoppling. Hittar inget felmeddelande eller driftstörning i Bahnhofs hemsida.

Någon som har ett bra förslag på åtgärd eller felsökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen lösning på ditt problem, kan bara säga att jag har liknande problem i Mavericks.

 

Idag lät jag byta hårddisk i min Imac, och reparatören la in Mavericks 10.9.3, och jag installerade sen in mina program och inställningar mm med hjälp av TimeMachine, och problemet tycktes vara löst med Mail...tills jag uppdaterade till 10.9.5 som låg och vänta i programuppdatering, och en del andra uppdateringar..och felet kom tillbaka.

 

Gjorde Säker start, en gång, och starta om som vanligt sen igen, och nu funkar Mail igen..men det kommer säkert igen, för det kan räcka att jag gör en omstart så börjar det bråka..Kan varken skicka eller ta emot..

 

Så det är något i operativet..Min MacBook med 10.6.8 och frugans iMac med 10.9.5 fungerar

Blir inte klok på detta

 

 

https://forum.macworld.se/topic/171452-mail-braakar-med-mig-kan-inte-koppla-upp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att installera mina mejlkonton i min MacBook Air som är sprillans ny med samma nedslående resultat. Kan bara ta emot post men inte skicka.

Jag tog bort kontona och ersatte med ett helt nytt konto.

Det måste vara något fel med sista uppdateringen av OX.

 

Är det någon mer som har samma problem?

Kan man rapportera felet någonstans då jag tycker det är skitjobbigt att öppna webbmejlen var gång jag skall skicka eller svara på ett brev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med din ISP (Internetleverantör) ifall det ändrat något.

Kolla också med din e-postleverantör (om det inte är din ISP).

 

Testa ett annat e-postprogram:

http://www.macworld.com/product/collection/13550/mac-email-clients.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag stängt ned min AirPort Time Capsule och anslutit mig till Internet via Blåtand och min mobil.

Samma elände, kan inte skicka.

Alltså står felet att finna någonstans i någon inställning som ändrade sig när jag uppdaterade OS X den 29:e januari innevarande år!

Min K-hustru har en PC inkopplad på min AirPort via kabel och samma bahnhof.se och hon kan minsann skicka post.

Jag har försökt att backa inställningarna från Time Capsule men den tillåter inte ändringar i bara Mail då det är en del av Yosemite.

Snacka om att Apple-datorer är säkra?

Får väl leva med webbmejlen ett tag framöver tills nästa uppdatering om ingen annan har något förslag till problemet.

Jag verkar vara ensamen med att posten gått i strejk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har problemet, så trixar jag på en mängd olika vis.

Det är min iMac som strular. Så jag börjar med att stänga av den.

 

Stänger av Timecapsule (som är bryggad)

Startar om mitt modem/router (D-link) jag har från Telenor

När den sega apparaten startat upp, slår jag på Timecapsule och inväntar att den lyser grönt.

Sedan startar jag om iMacen.. får jag alla kontona i Mail att fungera, så stänger jag inte ner min Mac på nån vecka :D

 

Fungerar det inte, så slår jag på WiFi på iMacen, och drar ur Ethernetkabeln från datorn..den går till TimeCapsule och vidare till D-Linken.

Startar om datorn igen, och det har hjälpt även det.

 

Frugan som kör samma version av Mavericks på sin iMac har haft felet nån enstaka gång, och då har det inte gått att ta emot, och då har jag löst det på två olika sätt.

1. Startat om D-linken

2. Skickat iväg ett mail till henne själv från hennes dator, och vips så funkar inkommande, hur och varför detta fungerar vete tusan.

 

Men det är förbaskat irriterande att ha det så här.

För oss måste det ha kommit med nån av uppdateringarna av Mavericks.

Har aldrig någonsin krånglat förr.

 

Gör mig ännu tveksammare att uppdatera till Yosemite...

 

 

Kan väl tillägga att felet kommer på studs om jag väljer att starta upp på en extern disk (Superduperklon) så ser jag att Mail inte fungerar, vare sig inkommande eller utgående.

Har DiskWarrior, så då väljer jag starta upp från den externa för att kunna kolla den interna disken.

