Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskbyte iMac 27", ca fyra år gammal


McGortsy

Rekommendera Poster

Har en iMac 27" drygt fyra år gammal med spec:

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac11,3
Processornamn: Intel Core i5
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 8 MB
Minne: 8 GB (Tack, SirKnasen!)
Anslutningshastighet mellan processorer: 4.8 GT/s
Boot ROM-version: IM112.0057.B00
SMC-version (system): 1.59f2
Serienummer (system): W80257FNDB5
Maskinvaru-UUID: 5824CE84-12F1-5554-9715-ADC34BE3FDE9

 

Om jag öppnar skivverktyget så markerar den hårdisken med röd text och skriver att

"Den här enheten har ett problem med maskinvaran som inte kan repareras. Säkerhetskopiera så mkt data som möjligt och ersätt hårddisken"

 

Så jag tänkte jag skulle byta den själv. Vilket verkar vara ett rätt surrealistiskt äventyr att ge sig ut på. Sugproppar och tre miljoner skruvar och kontakter som skall lossas med krav på steril miljö och tryckluft osv osv. Verkar ju helt klart vara en utmaning! Sen om man dabbar sig får man väl bege sig med svansen mellan benen till nåt slags auktoriserat ställe.

 

Min fråga: är det nåt särskilt jag skall tänka på vid val av ny hårddisk? Nån som skall vara särskilt bra? 3 GB verkar lagom i storlek. Men man vill ju veta att man stoppar in fina saker i iMacen som den trivs med:)

Allmänna tips om tekniken kring ett hårddiskbyte på iMac mottages ju också mkt tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 GB innebär en vanlig HHD. Kolla Nordic Hardwares guide på vanliga hårddiskar. Det skiljer en hel del. Men eftersom din dator har en långsammare buss vet jag inte om det blir så stor skillnad mellan bäst i test och skaplig.

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-hdd-guiden-sveriges-stoersta-test-av-harddiskar.html

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-hdd-guiden-sveriges-stoersta-test-av-harddiskar/Rekommendationer-och-utmarkelser.html#content

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3TB blir nog bättre än 3GB :-)

3 GB är det nya.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min fråga: är det nåt särskilt jag skall tänka på vid val av ny hårddisk? Nån som skall vara särskilt bra? 3 GB verkar lagom i storlek. Men man vill ju veta att man stoppar in fina saker i iMacen som den trivs med:)

Allmänna tips om tekniken kring ett hårddiskbyte på iMac mottages ju också mkt tacksamt!

 

De flesta 3:e parts diskar går det inte läsa ur temperaturen ur vilket får fläktarna i datorn att rusa.

Så läs på noga vad som går att stoppa i utan strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta 3:e parts diskar går det inte läsa ur temperaturen ur vilket får fläktarna i datorn att rusa.

Så läs på noga vad som går att stoppa i utan strul.

Detta program bör bota det symtomet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska lämna in min iMac för hårddiskbyte imorgon förmiddag hos MacForum i Kungsbacka

Runt 1700 kr inkl material, hårddisk och en kabel.

Varför hon behöver en kabel vet jag faktiskt inte. Ska fråga det imorgon.

 

Ingår att hon lägger i Mavericks igen, så kan jag lägga in min backup när jag kommer hem.

Tycker det är ett rimligt pris, vill inte joxa med sugkoppar och annat. :D

 

Faktiskt den första dator jag lämnar in för reparation sen jag började med Mac på 90-talets början.

Frånsett ett garantireparation på en iBook med trånga gångjärn, bildskärmskabeln nöttes av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag vad det är för en kabel hon beställt, står på den servicelapp jag fått:

art nr 922-9229 Cable Temp Sensor, Optical;N LAB2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag vad det är för en kabel hon beställt, står på den servicelapp jag fått:

art nr 922-9229 Cable Temp Sensor, Optical;N LAB2

Artikelnumret går till en extern tempsensor som normalt sitter klistrad på DVD-spelaren.

Lär som sagt även fungera att koppla till kontakten för hårddisktempkabeln när man använder sig av 3:e partsdiskar utan tempsensorkontakt eller med inkompatibel firmware i hårddisken så temperatur inte går att läsa av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...