Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny Mac...?


rydboholm1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Funderar lite smått på att köpa en ny bärbar Mac. Har i dag en Macbook Pro som jag köpte december 2012 (men tror att den kom ut i mitten på 2012 (står iaf så om man tittar på "om den här datorn)). Har fungerat fint men blivit lite sämre efter bland annat ett olyckligt fall för några dagar sedan...

Skulle behöva råd om vad man ska satsa på. Jag använder datorn i huvudsak till att surfa, lyssna på musik via Itunes och titta på film (som jag ibland kopplar till tv:n via hdmi)

Lite info om datorn jag har idag:

Macbook Pro 13 tum.

Processor: 2,5 GHZ Inter Core i5

Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Grafik: Intel HD Graphics 4000 1024 mb

 

Kravet jag har är att den ska vara en 13 tummare. Och det viktigaste är att den är snabb. Den jag har i dag är ganska långsam, som sagt.

Vill helst inte lägga över 15 000 kr heller.

 

Har ni några förslag så tar jag gärna emot dom. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte 15"?

 

Du får så mycket bättre prestanda på alla punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte 15"?

 

Du får så mycket bättre prestanda på alla punkter.

 

Har ofta datorn i knät i sängen och soffan. Mest därför. Har en 15" jobbdator och de är inte riktigt lika smidiga i det avseendet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Pro 13" är väl idealiskt, men om du kan så vänta lite för det kommer nya processorer vilken dag som helst. Då blir det lite mer av allt som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Pro 13" är väl idealiskt, men om du kan så vänta lite för det kommer nya processorer vilken dag som helst. Då blir det lite mer av allt som vanligt.

Okej:)!

Har det släppt nya datorer nyligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBP 13" retina.

Extra RAM

Tack för svar! Det är RAM som avgör hur "snabb" en dator är eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är RAM som avgör hur "snabb" en dator är eller hur funkar det?

Det är en kombination av olika saker som gör det.

 

CPU'n, vilken fart den har, antal kärnor osv.

Vilken fart du har på FSB (front side bus).

Minnena (RAM) hur mkt totalt sett du har, och i vilken hastighet de arbetar i.

Även disken påverkar ju - läs-/skriv-hastiget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en kombination av olika saker som gör det.

 

CPU'n, vilken fart den har, antal kärnor osv.

Vilken fart du har på FSB (front side bus).

Minnena (RAM) hur mkt totalt sett du har, och i vilken hastighet de arbetar i.

Även disken påverkar ju - läs-/skriv-hastiget.

 

Tack iEricF! Och ju dyrare, desto bättre antar jag.

Men om man säger så här; det jag inte behöver är väl ngn jättestor hårddisk eller ngt supergrafikkort eftersom jag varken har så mycket grejer på datorn eller spelar spel. Antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej:)!

Har det släppt nya datorer nyligen?

Intel har släppt sin nyaste generation processorer så vilken dag som helst börjar Apple uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är RAM som avgör hur "snabb" en dator är eller hur funkar det?

RAM är arbetsbänken. Ju större arbetsbänk desto mer kan du göra samtidigt utan att gå till förrådet, hårddisken. Ju större förråd du har desto mer får plats... Datorn går inte fortare med mer RAM utan det tar längre tid innan den knäar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i7 avsevärt bättre än i5?

Beror helt på vilken modell. Dagens MBP 13" har marginell skillnad i processorprestanda mellan den billigaste och dyraste modellen så här betyder i5 och i7 just ingenting. Ibland kan det skilja 30%. Värdena på bilden kommer från Geekbench och har sitt värde i att man kan jämföra prestandan mellan olika Macar.

post-363-0-47250900-1422224128.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM är arbetsbänken. Ju större arbetsbänk desto mer kan du göra samtidigt utan att gå till förrådet, hårddisken. Ju större förråd du har desto mer får plats... Datorn går inte fortare med mer RAM utan det tar längre tid innan den knäar.

Okej, jag förstår. Spelar själva storleken på hårddisken roll? Om man väljer 256 gb eller 512 gb? Jag är inte i behov av så mycket utrymme nämligen, men går det snabbare ju större hårddisk man har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt på vilken modell. Dagens MBP 13" har marginell skillnad i processorprestanda mellan den billigaste och dyraste modellen så här betyder i5 och i7 just ingenting. Ibland kan det skilja 30%. Värdena på bilden kommer från Geekbench och har sitt värde i att man kan jämföra prestandan mellan olika Macar.