Oftast är det småfel som fixas.

När jag sedan återvänder till min interna disk så strular mail igen..så nog blir man halvtokig.

Då får jag trixa igen tills det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, har du som jag Mail i Startobjekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga ändringar är gjorda, bara uppdateringen av Yosemite.

Mail ligger nere på listen där jag har och även nu startar den ifrån.

Jag har ju samma fenomen på bägge datorerna, jag tror med bestämdhet att något gick galet vid uppdateringen.

Nu skall jag sätta mig vid frugans PC och lägga in ett av mina POP/SMTP-konton och se om det fungerar.

Återkommer under kvällen.

Jäkla fredagsmys va? Sitta vid datorn och slita hårtestar från kolat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst!

Mackar har den benägenheten att ändra lite i postprogrammet vid uppdateringar.

Följande var ändrat;

Inställningar, Konto, Kontoinformation.

Utgående SMTP och i rullningslisten välj Redigera och Avancerat

Där skulle det vara port 25 vilket var ett av felen samt att SSL skulle inte vara bockat.

Nu fungerar det och jag skall ta mig ett sträck framför TV´n.

Trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GRATTIS

 

Oj, men då kan det inte vara samma fel som jag har, då det uppträder sporadiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste tömma alla brev i utkorgen först, annars så kan Mail ställa tillbaka felet. Felet liksom sitter fast på utkorgens brev eller något liknande. Kan inte förklara närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu har jag samma problem igen!

Men nu kan jag inte ändra, jo det kan jag men så fort jag har sparat och startat om Mail så är felet tillbaka. Dessutom så är alla brev borta från In-korgen men inte från de smarta brevlådorna -tack och lov.

Ingen utgående post vare sig från min iMac eller Macbook Air.

Finns det fler inställningar som påverkar just detta fenomen med att port 25 och att SSL bockar i sig självt även om jag sparar?

Big Chief, har du någon förklaring till detta irriterande fenomen? Eller någon annan som känner igen problematiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte lösa ditt problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte det problemet, men några saker att prova...

* Ta bort mejlkontona.

* Säker start (Skift-tangenten nertryckt vid uppstart av datorn från helt avstängd, håll nere i några sekunder medan datorn startar upp, logga in i datorn (mycket viktigt!) och sedan starta om). Detta rensar äldre cachefiler samt kör en justering av filsystemet.

* Installera mejlkontona igen.

Om inget av ovanstående hjälper så tror jag på en ominstallation av systemet och därmed en ny Mail. Felet beror troligen på att installationen av systemet inte gick 100-procentigt bra och därför trilskas Mail. Gör om installationen så får du en ny systemmapp och en ny Mail.

Installation av systemet påverkar inte ditt användarkonto, dina dokument eller andra program som inte ingår i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgående SMTP och i rullningslisten välj Redigera och Avancerat

Där skulle det vara port 25 vilket var ett av felen samt att SSL skulle inte vara bockat.

Ja, port 25 är standard på SMTP när det inte är SSL. Oftast lägger ISP'arna beslag på den porten, så skall du lägga upp ett annat mailkonto med deras utgående burukar det vara en annan (t ex 26, 2525).

 

Men kolla på deras sida vilken port som gäller för SSL på SMTP...

https://www.bahnhof.se/kundservice/privat

 

Server in/ut: mail2.bahnhof.se

 

Utgående/SMTP: 25, 465 (ssl)

Inkommande med SSL: 993

 

 

Så kör med 465 och kryssa i SSL igen. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat allt, säker start och tagit bort mitt /mina kontot och återinstallerat dom

Bägge datorerna envisas med att ändra Port till 110 och SSL.

Förra gången ringde jag till Bahnhof och de sa att det var Port 25 och inte SSL som gällde.

Nu har jag ingen mail vare sig i iMacen eller min Macbook Air och med olika tre konton och mejladresser. 2 i iMac och ett i den lilla.

Jag ger upp för i kväll.

Föresten, jag kan bara ställa in Port på ett ställe. Och hur fanken kan datorerna ändra sina inställningar på egen hand. Verkar osäkert.