Tack för svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel har släppt sin nyaste generation processorer så vilken dag som helst börjar Apple uppgradera.

Låter kanon! Men då håller de ingen stor presentation utan det sker mer i skymundan? Läste detta för ett tag sen och förstod det som att de inte släpper några nya macar (antagligen) innan april: http://macworld.idg.se/2.1038/1.598943/kopguiden--appleprylarna-du-ska-kopa-nu---och-de-du-ska-vanta-pa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iEricF! Och ju dyrare, desto bättre antar jag.

Men om man säger så här; det jag inte behöver är väl ngn jättestor hårddisk eller ngt supergrafikkort eftersom jag varken har så mycket grejer på datorn eller spelar spel. Antar jag.

För minnen.... Nä, dyrare är nödvändigtvis inte bättre. Större (strl) och snabbare (Ghz) = bättre. :)

 

När det gäller hårddisk. Beroende på vilken Mac-modell du väljer. Tänkt på att Apple numer löder och limmar fast vissa komponenter på en del datorer. Både RAM och diskar kan komma “outbytbara” s a s. Om det är en sån modell - köp så stort du har råd med.

 

Men en disk på ≈ 250GB och 8GB kommer du långt på. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt tidigare i januari och just funderade på 13" eller 15" om man skulle köpa. Det kan vara värt att kolla runt lite för köper man t ex på Siba eller NetOnNet så är de ca 1500:- billigare än Apple och dess återförsäljare. Dock så lagerför de inte alltid alla modeller.

 

Men en 13" med 8 GB RAM och 256 GB lagring kanske kunde vara något? Hade hellre köpt den än modellen med 16 GB RAM och 128 GB lagring.

 

I mina ögon så blir prisskillnaden för liten om man väljer till 16 GB RAM på 13" med 256 GB lagring jämfört med 15" som har 16 GB RAM och 256 GB lagring som standard, utöver en betydligt bättre processor då de hamnar nära varandra i pris..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår. Spelar själva storleken på hårddisken roll? Om man väljer 256 gb eller 512 gb? Jag är inte i behov av så mycket utrymme nämligen, men går det snabbare ju större hårddisk man har?

Jupp. Inte helt generellt, men de flesta utökar kanaler som SSD-n jobbar med när SSD-n blir större. Det betyder att fler kanaler internt i SSD gör att det går fortare. Den kan göra mer samtidigt. Fler kanaler ger dyrare SSD så billigare SSD går ofta saktare i praktiken. Det är inte hela svaret men den största grejjen. Vill du gräva mer kan du kolla länken

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kanon! Men då håller de ingen stor presentation utan det sker mer i skymundan? Läste detta för ett tag sen och förstod det som att de inte släpper några nya macar (antagligen) innan april: http://macworld.idg.se/2.1038/1.598943/kopguiden--appleprylarna-du-ska-kopa-nu---och-de-du-ska-vanta-pa

När nya Macar kommer vet ingen. Men Apple brukar ha första tjing på nya processorer och är väldigt intresserade av att rulla ut dem före andra. Så var inte förvånad om det lanseras nya i morgon. Eller i övermorgon. Eller...

...

Ibland om det passar lanseras det vid någon konferrens. Annars blippar de bara fram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp. Inte helt generellt, men de flesta utökar kanaler som SSD-n jobbar med när SSD-n blir större. Det betyder att fler kanaler internt i SSD gör att det går fortare. Den kan göra mer samtidigt. Fler kanaler ger dyrare SSD så billigare SSD går ofta saktare i praktiken. Det är inte hela svaret men den största grejjen. Vill du gräva mer kan du kolla länken

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html

Tack, ska kika in länken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nya Macar kommer vet ingen. Men Apple brukar ha första tjing på nya processorer och är väldigt intresserade av att rulla ut dem före andra. Så var inte förvånad om det lanseras nya i morgon. Eller i övermorgon. Eller...

...

Ibland om det passar lanseras det vid någon konferrens. Annars blippar de bara fram...

 

Jag förstår. Kanske värt att avvakta ett tag till då med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag inte måste köpa en direkt så skulle jag vänta. Dels blir dagens datorer på rea och dels kommer nya burkar med ett knäpp högre prestanda för samma peng som tidigare. Vi brukar ju säga att det kommer alltid en bättre burk, men nu när vi vet att Intel har släppt processorerna så vet vi att den bättre burken är runt hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...