Nu måste jag vila hjärnkontoret ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat allt, säker start och tagit bort mitt /mina kontot och återinstallerat dom

Bägge datorerna envisas med att ändra Port till 110 och SSL.

Förra gången ringde jag till Bahnhof och de sa att det var Port 25 och inte SSL som gällde.

Nu har jag ingen mail vare sig i iMacen eller min Macbook Air och med olika tre konton och mejladresser. 2 i iMac och ett i den lilla.

Jag ger upp för i kväll.

Föresten, jag kan bara ställa in Port på ett ställe. Och hur fanken kan datorerna ändra sina inställningar på egen hand. Verkar osäkert.

Nu måste jag vila hjärnkontoret ett tag.

Ja, det stämmer... Port 25 om man inte kör SSL. Är standardport för SMTP.

 

Här är från deras egen sida

 

post-64246-0-88344800-1424890253_thumb.png

 

Så för utgående är det post 465 för SSL

 

Det finns 2 ställen att ställa in dem på... Nu har jag inte Mail längre, men jag har för mig att in-porten kan du skätta direkt på sidan där, sen för utgående, brevid där det står vilken server sosm skall användas finns en dropmeny, längst ner i den finns hantera server (el liknande). Där inne kan du ställa in för utgående så det blir rätt.

 

Här var 2 bilder jag hittade:

 

i_smtp_MacMail01.jpg

 

google_mig_35.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen men det hjälpte inte!

Datorn ändrar tillbaka till Port 110 för tillfället. Jo jag får upp en ruta som frågar efter om jag skall spara vilket jag gör.

Det här är värre än en PC med hästlängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det konstigare och konstigare.

Jag har fått till det så pass att jag kan skicka från min Macbook Air och ta emot på min iMac men all text i brevet är borta. Sen försvinner brevet från min inkorg?!?

Det kanske självläker under natten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon!

Nu fungerar det som vanligt igen. Måste ha varit något fel hos Bahnhof fast det fanns ingen information om det på deras hemsida.

Nu skall jag bara försöka ställa allt till rätta i min Macbook Air som jag använde som försöksbarn. iMac fungerar!

Ett stort tack till all hjälp och goda råd, jag uppskattar mycket hjälpen jag fick av iErikF med förtydligande bilder.

Verkligen hjälpsamt.

Undrar om det bara var jag som hade problem med Bahnhof-posten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac fungerar klanderfritt men det gör däremot inte min Macbook Air.

Jag kan skicka och ta emot post. Skickade brev är ok hos mottagaren men om jag tar emot post så finns ingen text i brevet.

När jag sedan stänger Mail så försvinner allt från inkorgen.

Jag måste ha ändrat någon inställning i min nya fina Macbook Air eller är det ett fel där?

Nu är det shoppingdags och senare i eftermiddag skall jag jämföra alla inställningar mellan iMac-en och min lilla bärbara.

På återhörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du samma mailkonton i din iMac som i din MacBook Air?

 

I så fall kan du gå in i din Hem-mapps bibliotek på iMacen, klicka på Gå i menyraden och håll ner alt-tangenten så väljer du Biblioteksmappen.

 

Där ligger en mapp som heter Mail.

Dra över den till en USB-pinne ( din Mailmapp ligger kver i Biblioteksmappen)

 

Du har nu en kopia av den på din USB-pinne,

På din MacBook Air går du in i samma Biblioteksmapp, och flyttar den Mail-mappen till Papperskorgen.

Sätt in USB-pinnen och flytta in Mailmappen i Biblioteksmappen där den gamla låg.

 

Möjligen måste du ange dina lösenord en första gång när du startar Mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bahnhof? Jag har för mig att vi har haft frågor här på forumet förr om deras e-post och krångel och mystiska problem... Får en känsla av deja-vú här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter shoppingrundan med K-hustru fungerar också mailen klanderfritt i min lilla Macbook Air.

Jag har inget kollat eller ändrat där efter morgonens testkörning. Nu går posten fram med text och brevet stannar kvar i inkorgen efter öppnandet. Förklara det den som kan.

Jag tror fullt och fast på att felet hela tiden låg hos Bahnhof.

 

Computing is Confusing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...